Przejdź do serwisu tematycznego

AUSA 2022: koncepcja modernizacji AH-64E Apache Guardian

Podczas waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2022, amerykańska spółka Boeing zaprezentowała szkic swojej propozycji modernizacji śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian na potrzeby US Army.

10 października br., pierwszego dnia waszyngtońskiej wystawy sprzętu wojskowego AUSA 2022, amerykańska spółka Boeing zaprezentowała szkic swojej propozycji modernizacji śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian na potrzeby amerykańskich wojsk lądowych (US Army), które są głównym użytkownikiem tych wiropłatów.

Boeing zaprezentowała szkic swojej propozycji modernizacji śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian na potrzeby US Army / Grafika: Boeing

Jak podkreśla Boeing, obecne plany operacyjne US Army wymagają, aby AH-64 Apache pozostawał kluczową platformą bojową i stanowił integralną część lotnictwa wojsk lądowych przez następne dziesięciolecia. Chodzi przede wszystkim o wykorzystywanie tych śmigłowcach w w przyszłych operacjach wielodomenowych, zwłaszcza, że prototyp oblatano 30 września 1975, a wejście do służby wariantu AH-64A nastąpiło w kwietniu 1986 – od tamtej pory pole walki zmieniło się w sposób nieodwracalny (AH-64 Apache i M1 Abrams – para nie do pokonania).

Platforma Apache musi zostać zoptymalizowana, aby uzupełnić wiropłaty nowej generacji w ekosystemie Future Vertical Lift (FVL), a więc transportowych FLRAA Future Long Range Assault Aircraft) i szturmowo-rozpoznawczych FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraft). Co więcej, Boeing uważa, że obowiązkiem przemysłu obronnego jest ciągłe przedstawianie najlepszych pomysłów i innowacyjnych rozwiązań, aby szybko i łatwo zaspokoić pojawiające się i przyszłe potrzeby sił zbrojnych (FLRAA: Koszty eksploatacji następcy Black Hawka, Programy śmigłowcowe US Army).

W związku z powyższym, podczas AUSA 2022, Boeing zaprezentował koncepcję o nazwie Modernized Apache, opartą na ewolucji najnowszego AH-64E Apache Guardian Version 6. Według spółki, zmodernizowany śmigłowiec może w stanie bezproblemowo i skutecznie spełniać zmieniające się wymagania US Army dotyczące prowadzenia misji uderzeniowych i rozpoznawczych – w tym zwiększoną manewrowość, interoperacyjność, siłę ognia, przeżywalność na polu walki i zasięg operacyjny. Koncepcja wykorzystuje światowej klasy bazę przemysłową Boeinga, która jest już dojrzała i ma wspierać przyszłą inżynierię, rozwój i produkcję zmodernizowanego Apache (Polska planuje zakup 96 śmigłowców szturmowych AH-64E Apache Guardian).

Koncepcja składa się z sześciu elementów modernizacyjnych stanowi ramy ewolucji Apache:

  • modernizację układu napędowego w postaci integracji silników turbowałowych General Electric T901-GE-900 (oznaczenie producenta: GE3000) w miejsce obecnych General Electric T700-701C, które zostały wybrane w ramach programu Improved Turbine Engine Program (ITEP) dla wielu platform w celu zwiększenia mocy, zasięgu, wydajności i prędkości (Nowe silniki dla AH-64E);
  • modułowa konstrukcję i otwarta architektury systemów MOSA (Modular Open Systems Architecture) dla maksymalnej interoperacyjności oraz szybszej integracji zaawansowanych możliwości;
  • zaawansowane systemy misji mające na celu zwiększenie interoperacyjności sieci łączności oraz zmniejszenie obciążenia załogi informacjami i podczas operacji;
  • zaawansowane czujniki i fuzja czujników dla lepszej i bardziej odpornej łączności między domenami pola walki i operacjami we wszystkich warunkach środowiskowych;
  • precyzyjna amunicja powietrzna dalekiego zasięgu, wielozadaniowe bezzałogowe statki latające o kryptonimie ALE (Air-Launched-Effects) i potencjalna integracja systemu broni wysokoenergetycznej w przyszłości w celu zwiększenia siły ognia (w 2017 spółka Raytheon Technologies testowała system broni laserowej swojego projektu na śmigłowcu Apache – przyp. red.; Bezzałogowce dla śmigłowców US Army);
  • redukcja kosztów eksploatacji, dzięki bardziej wydajnej i niższej cenie użytkowania płatowca, a także tańszej regeneracji i zminimalizowanych kosztów zakupu.

Warto dodać, że powyższa propozycja modernizacji śmigłowców AH-64D/E należących do US Army nie jest pierwszą. 26 października 2018 Boeing ujawnił koncepcję śmigłowca szturmowego AH-64E Block 2 Compound ze śmigłem pchającym. Zaprezentowano wówczas model tunelowy wiropłatu bazującego na kadłubie AH-64E, który wyposażono w śmigło pchające, większe skrzydła i usterzenie ogonowe, zmodyfikowany układ napędowy, w tym wydechowy i prawdopodobnie sztywny wirnik główny. AH-64E Block 2 Compound miał dzięki temu osiągać prędkość maksymalną większą o 50%, o połowę większy zasięg i o 24% mniejsze zużycie paliwa.

Z kolei wcześniej proponowano koncepcję Advanced Apache, znaną jako AH-64F lub AH-64X. Wariant miał mieć ulepszony napęd, większe skrzydła, składane podwozie i wirnik ogonowy pod kątem 90 stopni, co miało zapewnić lepsze osiągi podczas lotu poziomego. W 2016 US Army oświadczyła, że nie jest zainteresowana tym projektem (Nowe warianty śmigłowców szturmowych).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X