25 czerwca podczas pierwszego dnia Międzynarodowych Targów Obronnych Partner 2019 w Belgradzie, przedstawiciele europejskiego koncernu Airbus Helicopters oficjalnie przekazali Ministerstwu Obrony Serbii pierwszy z z dziewięciu zamówionych pod koniec 2016 śmigłowców wielozadaniowych H145M. Pięć wiropłatów zostały zamówionych dla wojsk lotniczych i obrony przeciwlotniczej (Ratno vazduhoplovstvo i protivvazduhoplovna odbrana Vojske Srbije, RV i PVO), a pozostałe cztery dla Ministerstwa Spraw Wewnętrznych. Ujawniono, że wartość kontraktu to 105 mln EUR (447,86 mln zł).

Napędzany dwoma silnika turbowałowymi Safran Arriel 2E z cyfrowym systemem sterowania FADEC i awionikę Helionix, H145M o masie maksymalnej 3,7 t trafił na wyposażenie sił zbrojnych Niemiec w 2015, a następnie zostały zamówione przez Tajlandię i Luksemburg. Z kolei 28 czerwca 2018 Węgry zamówiły wiropłaty także wyposażone w system uzbrojenia HForce / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Napędzany dwoma silnika turbowałowymi Safran Arriel 2E z cyfrowym systemem sterowania FADEC i awionikę Helionix, H145M o masie maksymalnej 3,7 t trafił na wyposażenie sił zbrojnych Niemiec w 2015, a następnie zostały zamówione przez Tajlandię i Luksemburg. Z kolei 28 czerwca 2018 Węgry zamówiły wiropłaty także wyposażone w system uzbrojenia HForce / Zdjęcie: Airbus Helicopters

23 listopada 2018 serbski minister obrony Aleksander Vulin odwiedził zakłady Airbus Helicopters Germany w niemieckim Donauwörth, gdzie odebrał pierwsze dwa wiropłaty dla MSW. Pierwotnie miały zostać przebazowane do Serbii jeszcze w grudniu, ale jeden z nich, o nr bocznym 14501 i nr ser. 20231, wylądował w bazie lotniczej Batajnica w pobliżu Belgradu 12 czerwca 2019. Mieści się tam 890. Mieszana Eskadra Śmigłowców, a także zakłady lotnicze Moma Stanojlović (Vazduhoplovni zavod Moma Stanojlović).

To właśnie ta placówka zostanie certyfikowana jako ośrodek wsparcia eksploatacji lekkich śmigłowców wielozadaniowych SA 341/342 Gazelle, będzie on stanowił część sieci remontowej Airbusa. Planuje się, że inne zakłady produkcyjne i instytuty badawczo-rozwojowe w Serbii również uzyskają odpowiednie kwalifikacje i certyfikaty, aby stać się poddostawcami Airbusa. Warto zauważyć, że w latach 1971-1991 zakłady lotnicze Soko w Mostarze wyprodukowały na licencji około 160 wiropłatów SA 341/342 Gazelle, które nadal są użytkowane przez Serbię i państwa sąsiednie, czyli Bośnię i Hercegowinę oraz Czarnogórę. Wiropłaty są bowiem spuścizną po byłej Jugosławii (Pierwsze H145M dla Serbii, 2018-11-27).

Wariant dla MSW przeznaczony do operacji poszukiwawczo-ratowniczych został wyposażony głowicę optoelektroniczną FLIR Systems Star SAFIRE 380HDc, reflektor poszukiwawczy Trakka Systems TrakkaBeam A800 oraz wciągarkę Goodrich Model 44301 o udźwigu 272 kg. Airbus zapewnił także zwiększoną ochronę balistyczną i elektroniczne środki przeciwdziałania do samoobrony (H145 LUH SAR dla Niemiec, 2018-12-14).

Z kolei wariant bojowy dla RV i PVO ma zostać wyposażony w system uzbrojenia HForce. System w standardowej wersji składa się z komputera Rockwell Collins Deutschland (RCD) FMC-4212, nahełmowego systemu celowniczego HMSD Thales Scorpion i pulpitów do sterowania uzbrojeniem. Uzbrojenie to 12,7-mm wkm FN Herstal HMP400, umieszczony w zasobniku podskrzydłowym, 20-mm działko Nexter NC621 i wyrzutnia niekierowanych pocisków rakietowych Thales FZ231 (Węgry zamawiają H225M Caracal, 2018-12-15).