Jak poinformowała grupa włoskich fotografów lotniczych, publikującym pod wspólną nazwą aplace2land, w czwartek, 27 lipca br. z lotniska przyzakładowego spółki Leonardo w Varese-Venegono oblatano pierwszy z 32 zamówionych przez Polskę śmigłowców wsparcia AW149.
Zdjęcie poglądowe / Grzegorz Sobczak, MILMAG
Zgodnie ze wpisem opublikowanym na rzeczonym blogu czytamy, że pierwszy egzemplarz o nr fabrycznym 49104 i seryjnym CSX82112 wzbił się w powietrze wczoraj po południu. Miał sygnał wywoławczy Prova21 i przebywał w powietrzu przez 40 minut. Na blogu opublikowano dwie fotografie podczas lotu wykonane przez fotografa Fabrizio Capentiego. Poniżej jedna z nich opublikowana w mediach społecznościowych:
Przypomnijmy, że 32 wielozadaniowe śmigłowce wsparcia AW149 zostały zamówione w ramach programu Perkoz 1 lipca 2022 w spółce PZL-Świdnik za równowartość 8,25 mld złotych brutto z dostawami w latach 2023-2029. Wiropłaty są napędzane silnikami turbowałowymi General Electric CT7-2E1 o mocy wyjściowej 2000 KM, na mocy umowy z amerykańską spółką GE Aviation z 17 października 2022. Śmigłowce zastąpią W-3 Sokół w 7. dywizjonie lotniczym 25. Brygady Kawalerii Powietrznej. Montaż końcowy pierwszych dwóch śmigłowców rozpoczęto 23 marca br.
Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, pierwsze dwa AW149 mają zostać przekazane do Polski jeszcze w drugiej połowie bieżącego roku.
Wiropłaty zdolne są do realizacji lotów VFR/IFR (Visual Flight Rules/Instrumental Fligth Rules) w dzień i w nocy oraz w warunkach NVC (Night Vision Conditions). Maksymalna masa startowa wynosi ponad 8000 kg. Prędkość śmigłowca wynosi ok. 300 km/h. Załogę stanowią 2 osoby, niemniej podstawowe zadania mogą zostać zrealizowane przez jednego pilota. Maksymalny zasięg to ok. 1000 km, a maksymalna długotrwałość lotu wynosi ok. 5 godz.
Z kolei 30 maja br., w Agencji Uzbrojenia została podpisana umowa o wartości ok. 150 mln USD (633 mln zł) na dostawy 800 przeciwpancernych pocisków kierowanych (ppk) AGM-114R2 Hellfire II klasy powietrze-ziemia na potrzeby rzeczonych śmigłowców AW149.
Tymczasem, Leonardo przygotowuje się do przekazania czterech morskich śmigłowców wielozadaniowych AW101, przeznaczonych dla Lotnictwa Marynarki Wojennej RP. 12 maja br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) informowało, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) rozpoczęła ostatni etap przygotowań do odbioru, co również nastąpi w drugiej połowie roku. Pierwszy z nich przyleci do PZL-Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów (płatowca i specjalistycznego wyposażenia), a na jesieni tego roku wszystkie powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.
Na koniec warto dodać, że 21 czerwca br., Agencja Uzbrojenia informowała o uruchomieniu procedury zakupowej partii śmigłowców wielozadaniowych Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International dla Wojsk Aeromobilnych, wchodzących w skład Wojsk Lądowych. Z kolei 21 lipca br. minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak poinformował, że na początku sierpnia br. rozpocznie się szkolenie polskich pilotów na śmigłowce szturmowe AH-64 Apache, których 8 pomostowych egzemplarzy powinno trafić do Polski już w przyszłym roku, przed planowanym pozyskaniem docelowo 96 AH-64E Apache Guardian.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.