6 czerwca koncern Lockheed Martin poinformował, że w zakładach Sikorsky Aircraft Corp. w West Palm Beach na Florydzie odbył się oblot demonstratora technologii autonomicznego śmigłowca UH-60A Black Hawk. Wiropłat o nr bocznym N600PV i nr seryjnym 79-23298 został wyposażony w system wspomagający pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System). Wybór tej platformy jest związany z dołączeniem Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (AMRDEC) do programu dotąd realizowanego przez Sikorsky i Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) (US Army w programie ALIAS, 2018-10-31).

Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych dołączyły do programu ALIAS pod koniec października 2018. Technologia ma pozwolić na skupienie się pilotom na celach misji, a mniej na samym pilotażu. W dalszej kolejności, śmigłowce będą sterowane zdalnie z ziemi

Wojska Lądowe Stanów Zjednoczonych dołączyły do programu ALIAS pod koniec października 2018. Technologia ma pozwolić na skupienie się pilotom na celach misji, a mniej na samym pilotażu. W dalszej kolejności, śmigłowce będą sterowane zdalnie z ziemi

Pierwszy lot, podczas którego rozwinięto prędkość 74 km/h, miał miejsce 29 maja. Później wykonano jeszcze trzy próby. Podczas ostatniej wiropłat rozwinął prawie 150 km/h. Oblot jest inauguracją programu testowego, który w pełnym zakresie rozpocznie się latem. Kulminacją będzie całkowicie autonomiczny lot bez pilota na pokładzie śmigłowca, co zaplanowano na 2020. UH-60A został wyposażony w opracowane przez Sikorsky oprogramowanie MATRIX, (które ma być następcą układu sterowania fly-by-wire) a także kamery i laserowy skaner lotniczy (LIDAR) do omijania przeszkód (Oblot HH-60W CSAR, 2019-05-20).

Podczas oblotu na pokładzie śmigłowca znajdował się operator, który sterował nim za pomocą tabletu i oprogramowania MATRIX /Film i zdjęcie: Lockheed Martin

Warto zauważyć, że 14 marca 2015 z inicjatywy Sikorsky dokonano oblotu UH-60M Black Hawk, wyposażonego w system ALIAS, ale wówczas zachowano tradycyjny układ sterowania. Program testowany zarzucono po tym, jak konfiguracja nie została zaakceptowana przez US Army, której wówczas proponowano udział w programie. Później do testów w locie wykorzystano  bezzałogowy statek latający, a następnie komercyjny śmigłowiec S-76B Spirit, zmodyfikowany na potrzeby programu SARA (Sikorsky Autonomy Research Aircraft).

W połowie października 2018 pilot US Army ppłk Carl Ott wykonał lot na pokładzie autonomicznego śmigłowca S-76B/SARA, sterując nim za pomocą tabletu i lądując w Fort Eustis w stanie Wirginia. Misję wykonał po krótkim, trwającym 3 dni, szkoleniu. Jak dotąd wykonano ponad 300 godzin lotów w tym trybie. Tymczasem w marcu 2019 Sikorsky ogłosił, że kolejnym modelem, który przejdzie modyfikacje pod kątem systemu wspomagającego pilota ALIAS będzie S-92A, który nosi wojskowe oznaczenia H-92 Superhawk, VH-92 i CH-148 Cyclon. W 2018 oprogramowanie MATRIX zdobyło nagrodę Edisona w dziedzinie innowacyjności.

Podobne rozwiązania są testowane przez Korpus Piechoty Morskiej (USMC). Wraz z biurem badawczym US Navy (ONR) pracuje nad demonstracją i wdrożeniem autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System). Wykorzystywaną platformą do testów jest bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczona jako AEH-1) (Demonstracja systemuTALOS w USMC, 2018-05-19; Autonomiczny UH-1H, 2017-12-22).