Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy Airbus H160 dostarczony do USA

Europejska spółka Airbus Helicopters dostarczyła pierwszy egzemplarz lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160 dla odbiorcy w Stanach Zjednoczonych – spółce PHI Aviation.

W środę, 3 lipca 2024, europejska spółka Airbus Helicopters (część Grupy Airbus) poinformowała, że dostarczyła pierwszy egzemplarz lekkiego śmigłowca wielozadaniowego H160 dla odbiorcy w Stanach Zjednoczonych – spółce PHI Aviation. Jest to skutek uzyskania 30 czerwca 2023 certyfikatu typu dla tej konstrukcji od amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration).

H160 wyposażono w redukujące hałas łopaty wirnika Blue Edge, osłonięty wirnik ogonowy Fenestron o większej wydajności oraz pakiet awioniki Helionix od Airbus Helicopters, który zmniejsza obciążenie pracą pilota / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Jest to pierwszy z czterech zamówionych egzemplarzy H160, które PHI Aviation będzie eksploatować w zakresie misji transportowych personelu i ładunków na platformy wiertnicze w regionie Zatoki Meksykańskiej. Trafił do bazy operatora w miejscowości Houma w stanie Luizjana.

Przed rozpoczęciem operacji komercyjnych śmigłowiec zostanie wykorzystany w programie weryfikacji planowanych tras lotów, mającym na celu zademonstrowanie możliwości H160 w wymagającym środowisku morskim. Pomoże to w sprawnym wejściu do eksploatacji, zapewniając operatorowi i klientowi końcowemu zapoznanie się z zaawansowanymi technologiami i funkcjami bezpieczeństwa lotu.

To ekscytujący kamień milowy dla naszych zespołów i partnerów – powiedział Scott McCarty, dyrektor generalny PHI Group, w skład której wchodzi operator lotniczy PHI Aviation. H160 reprezentuje nową erę dla PHI, zwiększając nasze zaangażowanie w bezpieczeństwo, jakość i wydajność naszych operacji w Zatoce Meksykańskiej. Jesteśmy dumni, że możemy oficjalnie powitać ten śmigłowiec nowej generacji w naszej flocie i rozpoczynamy sprawdzanie trasy. Gratulacje dla wszystkich, którzy pomogli w osiągnięciu tego osiągnięcia!

Dzięki najnowocześniejszej technologii H160 ustanowił nowy standard w branży śmigłowców i cieszymy się, że klienci w USA będą teraz mogli korzystać z doskonałych osiągów wiropłata – powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. Niższe zużycie paliwa przez H160, możliwość wykorzystania do 50% mieszanki paliwa zrównoważonego SAF (biopaliwa – przyp. red.), wygodna kabina pasażerska i doskonała widoczność w kabinie pilotów sprawiają, że H160 idealnie nadaje się do operacji na morzu i jesteśmy pewni, że doskonale sprawdzi się w misjach PHI związanych z energetyką.

H160 okazał się popularnym wyborem klientów w Ameryce Północnej, a pierwsza dostawa tego typu śmigłowca do Kanady została niedawno zrealizowana dla Chartright Air Group. H160 wszedł do służby w Brazylii, Japonii, Arabii Saudyjskiej, Francji i wielu innych krajach europejskich. Airbus Helicopters otrzymała zamówienia na ponad 100 śmigłowców, w tym kilkanaście od klientów z USA. Wiropłaty wylatały już dotąd ponad 2000 godzin (Zamówienie na H160 dla francuskiej żandarmerii, H160 dla Derazona Helicopters, H160 dla All Nippon Helicopter, Airbus H160 dla Héli-Union, Pierwszy cywilny odbiorca H160).

12 lutego br. zrealizowano dostawy sześciu poszukiwawczo-ratowniczych H160 (Search And Rescue, SAR) dla marynarki wojennej Francji (Marine Nationale). Obecnie trwają prace nad wojskową wersją śmigłowca H160M Guépard, pozyskiwanego w ramach programu HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) – łącznie Marine Nationale ma otrzymać 49 śmigłowców z puli 169 (także dla wojsk lądowych oraz lotniczych i kosmicznych).

Makietę H160 o nazwie X4 zaprezentowano w 2011. Prototyp śmigłowca ujawniono podczas Heli-Expo w Orlando na Florydzie 3 marca 2015. Jego oblot nastąpił w czerwcu tego samego roku. Wiropłat był projektowany jako potencjalny następca modeli AS365 Dauphin i H155. Napęd stanowią dwa silniki turbowałowe Turbomeca Arrano, które zapewniają mu prędkość maksymalną do 296 km/h oraz zasięg do 833 km.

H160 został certyfikowany przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency) 1 lipca 2020, natomiast w sierpniu tego samego roku certyfikat otrzymał symulator misji poziomu D.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X