5 marca podczas targów Helicopter Association International (HAI) Heli-Expo 2019 w Atlancie w stanie Georgia, spółka MD Helicopters zaprezentowała dwusilnikowy śmigłowiec MD969 Swift, będący zmilitaryzowaną odmianą MD902 Explorer. 

MD969 Swift wyposażono w głowice elektrooptyczną oraz pylony z sześcioma węzłami do podwieszenia uzbrojenia/ Zdjęcie i film: MD Helicopters.

MD969 Swift wyposażono w głowice elektrooptyczną oraz pylony z sześcioma węzłami do podwieszenia uzbrojenia/ Zdjęcie i film: MD Helicopters.

Nowy wiropłat ma zostać zaoferowany US Army w ramach programu FARA CP (Future Attack Reconnaissance Aircraft Competitive Prototype), który ma wyłonić przyszły śmigłowiec szturmowo-rozpoznawczy. Oblot prototypu MD969 Swift ma nastąpić jeszcze w 2019. MD Helicopters zakłada, że w najbliższych miesiącach śmigłowiec otrzyma certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration). 

W ramach FARA CP Wojska Lądowe USA mają zakupić około 500 śmigłowców, zdolnych do prowadzenia rozpoznania i atakowania celów naziemnych. Jednym z podstawowych wymogów programu jest wyłonienie konstrukcji o minimalnej prędkości przelotowej 330 km/h (180 w.) i maksymalnym pułapie lotu 3250 m. Na przełomie czerwca i lipca 2019 ma zostać wybranych wybranych czterech od sześciu oferentów, a w 2020 lista zostanie zawężona do dwóch. Próby zwycięskich konstrukcji mają rozpocząć się w 2023 (RACER oferowany US Army, 2019-02-25).

Załoga MD969 Swift ma składać się z dwóch pilotów, jednak wyposażenie kokpitu umożliwia samodzielny pilotaż. W kabinie pasażerskiej można bedzie transportować maksymalnie sześć osób, jednak kosztem ilości przenoszonego uzbrojenia pokładowego. Masa użyteczna wynosi 1,54 t, natomiast maksymalna masa startowa 3,07 t. Śmigłowiec ma być przystosowany do realizacji szerokiego spektrum misji: wsparcia ogniowego, działań poszukiwawczo-ratunkowych w warunkach wojennych, ewakuacji medycznej, powietrznego stanowiska dowodzenia i kontroli oraz transportu pasażerów.

Kabina została wyposażona w wyświetlacze ciekłokrystaliczne Genesys Aerosystems Advanced IDU-680, a także 12-calowy wyświetlacz Macro-Blue do zarządzania systemami uzbrojenia. W MD969 zastosowano taka samą awionikę jak w lekkim śmigłowcu szturmowym MD 530G. Na dziobie zamontowano obrotową głowicę optoelektroniczną.

Napęd główny mają stanowić dwa silniki turbowałowe, które zostaną wybrane w ramach programu ITEP (Improved Turbine Engine Programme). Zamiast klasycznego wirnika ogonowego zastosowano, znany z MD902 Explorer, system równoważenia momentu oporowego NOTAR. W powiększonej belce ogonowej umieszczony został wentylator sprężający powietrze, które wydostając się z dysz wylotowych na jej końcu zapobiega autorotacji śmigłowca.