W środę, 29 maja 2024, rząd Królestwa Szwecji ogłosił rząd 16. i największy pakiet wsparcia wojskowego dla Ukrainy od czasu rozpoczęcia inwazji pełnoskalowej przez Rosję. Szwecja zapewni Ukrainie zupełnie nową zdolność do wzmocnienia obrony powietrznej. Pakiet, który będzie częścią przyszłego dodatkowego budżetu korygującego, wynosi 13,3 miliarda SEK (4,92 mld zł) i zaspokoi priorytetowe potrzeby Ukrainy. Poprzedni pakiet ogłoszono 20 lutego br.
Zdjęcie: Bene Riobó, Wikimedia Commons (CC BY-SA 4.0)
Zgodnie z opublikowaną informacją, Szwecja dostarczy dwa samoloty turbośmigłowe S 100D Argus w wersji FSR-890 (oznaczenie producenta: Saab 340B AEW-300), co znacząco wzmocni swoje możliwości ukraińskiej obrony powietrznej w zakresie wykrywania zagrożeń. W związku z tym, Szwecja zamówi dla swoich sił zbrojnych dwa dodatkowe samoloty nowej generacji S 106 GlobalEye (Saab GlobalEye) – 30 czerwca 2022 zakupiono dwa samoloty z opcją na dwa kolejne.
S 100D Argus ma 20,57 m długości, 21,44 m rozpiętości skrzydeł, 6,97 m wysokości, 10,3 t masy własnej i 13,155 t masy startowej. Jest napędzany dwoma silnikami turbośmigłowymi General Electric CT7-9B o mocy 1390 kW (1870 KM) każdy, co zapewnia pułap praktyczny 7620 m i ponad 5 godzin długotrwałości lotu.
Samoloty Saab 340B AEW-30 są wyposażone w dookólny, pracujący w paśmie S, impulsowy radar dopplerowski PS-890 Erieye z anteną z aktywnym skanowaniem elektronicznym AESA (Active Electronically Scanned Array) i zasięgu instrumentalny 450 km na pułapie ponad 20 000 m. Azymut pokrycia skanowanego obszaru wynosi po 150 stopni po obu stronach anteny.
Z pierwotnie czterech egzemplarzy Saab 340B AEW-200 z radarem IS-340 Erieye, zabudowanych na bazie cywilnego płatowca Saab 340 i wprowadzonych do służby w 1997, dwa zostały zmodernizowane w 2006 przez producenta do wersji ASC 890 i powróciły do służby operacyjnej w 2009 (w 2007 dwa niezmodernizowane egzemplarze zostały odkupione przez Tajlandię).
Dwa używane samoloty tego typu, zwrócone przez Zjednoczone Emiraty Arabskie, kupiła Polska – pierwszy z nich dostarczono 6 marca br.
Szwecja przekaże cały swój zapas opancerzonych transporterów gąsienicowych rodziny PBV 302, w tym części zamienne, sprzęt konserwacyjny i amunicję, na wsparcie odbudowy nowych ukraińskich brygad. Pojazdy były w służbie w latach 1966-2014 i łącznie wyprodukowano 647 egzemplarzy (zmagazynowanych ma pozostawać ponad 200, z czego sprawnych 172) w wersjach transportera opancerzonego piechoty Pansarbandvagn 302, wozu dowodzenia Stridsledningspansarbandvagn 3021/B/C, wozu obserwacji artylerii Eldledningspansarbandvagn 3022/C, wozu dowodzenia baterią artylerii Batteriplatspansarbandvagn 3023/C, wozu łączności Radiolänkpansarbandvagn 3024/C, ambulansu opancerzonego Sjuktransportpansarbandvagn 3026 i wozu rozpoznawczego Pjäsrekognoseringspansarbandvagn 3025C.
Rząd w Sztokholmie przekaże także pociski rakietowe RB 99 AMRAAM (AIM-120 AMRAAM), które mogą być używane zarówno przez samoloty (np. F-16), jak i naziemne zestawy przeciwlotnicze (np. NASAMS), ale zostaną dostosowane do drugiej aplikacji. Zwłaszcza, że 2 listopada ub. r. najnowsze AIM-120C-8 AMRAAM, które otrzymają lokalne oznaczenie Jaktrobot 99 AMRAAM – w liczbie 250 egz., więc Szwecja może pozwolić sobie na takie dostawy nie osłabiając swoich zdolności.
Szwecja przekaże również amunicję artyleryjską kal. 155 mm i zasoby na utrzymanie wcześniej przekazanych materiałów. Donacja pociągnie za sobą tymczasowe zmniejszenie zdolności obronnych Szwecji, co zostanie rozwiązane poprzez zakup nowej partii amunicji.
16. pakiet wsparcia wojskowego będzie również zawierał:
- nadwyżki cystern paliwowych ze szwedzkich sił zbrojnych;
- wsparcie utrzymania wcześniej przekazanego sprzętu wojskowego;
- wsparcie finansowe dla międzynarodowej koalicji zdolności przeciwlotniczych;
- wsparcie finansowe dla funduszy i tymczasowe inicjatywy umożliwiające szybkie i zakrojone na szeroką skalę zamówienia uzbrojenia dla Ukrainy;
- w związku z pakietem Szwedzka Agencja Badań Obronnych (Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI) będzie miała za zadanie wspierać Ukrainę w tworzeniu własnego instytutu badawczego;
- zdolności w zakresie dowodzenia i kontroli poprzez przekazanie terminali łączności satelitarnej.
Od czasu brutalnej agresji Rosji 24 lutego 2022, Szwecja udzieliła wsparcia Kijowowi w wysokości 43,5 mld SEK (16,1 mld zł).
Jednocześnie, wczoraj w wywiadzie dla agencji prasowej TT, minister obrony Szwecji Pål Jonson powiedział, że plan przekazania Ukrainie samolotów wielozadaniowych JAS 39C Gripen został wstrzymany na prośbę sojuszników. Pozostałe kraje koalicji nalegały, abyśmy zaczekali z systemem Gripen. Ma to związek z faktem, że obecnie skupiamy się na wprowadzeniu systemu F-16 – powiedział szwedzki urzędnik.
Podobnego zdania jest niderlandzka minister obrony Kajsa Ollongren. To dla nich duża zmiana. Myślę więc, że rozsądnie jest w pełni skoncentrować się na F-16, wprowadzić je i zacząć z nich korzystać, a następnie w późniejszym położeniu móc również przyjąć nowe plany. Ale rozumiem, że trudno jest zrobić dwie rzeczy naraz – powiedziała dla TT.
ASC 890 will provide 🇺🇦 with a new capability against both airborne and maritime targets. 🇺🇦 capability to identify targets at long range will be strengthened. They will act as a force multiplier with the introduction of F-16. AMRAAMs will also be donated. (2/6)
— Pål Jonson (@PlJonson) May 29, 2024
Sweden will also deliver surplus tank vehicles from the armed forces, maintenance of previously donated Swedish materiel, financial support to capability coalitions and to funds and temporary initiatives to enable swift and large-scale procurement of materiel to Ukraine. (4/6)
— Pål Jonson (@PlJonson) May 29, 2024
Furthermore, Ukraine’s command and control capability will be strengthened in the package through a donation of terminals with subscriptions for satellite communications.
Photos: The Swedish Armed Forces and Måns Thuresson. (6/6)
— Pål Jonson (@PlJonson) May 29, 2024
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.