US Army dołączyła do udziału w programie tworzenia systemu wspomagającego pilota ALIAS (Aircrew Labor In-Cockpit Automation System), dotąd realizowanego przez koncern Sikorsky Aircraft i Agencję Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency).
Do demonstracji w ramach programu ALIAS jest wykorzystywany komercyjny śmigłowiec S-76B Spirit, zmodyfikowany na potrzeby programu SARA. Kolejnym krokiem będą testy na UH-60M Black Hawk, należącym do US Army.
Centrum Badań i Rozwoju Systemów Lotniczych i Rakietowych US Army (AMRDEC) dołączyło do realizowanego od 4 marca 2015 programu ALIAS (wcześniej znanego jako Automated Labor In-Cocpit Automation System) na podstawie kontraktu o wartości 8 mln USD (30,4 mln zł).
W ramach drugiej fazy programu z dofinansowaniem w wysokości 9,8 mln USD (37,3 mln zł) do testów w locie wykorzystywano najpierw bezzałogowy statek latający, a później komercyjny śmigłowiec S-76B Spirit, zmodyfikowany na potrzeby programu SARA (Sikorsky Autonomy Research Aircraft) (Testy UH-60V, 2018-08-13).
W połowie października 2018 pilot US Army ppłk Carl Ott wykonał lot na pokładzie opcjonalnie pilotowanego śmigłowca S-76B/SARA, sterując nim za pomocą tabletu i oprogramowania MATRIX, lądując w Fort Eustis w stanie Wirginia. Misję wykonał po krótkim, trwającym 3 dni, szkoleniu. Jak dotąd wykonano ponad 300 godzin nalotu (VTOL X-Plane anulowany, 2018-05-08).
Podczas demonstracji przeprowadzono kilka scenariuszy, w tym automatyczny start i lądowanie, unikanie przeszkód dzięki kamerom i laserowemu skanerowi lotniczemu (LIDAR), który wyznaczył bezpieczną strefę lądowania, czy w końcu lot konturowy na niskim pułapie. W ciągu kilku najbliższych miesięcy nastąpi integracja systemu ALIAS z UH-60M Black Hawk należącym do US Army, a w międzyczasie Federalna Agencja Lotnictwa ma certyfikować system do lotów.
Technologia ma pozwolić na skupienie się pilotom na celach misji, a mniej na samym pilotażu, a co za tym idzie zmniejszyć ryzyko wypadku bądź katastrofy lotniczej. Będą także możliwe loty bez operatora na pokładzie, który będzie sterował śmigłowcem zdalnie.
Film i zdjęcie: DARPA
Demonstracja była obserwowana przez przedstawicieli programu Future Vertical Lift w Korpusie Piechoty Morskiej (USMC). Warto zauważyć, że USMC, wraz z biurem badawczym US Navy (ONR) pracuje nad demonstracją i wdrożeniem autonomicznego lotniczego systemu logistycznego TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System), opracowanego w ramach programu AACUS (Autonomous Aerial Cargo/Utility System). Wykorzystywaną platformą do testów jest bezzałogowa wersja śmigłowca UH-1H Iroquois (oznaczona jako AEH-1) (Demonstracja systemuTALOS w USMC, 2018-05-19; Autonomiczny UH-1H, 2017-12-22).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.