21 stycznia ministerstwo obrony Wielkiej Brytanii poinformowało o podpisaniu umowy o wartości 183 mln GBP (915 mln zł) ze spółką Airbus Helicopters na dostawę czterech dodatkowych śmigłowców H145 wraz z symulatorem. Kontrakt obejmuje również rozbudowę infrastruktury w bazie RAF Shawbury. Dostawy mają zostać zrealizowane do końca 2020 (Niemiecki H145 SAR dostarczony, 2019-12-12).

W ramach programu UKMFTS można przeszkolić nawet do 283 pilotów śmigłowców wszystkich rodzajów brytyjskich sił zbrojnych rocznie. Zakup nowych wiropłatów i symulatora pozwoli na zwiększenie tej liczby / Zdjęcie: RAF

W ramach programu UKMFTS można przeszkolić nawet do 283 pilotów śmigłowców wszystkich rodzajów brytyjskich sił zbrojnych rocznie. Zakup nowych wiropłatów i symulatora pozwoli na zwiększenie tej liczby / Zdjęcie: RAF

Dodatkowe wiropłaty, które otrzymały w RAF oznaczenie H145 Jupiter HT.1, zostaną pozyskane w ramach programu UKMFTS (UK Military Flying Training System), którego celem jest szkolenie m.in. pilotów śmigłowców wszystkich rodzajów sił zbrojnych Wielkiej Brytanii. Śmigłowce H145, które będą używane Royal Air Force (RAF, królewskie siły powietrzne Wielkiej Brytanii), mają stacjonować we wspomnianej bazie RAF Shawbury (Węgry odbierają H145M, 2019-11-20).

W ramach programu UKMFTS eksploatowane są już 3 H145 oraz 29 lżejszych H135, które z kolei otrzymały oznaczenie Juno HT.1. W przeszłości użytkowano również 35 lżejszych Airbus H125 Squirrel HT.1 i Bell 412 Griffin HT.1

Program UKMFTS funkcjonuje na zasadzie partnerstwa prywatnego i jest prowadzony przez konsorcjum Ascent Flight Training założone przez Babcock International i Lockheed Martin. UKMFTS został utworzony w 2016 przez agencję logistyczną DE&S (Defence Equipment & Support) w ramach programu Rotary Wing Training Programme (RWTP) o wartości 3,2 mld GBP (16 mld zł), na którego przetarg rozpisano dwa lata wcześniej.

UKMFTS zastąpił funkcjonujący od 1997 Defence Helicopter Flying School (DHFS), który wykorzystywał do szkolenia śmigłowce jednosilnikowe. Z uwagi na wycofywanie ostatnich jednosilnikowych Gazelle AH.1 postanowiono, że nowy ośrodek będzie miał na wyposażeniu tylko śmigłowce wyposażone w dwa silniki. Pełna gotowość do szkolenia pilotów na nowych wiropłatach została ogłoszona 1 kwietnia 2018.