16 marca amerykańskie Wojska Lądowe (US Army) poinformowały w mediach społecznościowych, że spółki Bell i Sikorsky Aircaft wraz z Boeingiem zostały zakwalifikowane do kolejnego etapu programu następcy śmigłowców wielozadaniowych UH-60 Black Hawk o kryptonimie FLRAA (Future Long Range Assault Aircraft), który jest częścią programu FVL-M (Future Vertical Lift – Medium). Nie poinformowano o wartości przyznanych kontraktów w ramach dwuletniej fazy CD&RR (Competitive Demonstration and Risk Reduction) (Wymagania dla FLRAA, 2019-04-07).

Pierwszy z trzech V-280 Valor o nr rejestracyjnym został oblatany 18 grudnia 2017. Napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) każdy / Zdjęcie: Bell

Pierwszy z trzech V-280 Valor o nr rejestracyjnym został oblatany 18 grudnia 2017. Napędzany jest dwoma silnikami turbowałowymi General Electric T64-GE-419 o mocy 4750 KM (3540 kW) każdy / Zdjęcie: Bell

Do 2022 oferenci dostarczą wstępne projekty koncepcyjne, ocenę wykonalności wcześniej przedstawionych wymagań i badania handlowe z wykorzystaniem inżynierii systemów opartych na modelach. Budżet na FLRAA w bieżącym roku wynosi dodatkowe 76 mln USD (298,16 mln zł), w celu przyspieszenia dostaw, które przewidziano na 2030 (wstępna gotowość operacyjna w 2034). Wcześniej zakładano, że wybór dwóch oferentów do dalszego etapu nastąpi pod koniec 2021.

W ramach wcześniejszej inicjatywy JMR TD (Joint Multi-Role Technology Demonstration), Bell zbudował zmiennowirnikowiec V-280 Valor, który dotąd wylatał ponad 160 godzin, począwszy od oblotu 17 grudnia 2017. Z kolei konkurencyjny śmigłowiec z wirnikiem pchającym Sikorsky/Boeing SB>1 Defiant miał problemy z układem napędowym i został oblatany dopiero 21 marca 2019 – pierwotnie planowano w grudniu 2017 (Oblot SB>1 Defiant, 2019-03-22).

Mimo, iż Defiant wykonał o wiele mniej lotów niż Valor, US Army uznała że uzyskano odpowiednią ilość danych, aby przejść do kolejnej fazy programu FLRAA. Dodatkowe fundusze udzielone przez Kongres pozwolą na kontynuację lotów. Dwuetapowa faza CD&RR ma pozwolić przekształcić zaoferowane demonstratory technologii w prototypy systemów uzbrojenia, jakimi będą następcy Black Hawków. Zespół testujący oceni listę technologii, wskazanych przez Biuro Sekretarza Obrony wraz z ich gotowością do dalszego rozwoju. Dotyczy to m.in. układu zasilania, układu napędowego i układu sterowania. Rozpocznie się także wstępna integracja poszczególnych systemów wyposażenia misji.

Zespół konstruktorów Boeinga i Sikorsky’ego (będącego częścią Lockheed Martin) zaoferował śmigłowiec ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym / Zdjęcie: Boeing

Zespół konstruktorów Boeinga i Sikorsky’ego (będącego częścią Lockheed Martin) zaoferował śmigłowiec ze współosiowym układem dwuwirnikowym z przeciwbieżnymi wirnikami sztywnymi i śmigłem pchającym / Zdjęcie: Boeing

Co ciekawe, wariant uderzeniowy FLRAA ma zastąpić w przyszłości śmigłowce AH-64E Apache Guardian. US Army chce aby statek powietrzny nowej generacji był równie wielozadaniowy, jak UH-60, tj. aby mógł nie tylko transportować żołnierzy i ładunki, czy realizować misje bojowe, ale także  ewakuację medyczną, bojowe operacje poszukiwawczo-ratownicze (CSAR), pomoc humanitarną czy prowadzić działania nad zbiornikami wodnymi (Ppk dalekiego zasięgu dla US Army, 2019-09-16; Spike NLOS dla US Army, 2020-01-13).

Opis
Odpowiednio dostosowane statki powietrzne, które zostaną wybrane w programie FLRAA, zastąpią także specjalistyczne MH-60M Black Hawk i MV-22B Osprey w Korpusie Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC). Śmigłowce UH-60 Black Hawk weszły do służby w US Army w 1979.

V-280 Valor jest zdolny do transportu 11 pasażerów, promień działania wynosi od 930 do 1480 km, a zasięg do przebazowania nawet 3900 km. Sumaryczny udźwig ładunku zewnętrznego (na dwóch punktach podwieszeń) 4500 kg. Powstać ma także wersja uderzeniowa, oznaczona jako AV-280 (Valor z systemem obserwacji dookólnej, 2019-04-19).

Z kolei SB>1 Defiant, z nowymi silnikami FATE (Future Affordable Turbine Engine) ma osiągać prędkość przelotową 460 km/h i promień działania 424 km. Udźwig pozostaje nieznany. Również planowana jest wersja uderzeniowa wiropłatu (Nowe silniki dla AH-64E, 2019-08-30).