15 kwietnia Lockheed Martin poinformował o oblocie prototypu zmiennowirnikowca Bell V-280 Valor wraz z systemem obserwacji dookólnej PDAS (Pilotage Distributed Aperture Sensor). PDAS jest odpowiednikiem czujników AN/AAQ-37 DAS (Distributed Aperture System), opracowanych przez Northrop Grumman Electronic Systems dla samolotów F-35 Lightning II. Rita Flaherty, wiceprezes Lockheed Martin ds. strategii i rozwoju powiedziała, że PDAS jest pierwszym systemem obserwacji w zakresie 360°, przeznaczonym dla statku powietrznego pionowego startu i lądowania.

Sześć kamer wysokiej rozdzielczości, pracujących w podczerwieni, zostało rozmieszczonych w różnych częściach kadłuba V-280, zapewniając  pole widzenia  w zakresie 360°. Każda z kamer waży mniej niż 4,5 kg (10 funtów)

Sześć kamer wysokiej rozdzielczości, pracujących w podczerwieni, zostało rozmieszczonych w różnych częściach kadłuba V-280, zapewniając pole widzenia w zakresie 360°. Każda z kamer waży mniej niż 4,5 kg (10 funtów)

Informację ujawniono podczas 2019 Army Aviation Mission Solutions Summit, zorganizowanego przez Army Aviation Association of America (AAAA) w Nashville. W 2018 przeprowadzono testy komponentów oraz ich integrację z V-280. 19 grudnia tego samego roku zapowiedziano próby w locie w ciągu następnych trzech miesięcy. Wiropłat wzbił się w powietrze w marcu z lotniska przy zakładach Bell Amarillo Assembly Center w Teksasie, po czym przeprowadzono serię prób. Prace nad PDAS zostały sfinansowane przez Lockheed Martin i trwały 5 lat (Poziomy lot V-280 Valor, 2018-05-23).

Prototyp zmiennowirnikowca Bell V-280 Valor o nr rejestracyjnym został oblatany 18 grudnia 2017. Jest oferowany wojskom lądowym USA w ramach postępowania FLRAA, które częścią programu FVL-M na następcę UH-60 Black Hawk / Zdjęcie: Bell

Prototyp zmiennowirnikowca Bell V-280 Valor o nr rejestracyjnym został oblatany 18 grudnia 2017. Jest oferowany wojskom lądowym USA w ramach postępowania FLRAA, które częścią programu FVL-M na następcę UH-60 Black Hawk / Zdjęcie: Bell

PDAS ma być częścią wielofunkcyjnego systemu ostrzegania przed zagrożeniami. W planach jest bowiem integracja z pozostałymi czujnikami w ramach MMSF (Multi-Modal Sensor Fusion). Ma to znacznie zwiększyć świadomość sytuacyjną załogi V-280 w środowiskach o ograniczonej widoczności i nawigację w środowisku blokowanego sygnału GPS.

Podczas AAMSS2019 zaprezentowano nagranie wideo z sześciu zintegrowanych kamer wysokiej rozdzielczości, działających w podczerwieni umieszczonych w różnych częściach kadłuba V-280. Obraz z kamer jest przekazywany, za pośrednictwem komputerao otwartej architekturze do jednego lub maksymalnie sześciu wskaźników nahełmowych pilotów, członków załogi, a także dowódcy misji znajdującego się na ziemi. Kamery zostały rozmieszczone tak, aby zapewnić pełny obraz sytuacji wokół statku powietrznego: po dwie w przedniej i tylnej półsferze oraz po jednej w górnej i dolnej.

Lockheed Martin rozpoczął współpracę nad V-280 z koncernem Bell w 2013, w dwa lata przed przejęciem spółki Sikorsky, która wspólnie z Boeingiem opracowała konkurencyjny SB>1 Defiant. Oba są oferowane amerykańskim wojskom lądowym (US Army) w ramach postępowania FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), które częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium) na następcę śmigłowców z rodziny UH-60 Black Hawk (Wymagania dla FLRAA, 2019-04-07).