1 lipca europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała, że lekki śmigłowiec wielozadaniowy H160 uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA (European Union Aviation Safety Agency). Certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) zostanie przyznany jeszcze w tym roku, krótko po pierwszych dostawach tych śmigłowców do bliżej nieokreślonego odbiorcy w Stanach Zjednoczonych co zaplanowano na ostatni kwartał (Pięciołopatowy H145 certyfikowany, 2020-06-21).

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy Airbus Helicopters H160 uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA, a jeszcze w tym roku otrzyma certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA, co otwiera drogę do rozpoczęcia dostaw dla użytkowników po obu stronach Atlantyku / Zdjęcie: Eric Raz, Airbus Helicopters

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy Airbus Helicopters H160 uzyskał certyfikat typu Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego EASA, a jeszcze w tym roku otrzyma certyfikat amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA, co otwiera drogę do rozpoczęcia dostaw dla użytkowników po obu stronach Atlantyku / Zdjęcie: Eric Raz, Airbus Helicopters

Proces certyfikacji był realizowany na trzech śmigłowcach tego typu, w tym dwóch prototypach i pierwszym seryjnym wiropłacie. Wylatały w tym celu ponad 1500 godzin, w tym podczas lotów demonstracyjnych dla pierwszych odbiorców. Prototypy posłużyły do prób dynamicznych i prób integracji wyposażenia pokładowego. H160 wyposażono w awionikę Helionix, wspomagającą i automatyzującą pracę pilota i redukujące hałas łopaty wirnika nośnego Blue Edge.

Certyfikat EASA otwiera drogę do rozpoczęcia dostaw w drugiej połowie bieżącego roku pierwszych czterech H160 w wariancie poszukiwawczo-ratowniczym (Search and Rescue, SAR), zamówionych przez francuską agencję uzbrojenia DGA (Direction générale de l’armement) dla marynarki wojennej (Marine Nationale). Osiągnięcie gotowości operacyjnej ma nastąpić w 2022. Zakup jest rozwiązaniem tymczasowym w związku z planowanym wycofaniem z eksploatacji śmigłowców Aérospatiale Alouette III w misjach SAR, zanim na wyposażenie Marine Nationale wejdą docelowe H160M Guépard (w wersji wojskowej) (Francja zamawia H160 SAR , 2020-02-10).

W 2021 rozpocznie się program wspólnych lekkich śmigłowców HIL (Hélicoptère Interarmées Léger) dla trzech rodzajów sił zbrojnych Francji z dostawami 169 H160M Guépard od 2026 (w tym 80 dla wojsk lądowych, 49 dla marynarki wojennej i 40 dla wojsk lotniczych). 6 lutego 2020 rozpoczęto fazę przygotowawczą prac nad prototypem, która wiąże się przede wszystkim z dostosowaniem i certyfikowaniem awioniki, czujników oraz przestrzeni ładunkowej zgodnie ze standardami francuskich sił zbrojnych. Prototyp ma zostać oblatany w 2023. Według Airbus Helicopters zaoferowanie H160M na eksport może nastąpić dopiero po rozpoczęciu dostaw dla rodzimych sił zbrojnych (H160M przyśpiesza, 2019-05-27).