Przejdź do serwisu tematycznego

Szkolenie polskich załóg śmigłowców AW101 na półmetku

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji czterech śmigłowców wielozadaniowych Leonardo AW101.

12 maja br. Dowództwo Generalne Rodzajów Sił Zbrojnych (DG RSZ) poinformowało, że Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej (BLMW) rozpoczęła ostatni etap przygotowań, których efektem będzie przyjęcie do eksploatacji czterech śmigłowców wielozadaniowych morskich Leonardo AW101. Wdrożenie do eksploatacji tego wiropłatu jest wyzwaniem na miarę rewolucji technologicznej, którą w istocie rzeczy ten śmigłowiec stanowi dla Marynarki Wojennej RP.

Pierwszym etapem przygotowań w sferze szkoleniowej były intensywne kursy językowe dla przyszłych załóg AW101, które rozpoczęły się na początku 2021 i zakończyły w połowie ubiegłego roku. Później nadszedł czas na szkolenie specjalistyczne przeznaczone dla nawigatorów. Obecnie przyszli piloci i nawigatorzy AW101 przebywają w Yeovil, w Wielkiej Brytanii, gdzie odbywają praktyczne szkolenie w powietrzu. Obejmuje ono szkolenie pilotażowe na typ śmigłowca oraz elementy zastosowania bojowego. Część szkolenia przeprowadzana jest z wykorzystaniem ośrodka symulatorowego (Full Flight Simulator) w Norwegii.

Cykl szkoleń zakończy się w trzecim kwartale tego roku i jego efektem będzie wyszkolenie czterech pełnych załóg, które z uprawnieniami instruktorskimi będą mogły podjąć szkolenie kolejnych załóg w kraju.

Zgodnie z harmonogramem, z początkiem II połowy roku pierwszy z polskich AW101 przyleci do PZL-Świdnik, gdzie rozpocznie się cykl testów, które sprzęt musi spełnić przed przyjęciem do eksploatacji. Program testów obejmuje próby płatowców i specjalistycznego wyposażenia. Na jesieni tego roku śmigłowce powinny trafić do eksploatacji w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Jest tam już gotowe 6 hangarów wraz z częścią magazynowo-socjalną, budynek zabezpieczenia technicznego obsługi lotniska i nowe płaszczyzny postojowe. Trwa także budowa budynku szkoleniowego.

Umowę o wartości 1,65 mld zł brutto z należącą do Leonardo, spółką WSK PZL-Świdnik na dostawę dla MW RP czterech ciężkich śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) z funkcją bojowego ratownictwa (CSAR) wraz z kompleksowymi pakietami zintegrowanej logistyki oraz szkoleń podpisano 26 kwietnia 2019.

Wcześniej, 8 kwietnia 2019 MON podpisało umowę offsetową o wartości 395 882 751 zł ze spółkami Leonardo MW, Thales DMS France i MES (Meccanica per L’Elettronica e Servomeccanismi). Przewiduje 9 zobowiązań, których głównymi beneficjentami będą Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 oraz Centrum Morskich Technologii Militarnych Politechniki Gdańskiej. W Łodzi powstaje Centrum Wsparcia Eksploatacji Śmigłowców, gdzie będzie realizowana pełna obsługa techniczna, serwisy i naprawy nowych wiropłatów, a co za tym idzie nastąpi pozyskanie technologii i know-how związanych z obsługą techniczną śmigłowców. 8 stycznia 2020 podpisano umowę wykonawczą w tej sprawie (Polskie AW101 serwisowane w WZL-1, Nowy hangar WZL-1, Naprawy AW101 w Polsce).

12 lutego 2019 w 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował śmigłowiec AW101 przeznaczony dla norweskich SP, wykonując w ciągu kilku dni loty związane z weryfikacją oferty złożonej w postępowaniu prowadzonym przez ówczesny Inspektorat Uzbrojenia MON.

6 grudnia 2019 Leonardo Helicopters poinformowało o produkcji i montażu w PZL-Świdnik elementów strukturalnych pierwszego śmigłowca AW101 przeznaczonego dla BLMW. Pierwszy z czterech zamówionych dla BLMW śmigłowców AW101 wykonał testowy lot w brytyjskich zakładach Leonardo 19 lipca ubiegłego roku, gdzie realizowany jest montaż końcowy tych śmigłowców.

Rozpoczęcie ich eksploatacji w lotnictwie MW RP będzie momentem, w którym Polska znajdzie się w elitarnym gronie państw dysponujących bardzo nowoczesnymi, wielozadaniowymi śmigłowcami morskimi, zdolnymi wykonywać możliwie najszersze spektrum zadań w obszarze Morza Bałtyckiego, w każdych warunkach meteorologicznych i złożonej sytuacji operacyjno-taktycznej.

Nowa platforma, jej sensory i efektory to rewolucyjny system uzbrojenia w każdym aspekcie: technologicznym, taktyki walki i działań ratowniczych i logistycznego zabezpieczenia działań. Będzie to skok generacyjny w lotnictwie śmigłowcowym z wszelkimi tego konsekwencjami. Na zupełnie nowej płaszczyźnie, innej niż do tej pory, przebiega szkolenie, wymagania do infrastruktury, obsługi ale także analizy i obróbki danych po wykonaniu misji. W nowym śmigłowcu skokowo wzrasta nie tylko poziom technologiczny płatowca, zespołu napędowego czy awioniki, ale również liczba podsystemów awionicznych, uzbrojenia i walki elektronicznej, dzięki którym śmigłowiec jest w istocie maszyną w pełni wielozadaniową. Wiąże się to ze zmianą struktur etatowych i specjalności; większy akcent niż dotychczas kładziony jest na odpowiednie wykorzystanie olbrzymiej ilości danych, którą sensory AW101 są w stanie pozyskać. Ogromny potencjał modernizacyjny śmigłowca każe przyjmować, że ta praca analityczna nie zakończy się wraz z przyjęciem AW101 do uzbrojenia.

AW101 stanowi zupełnie nową jakość w aspekcie sieciocentrycznego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany informacji oraz zdolność do współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych wprowadzają w lotnictwie morskim nowy wymiar rozpoznania i walki elektronicznej, a tym sam samym przenoszą je w nowy wymiar działań, w dynamicznym, skomplikowanym środowisku walki na morzu.

Zdjęcia: DG RSZ

Na podstawie informacji prasowej

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Polska Grupa Zbrojeniowa na Eurosatory 2024

Polska Grupa Zbrojeniowa uczestniczy w targach Eurosatory 2024, które odbywają się w dniach 17-21 czerwca w Paryżu, prezentując bogatą ofertę sprzętu i wyposażenia. Prawdziwą…

Stryker M-SHORAD otrzymał nazwę Sgt Stout

W 249. rocznicę powstania amerykańskich wojsk lądowych (US Army) ogłoszono, że artyleryjsko-rakietowe zestawy systemu przeciwlotniczego krótkiego zasięgu M-SHORAD na podwoziu Stryker otrzymały nazwę…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X