14 października na wystawie stowarzyszenia AUSA (Association of the United States Army) 2019 w Waszyngtonie, spółka Lockheed Martin zaprezentowała koncepcję śmigłowca rozpoznawczo-uderzeniowego Sikorsky Raider X. Bazuje na demonstratorze technologii S-97 Raider i doświadczeniach producenta z eksperymentalnym X2.

6-tonowy Sikorsky Raider X ma być o 27% większy i bardziej zaawansowany od 5-tonego demonstratora technologii S-97 Raider oblatanego 22 maja 2015 / Grafika: Lockheed Martin

6-tonowy Sikorsky Raider X ma być o 27% większy i bardziej zaawansowany od 5-tonego demonstratora technologii S-97 Raider oblatanego 22 maja 2015 / Grafika: Lockheed Martin

Raider X oferowany jest wojskom lądowym USA (US Army) w ramach programu Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype (FARA CP). Lockheed Martin jest jednym z pięciu oferentów wskazanych przez US Army 24 kwietnia 2019.

/ Film: Lockheed Martin

Raider X ma wirnik współosiowy z dwoma przeciwbieżnymi śmigłami i wyposażono go w śmigło pchające. Pomimo podobieństwa do S-97 widoczne są zasadnicze różnice. Przede wszystkim kształt kadłuba ma pozwolić na lepsze pochłanianie fal radarowych.

Anteny, czujniki, wsporniki z uzbrojeniem czy 20-mm działko będą wsuwane do środka i wysuwane w razie potrzeby. Dodatkowo zmniejszy to przekrój radarowy i sygnaturę śmigłowca. Analogiczne rozwiązania (chowane uzbrojenie i podwozie główne) zaprezentowano w koncepcji konkurencyjnego Bell 360 Invictus (Bell 360 Invictus dla US Army, 2019-10-02).

Układ napędowy to silnik turbowałowy General Electric T901-GE-900 (GE3000), wybrany przez US Army w programie Improved Turbine Engine Program (ITEP) (Nowe silniki dla AH-64E, 2019-08-30). Jego wrażliwe elementy będą chronione przez osłony głowicy wirnika głównego i ukryty głęboko za wlotami powietrza w kształcie litery V.

Układ wydechowy będzie ulokowany głęboko pod charakterystyczną płetwą na belce ogonowej. Mieści się tam układ chłodzenia spalin, dzięki czemu sygnatura termiczna śmigłowca będzie dużo niższa. Podobne rozwiązanie wprowadzono w śmigłowcu Boeing-Sikorsky RAH-66 Commanche.

Lockheed Martin i należąca do niego spółka Sikorsky mają doświadczenie przy projektach ciężkiego śmigłowca transportowego CH-53K King Stallion, wielozadaniowego S-92/H-92 Superhawk/CH-148 i myśliwca F-35 Lightning II.

Awionika i systemy elektroniczne, w tym cyfrowe układy sterowania fly-by-wire, będą oparte na modułowej platformie. Producent deklaruje uzyskanie niskich kosztów eksploatacyjnych i dużej prędkości – wymagana jest co najmniej 380 km/h (Bell w FARA CP, 2019-04-23).

W programie FARA CP, oprócz Lockheed Martin i Bell, biorą udział konsorcja AVX Aircraft Company z L3 Communications Integrated Systems oraz Karem Aircraft-Northrop Grumman-Raytheon. Dowództwo US Army chce aby prototypy FARA CP zostały oblatane do 2023. Decyzja o rozpoczęciu produkcji seryjnej ma zapaść do 2028 (AAMSS2019: Propozycja AVX i L3 w FARA CP, 2019-04-16).