Bell, w ramach programu Kruk, nieprzerwanie oferuje Polsce śmigłowce bojowe AH-1Z Viper. Czy mógłby Pan przedstawić najnowsze aspekty tej oferty?
Rzeczywiście proponujemy Polsce śmigłowce AH-1Z, nowoczesny śmigłowiec bojowy oferujący pełny zakres możliwości niszczenia celów naziemnych i powietrznych. To jedyny wiropłat, który w walce wykorzystuje najnowszej generacji pociski AIM-9 Sidewinder, i jedyny operujący na polu walki w duecie z F-35. AH-1Z oferuje znakomite zdolności operowania w różnych typach misji, co potwierdza ich wykorzystanie przez UMSC. Viper to także konstrukcja, która cechuje się relatywnie niskimi kosztami obsługi technicznej i eksploatacji, jest mniej wymagająca jeśli chodzi o bieżącą obsługę techniczną, również względem konkurentów. AH-1Z jest najlepszym rozwiązaniem jeśli chodzi o wykorzystanie w różnorodnych warunkach środowiskowych, przy dużej wilgotności, silnym zasoleniu, zagrożeniu korozją
Śmigłowce AH-1Z Viper są oferowane przez Bell Textron w ramach programu Kruk
To chyba unikalna cecha AH-1Z?
Tak, śmigłowiec podlega pełnej marynizacji, tzn. został skonstruowany z myślą o wspomnianej piechocie morskiej US Marines, której specyfika działania wymaga zapewnienia sprawnej i bezpiecznej eksploatacji śmigłowców w najtrudniejszych warunkach geograficznych i atmosferycznych, w oddaleniu od zaplecza technicznego, bez rozbudowanej infrastruktury, i takie możliwości oferujemy polskiemu wojsku.
Jeśli chodzi o kwestie tzw. ciężkich przeglądów i remontów, to chcecie przekazać Polsce kompetencje w tym zakresie…
Kilka lat temu zawarliśmy stosowne porozumienie z Polską Grupą Zbrojeniową i Wojskowymi Zakładami Lotniczymi Nr 1. Dzięki temu możliwa będzie pełna realizacja obsługi technicznej tu, w Polsce.
Dzięki łączu wymiany danych Link 16 AH-1Z może efektywnie współdziałać z innymi nowoczesnymi systemami uzbrojenia produkowanymi przez USA jak samoloty F-35, czy wyrzutnie HIMARS. Vipery zintegrowane są też komunikacyjnie z M-1 Abrams.
W ostatnim czasie Polska podjęła decyzję o zakupie kilku istotnych systemów uzbrojenia z USA. Chodzi o najnowszą wersję czołgów Abrams, samoloty bojowe F-35, czy system artylerii rakietowej HIMARS. Będą one działać na polu walki w środowisku sieciocentrycznym pozwalającym na wymianę informacji. Jak może wyglądać współpraca śmigłowców AH-1Z w jednym środowisku informacyjnym z tymi systemami?
AH-1Z dysponuje systemem przesyłu danych Link 16, który pozwala na współpracę m. in. z samolotami F-35.Tu raz jeszcze podkreślę, że Viper jest jedynym śmigłowcem działającym operacyjnie z myśliwcem F-35. Co do integracji łączności z innymi systemami uzbrojenia – tak Viper może z nimi w pełni współpracować. Poza tym, gdy pojawią się również nowe systemy uzbrojenia, AH-1Z będzie na bieżąco dostosowywany do pełnej komunikacji z nimi.
Polskie Siły Zbrojne użytkują pewne unikalne systemy zarządzania walką jak np. system TOPAZ stosowany w naszej artylerii. Czy istnieje techniczna możliwość aby zintegrować śmigłowce AH-1Z również z tym systemem?
Nasza odpowiedź brzmi: tak. Techniczne możliwości pozwalają zintegrować taki system z naszym śmigłowcem. Polski przemysł ma stosowne możliwości aby tego dokonać.
Wybiegając w przyszłość, kupimy śmigłowce bojowe, które będą użytkowane przez kolejne 30 do 40 lat, ale Bell rozwija też nowe technologie, choćby te oferowane w ramach programu Future Vetrical Lift (FVL) dla sił zbrojnych USA, jak np. V-280 Valor, który w opinii wielu stanowi przełom jeśli chodzi o rozwój wiropłatów. Czy te rozwiązania moglibyśmy w przyszłości zaadaptować w śmigłowcach AH-1Z?
Bell jest firmą innowacyjną, angażujemy wiele zasobów i funduszy, rozwijając nasze propozycje w ramach programu FVL. Mamy nadzieję, że to nasza oferta w zakresie bojowych śmigłowców do dalekiego przerzutu wojsk FLRAA (Future Long-Range Assault Aircraft) czy platformy uderzeniowo-rozpoznawczej FARA (Future Attack Reconnaissance Aircraf) zostanie wybrana przez siły zbrojne USA. Zakładamy, że wiele rozwiązań opracowanych w ramach tych programów znajdzie zastosowanie w istniejących śmigłowcach, włączając aspekty związane ze szkoleniem załóg, obsługi technicznej oraz logistyki. Nasze śmigłowce są dziś bardzo efektywną i zabójczą bronią, narzędziem odstraszania, i pozostaną takimi w dającej się przewidzieć przyszłości. Proszę zwrócić uwagę choćby na prędkość Valora – 520 km/h, żadna z maszyn nie ma takich możliwości, jesteśmy dwa razy szybsi, możemy latać dwa razy dalej. I potwierdziliśmy już te parametry podczas lotów.
Zakup śmigłowców AH-1Z otwiera przez naszym krajem możliwość współpracy z Bellem w dziedzinie nowych rozwiązań rozwijanych w ramach prac nad pionowzlotem V-280 Valor, które mogą być zastosowane np. do przyszłej modernizacji polskich Viperów / Zdjęcia: Bell Textron
Czy możemy powiedzieć, że zakup AH-1Z może ułatwić Polsce udział we wspomnianym FVL, że Polska może otworzyć sobie szerzej drzwi do tych nowych, przełomowych technologii jakie opracowuje Bellu w FVL?
Jesteśmy otwarci na różne opcje. Oferujemy szerokie partnerstwo. Na pewno wspólne działania w ramach zakupu śmigłowców bojowych, ich eksploatacji, serwisu, zebrane doświadczenia pomogą w odpowiednim przygotowaniu się do efektywnej partycypacji w tworzeniu śmigłowców, pionowzlotów przyszłości. Można więc tak powiedzieć, że AH-1Z Viper w Polsce to otwarcie drzwi do szerszej kooperacji, także w FVL. Chcemy działać wspólnie z PGZ i WZL-1, to solidne firmy. WZL-1 w Łodzi stawia na innowacje, Bell również i wyprzedzamy w tym innych. Partnerstwo z Bellem oznacza najbardziej adekwatne, dostosowane do potrzeb polskiego wojska uzbrojenie, ale też właśnie rozwijanie kompetencji przemysłowych, gospodarki lotniczej. Jeśli chodzi o udział w FVL – dużo zależy od chęci polskiej strony, tzn. polski rząd musi wyrazić zainteresowanie wejściem do programu poprzez wystosowanie letter of interest do rządu USA.
Dziękujmy za rozmowę.