10 grudnia europejska spółka Airbus Helicopters poinformowała o dostawie lotnictwu niemieckich wojsk lądowych (Heeresfliegertruppe) pierwszego z siedmiu zamówionych lekkich śmigłowców transportowych i poszukiwawczo-ratowniczych H145 LUH SAR (Light Utility Helicopter Search and Rescue). Zamówienie zostało złożone rok wcześniej, a dostawy rozpoczęły się na kilka miesięcy przed terminem określonym w umowie.

H145 jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Safran Arriel 2E o maksymalnej mocy skokowej 1072 KM każdy, które są w pełni sterowane cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Śmigłowiec został wyposażony w cyfrową awionikę Helionix, w tym 4-osiowego autopilota / Zdjęcie: Airbus Helicopters

H145 jest napędzany dwoma silnikami turbowałowymi Safran Arriel 2E o maksymalnej mocy skokowej 1072 KM każdy, które są w pełni sterowane cyfrowo za pomocą systemu FADEC. Śmigłowiec został wyposażony w cyfrową awionikę Helionix, w tym 4-osiowego autopilota / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Dostawa ostatniego nastąpi na początku 2021 po zakończeniu przewidzianego w umowie szkolenia załóg. Airbus Helicopters zajmie się ponadto wsparciem logistycznym, naprawami i obsługą nowych śmigłowców. Wiropłat o nr rejestracyjnym H-ADL został przekazany odbiorcy za pośrednictwem Urzędu do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) (H145 LUH SAR dla Niemiec, 2018-12-14).

Oprócz zadań ściśle militarnych Bundeswehra jest odpowiedzialna także za prowadzenie akcji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR) w razie zaistnienia cywilnych wypadków lotniczych na terytorium Niemiec. Dlatego utrzymuje w całodobowym dyżurze śmigłowce poszukiwawczo-ratownicze, które są również dostępne do użycia, gdy zachodzi potrzeba niesienia pomocy ofiarom katastrof naturalnych czy przemysłowych.

H145 LUH SAR będą wyposażone m.in. w zaawansowane głowice optoelektroniczne z kamerami, reflektory, system lokalizacji nadajników awaryjnych, zestaw sprzętu medycznego oraz wciągarki i haki ładunkowe, których będzie można użyć np. do przenoszenia zbiorników ze środkiem gaśniczym. Znakiem rozpoznawczym wiropłatów będą pokryte jasnopomarańczowym lakierem drzwi i niebieski napis SAR.

Nowe śmigłowce będą zastępować wyeksploatowane śmigłowce Bell UH-1D Huey, wyprodukowane na licencji przez zachodnioniemiecką spółkę Dornier i wprowadzone do linii na początku lat 1970. W latach 1967-1981 wyprodukowano łącznie 352 UH-1D do różnych zadań. Wszystkie H145 LUH SAR będą stacjonować w Niederstetten (Bawaria), Holzdorf (Szlezwik-Holsztyn) i Nörvenich (Nadrenia Północna-Westfalia).

Od 2015 Bundeswehra jest użytkownikiem 15 zmilitaryzowanych H145M, pełniących rolę lekkich śmigłowców wsparcia sił specjalnych, dzięki systemowi uzbrojenia HForce. Wiropłaty stacjonują w Laupheim, w kraju związkowym Badenia-Wirtembergia i są przypisane do 64. Eskadry Śmigłowców (Hubschraubergeschwader 64) (Węgry zamawiają H225M Caracal, 2018-12-15; H145M w Serbii, 2019-06-27).