26 grudnia Sikorsky Aircraft Corporation i Boeing zaprezentowały demonstrator technologii eksperymentalnego śmigłowca wielozadaniowego SB>1 Defiant. Wiropłat z współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym jest proponowany US Army w ramach programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium).
1 Defiant został przesunięty z grudnia 2018 na początek 2019″ />
Premiera SB>1 Defiant miała miejsce na terenie zakładów Sikorsky Aircraft Corp. w West Palm Beach na Florydzie. Wiropłat został zarejestrowany przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA, Federal Aviation Administration) 9 sierpnia 2018 pod numerem N100FV i oznaczeniem S-100. Numer seryjny płatowca to MSN 0001.
Pod koniec czerwca Sikorsky ogłosił, że oblot SB>1 nastąpi do końca 2018. Jednak 12 grudnia 2018 oznajmiono o przesunięciu tego terminu na początek 2019 z powodu niewielkich problemów technicznych. Poinformowano wówczas, że montaż demonstratora został już zakończony, jednak oblot nie nastąpi dopóki nie zostaną przeprowadzone próby naziemne – w tym układu napędowego. Co więcej, miały też zostać ustalone limity obciążeniowe płatowca. Nie ujawniono wówczas planowanej daty oblotu, lecz Boeing poinformował, że została ona przesunięta o 3 tygodnie w stosunku do pierwotnych planów (Oblot SB-1 Defiant w 2018, 2018-06-29).
Projekt transportowego wariantu SB>1 Defiant został ujawniony w połowie 2014. Wiropłat powstał na bazie doświadczeń z eksperymentalnymi śmigłowcami Sikorsky X2 i S-97 Raider. 10 kwietnia 2017 zaprezentowano koncepcję uderzeniowego SB>1 jako następcy AH-64 Apache. Wersję tę wyróżnia tandemowy układ kabiny pilotów, pylony do przenoszenia uzbrojenia i działko podwieszone w przedniej części kadłuba. Układ napędowy ma zapewnić prędkość przelotową do 460 km/h.
Wspólne elementy konstrukcyjne obu wariantów to układ napędowy i przeniesienia mocy, system sterowania fly-by-wire, wirnik główny ze składanymi łopatami, śmigło pchające, system aktywnej kontroli wibracji, belka ogonowa ruchome stery, stateczniki poziome i kompozytowy kadłub. W wersji transportowej zabudowany będzie przedział desantowy, stanowiska strzelców bocznych i opcjonalnie wyposażenie ewakuacji medycznej.
Analiza
SB>1 nie jest jedynym wiropłatem proponowanym US Army. Konkurencyjny Bell V-280 Valor o numerze rejestracyjnym N280BH został oblatany 18 grudnia 2017 (Poziomy lot V-280 Valor). Decyzja Dowództwa zamówień US Army o wyborze ofert do dalszej fazy programu FVL-M (wcześniej znanego jako Joint Multi-Role Technology Demonstrator) nastąpi w roku fiskalnym 2021.
W programie biorą udział także spółki AVX Aircraft i Karem Aircraft. Pierwsza proponuje bezogonowy śmigłowiec współosiowy JMR, druga – zmiennowirnikowiec TR36TD OSTR (Optimum-Speed TiltRotor), ale jak dotąd brak informacji o ich postępach.
Nowe statki powietrzne będą od 2030 stopniowo zastępować w amerykańskich wojskach lądowych śmigłowce transportowe UH-60 Black Hawk i uderzeniowe AH-64 Apache. Nie można też wykluczyć zamówień dla innych rodzajów sił zbrojnych. Dlatego przewiduje się, że program FVL-M może skutkować zamówieniami rzędu nawet 4000 wiropłatów o wartości sięgającej nawet stu milionów dolarów (375 mld zł), wliczając w to eksport (Nowe warianty śmigłowców szturmowych, 2018-10-29).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.