Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwsi ukraińscy piloci F-16 przeszkoleni w USA

Jak poinformował amerykański magazyn branżowy Air & Space Forces Magazine, grupa pierwszych ukraińskich pilotów samolotów wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon zakończyła szkolenie w USA.

W czwartek, 23 maja 2024, amerykański magazyn branżowy Air & Space Forces Magazine poinformował powołując się na urzędników federalnych, że grupa pierwszych ukraińskich pilotów samolotów wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon zakończyła szkolenie w USA, które rozpoczęto od września i października ub. r.

Zdjęcie poglądowe: USAF

Wielu ukraińskich pilotów ukończyło kurs szkoleniowy na F-16 w  bazie lotniczej Morris w Tucson, podległej Lotnictwu Gwardii Narodowej stanu Arizona, gdzie mieści się 162. Skrzydło (162nd Wing), odpowiedzialne za międzynarodowe szkolenia w zakresie samolotów wielozadaniowych F-16 Fighting Falcon, powiedziała 23 maja rzeczniczka Gwardii Narodowej stanu Arizona, cpt. Erin Hannigan.

Rzeczniczka nie chciała powiedzieć, ilu pilotów ukończyło szkolenie ani kiedy to nastąpiło, powołując się na bezpieczeństwo operacyjne. Jednak wiadomo, że niektórzy ukraińscy piloci nadal przechodzą szkolenie w USA. Ponadto, ukraińscy piloci, którzy ukończyli szkolenie na F-16 w Arizonie, odbędą dodatkowe szkolenie za granicą, powiedział mjr Charlie Dietz, rzecznik prasowy Departamentu Obrony USA.

Nieduża liczba pilotów zakończyła szkolenie w USA i przeszła do następnej fazy szkolenia poza Stanami Zjednoczonymi – powiedział mjr Dietz. Kolejni ukraińscy piloci nadal szkolą się w Arizonie. Chociaż nie mogę potwierdzić konkretnych szczegółów dotyczących harmonogramów szkoleń i lokalizacji szkolenia poszczególnych pilotów, mogę zapewnić, że w dalszym ciągu ściśle współpracujemy z naszymi ukraińskimi partnerami w celu zwiększenia ich gotowości operacyjnej i interoperacyjności w ramach standardów NATO.

Piloci przybyli do Tucson w kilku grupach. Początkowo w 162. Skrzydle odbywało się szkolenie czterech ukraińskich pilotów, które rozpoczęło się pod koniec października ubiegłego roku. Pod koniec stycznia przybyło czterech kolejnych ukraińskich pilotów. Gwardia Narodowa informowała, że planuje przeszkolić łącznie 12 ukraińskich pilotów F-16 do końca roku fiskalnego 2024 (czyli 30 września br.).

Oczekiwano, że szkolenie pilotażowe zakończy się w okresie od tego miesiąca do sierpnia, jak powiedziała wcześniej Hannigan. To dłuższe ramy czasowe, niż początkowo sugerowały Pentagon i Lotnictwo Gwardii Narodowej, kiedy pierwsi piloci rozpoczęli szkolenie w październiku.

Myślimy bardziej długoterminowo, więc niektóre z wymogów operacyjnych się zmieniły, co wymagało nieco wydłużenia [ram czasowych] – mówił dyrektor Lotnictwa Gwardii Narodowej Powietrznej, gen. Michael A. Loh, podczas AFA Warfare Symposium, zorganizowane przez stowarzyszenie Air & Space Forces Association w lutym br.

Rosjanie używają 300 samolotów nad terytorium Ukrainy – powiedział 20 maja w wywiadzie dla agencji Reuters prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski. Potrzebujemy co najmniej 120–130 samolotów, aby stawić opór w przestrzeni powietrznej – dodał.

W zeszłym roku Stany Zjednoczone i kraje Europy Zachodniej rozpoczęły równoległe programy szkolenia pilotów i obsługi technicznej. Programy te są koordynowane przez koalicję sił powietrznych Grupy Kontaktowej ds. Obrony Ukrainy, której przewodzą Dania, Królestwo Niderlandów i Stany Zjednoczone (pozostałe państwa to Wielka Brytania, Francja, Belgia, Kanada, Luksemburg, Szwecja, Portugalia, Polska i Rumunia). Europejskie szkolenia pilotów są realizowane w Wielkiej Brytanii, DaniiRumunii.

Tymczasem 5 kwietnia br., Komisja Spraw Zagranicznych Izby Reprezentantów wydała zgody dla Królestwa Niderlandów, Danii i Norwegii na przekazanie walczącej Ukrainie łącznie 65 samolotów wielozadaniowych F-16A/B MLU Block 10/15. Całość wraz z pakietami części i wsparcia technicznego wyceniono na 1 683 500 000 USD (6,783 mld zł). Obejmuje to zapasowe silniki, symulatory, instrukcje obsługi, narzędzia i różne materiały do obsługi i wsparcia eksploatacji samolotów. Miałyby zastąpić MiG-29, Su-24 i Su-25.

Donacje sprzętowe, ale po 2025 roku – zadeklarowała 11 października 2023 póki co Belgia. Premier Alexander De Croo nie sprecyzowano o jaką liczbę chodzi, ale podobnie jak w przypadku trzech omawianych państw, rząd w Brukseli będzie musiał uzyskać na to zgodę USA, państwa-producenta. Według urzędników amerykańskich dostawy samolotów na terytorium Ukrainy nastąpią w tym roku, ale nie jest jasne kiedy dokładnie.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Druga pożyczka amerykańska na zakup uzbrojenia

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Narodowej, Polska i Stany Zjednoczone zawarły umowę pożyczki bezpośredniej w ramach programu Foreign Military Financing na kwotę 2 mld USD…

Grecja zatwierdziła zakup F-35A i udział w programie fregat Constellation

Parlamentarna komisja ds. uzbrojenia w Grecji zatwierdziła wnioski Departamentu Obrony Narodowej dotyczące zakupu 20 samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35A Lightning II oraz dołączenie…

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X