Przejdź do serwisu tematycznego

Grecja zamówi śmigłowce Leonardo AW139

Jak poinformował serwis informacyjny CNN Greece, Grecja zamówi 14 średnich śmigłowców wielozadaniowych AgustaWestland AW139 od spółki Leonardo Helicopters.

W niedzielę, 10 grudnia, serwis informacyjny CNN Greece poinformował, że Rada Szefów Sztabu Generalnego Sił Zbrojnych Grecji (SAGE) zatwierdziła zakup 14 średnich śmigłowców wielozadaniowych AgustaWestland AW139 od spółki Leonardo Helicopters na potrzeby wojsk lotniczych (Elliniki Polemiki Aeroporia, EPA) jako następców floty 12 wiropłatów Eurocopter H215M/AS332 Super Puma w misjach poszukiwawczo-ratowniczych (Search And Rescue, SAR), z czego cztery w konfiguracji do bojowych misji poszukiwawczo-ratowniczych (Combat CSAR).

Zdjęcie: Leonardo Helicopters

Tym samym odrzucono kontrpropozycje europejskiej spółki Airbus Helicopters z H175 oraz amerykańskiej Lockheed Martin z Sikorsky UH-60M Black Hawk. W przypadku tej ostatniej należy podkreślić, że Ateny nie rezygnują z planów zakupu 35 egzemplarzy Black Hawk dla wojsk lądowych (Ellinikós Stratós), gdyż 14 kolejnych było opcją do tej umowy i to właśnie z tejże opcji zrezygnowano na rzecz oferty włoskiej (Grecja kupi 49 śmigłowców UH-60M Black Hawk).

Po zatwierdzeniu zakupu przez SAGE, wnioskiem o rozpoczęcie negocjacji w sprawie warunków i sformułowanie zapytania ofertowego (Letter of Request, LoR) zajmie się Generalna Dyrekcja Inwestycji i Zamówień Obronnych (GDDIA) przy Ministerstwie Obrony Grecji. Zgodnie z ustawodawstwem, proces ten nie może trwać dłużej niż dwa lata, dlatego nie jest jasne kiedy umowa z Włochami może zostać podpisana. Wiadomo, że rząd w Atenach zarezerwował na zakup maksymalnie 500 mln USD (2,01 mld zł) (Greckie plany modernizacyjne zatwierdzone: Leopardy, Lynxy i F-35).

Zakup AW139 oznacza odejście od ujednolicania floty śmigłowcowej różnych rodzajów sił zbrojnych. Marynarka wojenna (Polemiko Naftiko) otrzyma cztery morskie śmigłowce wielozadaniowe MH-60R Seahawk (z opcją na trzy kolejne) oraz modernizuje 11 starszych S-70B-6 Aegean Hawk. Natomiast wojska lądowe – wspomniane Black Hawk. Dlatego wybór opcji na dodatkowe UH-60M dla wojsk lotniczych wydawał się najbardziej logiczny (Pierwszy grecki MH-60R Seahawk, Pierwszy zmodernizowany grecki S-70B-6 Aegean Hawk).

W ostatnim czasie na zakup sześciu AW139M zdecydowała się Słowenia. Leonardo Helicopters wyprodukowała ponad 1200 śmigłowców AgustaWestland AW139M do ponad 280 odbiorców w ponad 70 państwach (najnowszą wersją jest np. najnowszy amerykański MH-139 Grey Wolf) (Słowenia zamówiła sześć Leonardo AW139M, Ostatnie przedseryjne MH-139A dostarczone USAF).

Kadłuby AW139 z Polski

Co istotne, kadłuby AW139 powstają w centrum rozwoju konstrukcji kadłubów śmigłowcowych w zakładach WSK PZL-Świdnik, należących do Leonardo Helicopters. Obecnie ok. 74% roboczogodzin z produkcji AW139 – tyle zajmuje produkcja kadłuba – jest wykonywana właśnie w Świdniku. Ponadto, warto dodać, że silniki turbowałowe Pratt & Whitney Canada PT6C-67C o mocy 1252 kW (1676 KM) każdy ze sterowaniem elektronicznym FADEC, które napędzają śmigłowce, są dostarczane przez amerykańskiego producenta, który jednak ma w Polsce swój zakład – Pratt & Whitney Rzeszów, gdzie powstaje około 80% części (Słowenia zamówiła sześć Leonardo AW139M).

AW139 ma 16,66 m długości, wirnik główny ma 13,8 m średnicy, a jego udźwig to maksymalnie 7000 kg. Prędkość maksymalna wynosi 306 km/h, pułap 6096 m, a zasięg lotu do 1061 km. Śmigłowiec może zabrać na pokład 15 pasażerów lub 10 w pełni wyekwipowanych żołnierzy w kabinie pasażerskiej, która ma 2,7 m długości, 2,1 m szerokości, 1,42 m wysokości oraz 8 m sześc. objętości. Jeśli chodzi o awionikę, to w kabinie pilotów znajdą się cztery kolorowe wyświetlacze ciekłokrystaliczne LCD o wymiarach 8 x 10 cali i dodatkowy piąty wyświetlacz umożliwiający korzystanie z obrazu pochodzącego z głowicy wyposażonej w kamerę światła widzialnego i podczerwieni lub może być wyświetlana cyfrowa mapa. Wyposażenie kabiny jest dostosowane do użycia gogli noktowizyjnych.

AW139 dysponuje czteroosiowym układem automatycznego sterowania wspomaganym układami radionawigacyjnymi oraz GPS, rozbudowany o tryby SAR i do zawisu, system zarządzania lotem z systemem ulepszonej wizualizacji otoczenia i laserowym systemem ostrzegania o przeszkodach terenowych, działającym w zakresie 360º, system łączności złożony z dwóch radiostacji VHF i interkomu, systemy nawigacyjne obejmujące podwójny VOR i DME ADF, nawigację GPS, mapy cyfrowe i wyświetlacz danych taktycznych, systemy identyfikacji i ulepszonej wizualizacji otoczenia, rejestrator rozmów w kabinie i parametrów lotu, system monitorowania stanu technicznego czy elektroniczny system przyrządów zapasowych. Awionika jest odporna na oddziaływanie HIRF/LEMP/EMC.

AW139 jest wyposażony we wciągarkę, samouszczelniające się zbiorniki paliwa, wyrzutnik flar i dipoli, system ochrony aktywnej (RWR, LWR, MWS, DIRCM), radar obserwacyjny, poszukiwawczy i pogodowy, głowicę optoelektroniczną z czujnikiem podczerwieni oraz laserowym dalmierzem i podświetlaczem celu i reflektor.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X