Przejdź do serwisu tematycznego

USA: Leonardo AW139 w Narodowej Agencji Bezpieczeństwa Nuklearnego

Amerykańska Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Nuklearnego NNSA odebrała dwa średnie śmigłowce specjalnego przeznaczenia AgustaWestland AW139 od spółki Leonardo Helicopters US.

W środę, 3 lipca 2024, Departament Energii USA poinformował, że 17 czerwca br. Narodowa Agencja Bezpieczeństwa Nuklearnego (National Nuclear Security Administration, NNSA) odebrała dwa średnie śmigłowce specjalnego przeznaczenia AgustaWestland AW139 od spółki Leonardo Helicopters US.

Zdjęcia: Senior Airman Matthew-John Braman, USAF

Oba wiropłaty trafiły z linii produkcyjnej Leonardo Helicopters US (część włoskiej grupy Leonardo) w Filadelfii do bazy lotniczej Andrews, w stanie Maryland. Mieści się tam m.in. specjalistyczne laboratorium Remote Sensing Lab (Grecja zamówi śmigłowce Leonardo AW139).

Zostały zamówione na potrzeby programu prowadzenia lotniczych pomiarów skażeń promieniotwórczych w ramach systemu AMS (Aerial Measuring System) jako następcy dwóch zmodyfikowanych Bell 412, których służba dobiega do 30 lat. Dostawa kończy trwający niemal dekadę program modernizacji floty (Słowenia zamówiła sześć Leonardo AW139M).

AMS wchodzi w skład zespołów reagowania nuklearnego NEST (Nuclear Emergency Support Team), które działają w trybie dyżurów 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu, zarówno w USA, jak i w razie potrzeby za granicą. Uzupełnieniem są trzy samoloty turbośmigłowe Beechcraft King Air 350ER (Extended Range) (Ponad 4 mln godzin nalotu śmigłowców Leonardo AW139).

Dane dostarczane przez statki powietrze AMS to często pierwszy odczyt, który urzędnicy federalni, stanowi, lokalni, terytorialni i plemienni mogą wykorzystać do podjęcia ważnych decyzji dotyczących zdrowia i bezpieczeństwa – powiedziała Kasia Mendelsohn, pełniąca obowiązki zastępcy administratora w Biurze ds. Zwalczania Terroryzmu i Przeciwproliferacji NNSA. Te nowe śmigłowce zwiększą zdolność zespołów NEST do przeprowadzania szerokiego zakresu misji związanych z bezpieczeństwem narodowym i publicznym.

Wyposażone w specjalistyczne systemy wykrywania promieniowania statki powietrzne systemu AMS stanowią kluczowy element działań NNSA w zakresie wykrywania źródeł zagrożeń radiologicznego i jądrowego podczas wydarzeń masowych, od Super Bowl, przez maraton bostoński, po zbliżające się krajowe konwencje partii politycznych. Flota AMS, znajduje się we wspomnianej bazie Andrews, jak i bazie Nellis w Nevadzie.

Czujniki pakietu wyposażenia specjalistycznego nowych śmigłowców oferują o 50% większą zdolność wykrywania promieniowania gamma, co usprawnia gromadzenie danych. Cały osprzęt jest również zamontowany w kabinie lub przedziale pasażerskim (a nie w zasobnikach po bokach kadłuba jak w Bell 412), co zwiększa prędkość i zasięg śmigłowców oraz skraca czas reakcji. Wreszcie, nowe śmigłowce są wyposażone w najnowocześniejsze systemy monitorowania, które zmniejszają koszty eksploatacji, a także technologię redukcji hałasu do lotów nad obszarami miejskimi.

Te śmigłowce zmodernizują potencjał lotniczy zespołów NEST i pozwolą nam lepiej wspierać wszystkich naszych partnerów zarówno w misjach związanych z bezpieczeństwem narodowym, jak i misjami związanymi ze zdrowiem publicznym i bezpieczeństwem – powiedział Rick Christensen, dyrektor Biura Reagowania na Incydenty Jądrowe w NNSA. Ich lepsze parametry poprawią naszą zdolność do ochrony państwa.

Teraz, gdy nowe śmigłowce zostały dostarczone do zamawiającego, przygotowanie ich do rozpoczęcia dyżurów operacyjnych zajmie około 6 tygodni, podczas których załogi zapoznają się z konfiguracją wiropłatów, przeprowadzą dokładną weryfikację sprzętu naukowego i kalibrację czujników.

Poza NNSA, śmigłowce AW139 jak MH-139 Grey Wolf trafiły do wojsk lotniczych (USAF), a poza tym w standardowej konfiguracji do służb granicznych i policyjnych (Pierwszy MH-139A Grey Wolf trafił do bazy rakietowej Malmstrom).

Kadłuby AW139 z Polski

Co istotne, kadłuby AW139 powstają w centrum rozwoju konstrukcji kadłubów śmigłowcowych w zakładach WSK PZL-Świdnik, należących do Leonardo Helicopters. Obecnie ok. 74% roboczogodzin z produkcji AW139 – tyle zajmuje produkcja kadłuba – jest wykonywana właśnie w Świdniku. Ponadto, warto dodać, że silniki turbowałowe Pratt & Whitney Canada PT6C-67C o mocy 1252 kW (1676 KM) każdy ze sterowaniem elektronicznym FADEC, które napędzają śmigłowce, są dostarczane przez amerykańskiego producenta, który jednak ma w Polsce swój zakład – Pratt & Whitney Rzeszów, gdzie powstaje około 80% części.

AW139 ma 16,66 m długości, wirnik główny ma 13,8 m średnicy, a jego udźwig to maksymalnie 7000 kg. Prędkość maksymalna wynosi 306 km/h, pułap 6096 m, a zasięg lotu do 1061 km. Śmigłowiec może zabrać na pokład 15 pasażerów lub 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy w kabinie pasażerskiej, która ma 2,7 m długości, 2,1 m szerokości, 1,42 m wysokości oraz 8 m sześc. objętości. Jeśli chodzi o awionikę, to w kabinie pilotów znajdą się cztery kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD o wymiarach 8 x 10 cali i dodatkowy piąty wyświetlacz umożliwiający korzystanie z obrazu pochodzącego z głowicy wyposażonej w kamerę światła widzialnego i podczerwieni lub może być wyświetlana cyfrowa mapa. Wyposażenie kabiny jest dostosowane do użycia gogli noktowizyjnych.

AW139 dysponuje czteroosiowym układem automatycznego sterowania wspomaganym układami radionawigacyjnymi oraz GPS, rozbudowany o tryby SAR i do zawisu, system zarządzania lotem z systemem ulepszonej wizualizacji otoczenia i laserowym systemem ostrzegania o przeszkodach terenowych, działającym w zakresie 360º, system łączności złożony z dwóch radiostacji VHF i interkomu, systemy nawigacyjne obejmujące podwójny VOR i DME ADF, nawigację GPS, mapy cyfrowe i wyświetlacz danych taktycznych, systemy identyfikacji i ulepszonej wizualizacji otoczenia, rejestrator rozmów w kabinie i parametrów lotu, system monitorowania stanu technicznego czy elektroniczny system przyrządów zapasowych. Awionika jest odporna na oddziaływanie HIRF/LEMP/EMC.

AW139 jest wyposażony we wciągarkę, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, wyrzutnik flar i dipoli, system ochrony aktywnej (RWR, LWR, MWS, DIRCM), radar obserwacyjny, poszukiwawczy i pogodowy, głowicę optoelektroniczną z czujnikiem podczerwieni oraz laserowym dalmierzem i podświetlaczem celu i reflektor.

Bell 412 w ramach systemu AMS / Źródło: NNSA

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

X