W środę, 11 października, zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych Mira K. Resnick przesłała list do ambasadora Argentyny w USA, Jorge Argüello, ze zgodą na to, aby Dania mogła odsprzedać Argentynie 24 samoloty wielozadaniowe Lockheed Martin F-16AM/BM MLU Block 10/15.
Duńskie F-16 / Zdjęcie: Flyvevåbnet
Przypomnijmy, że 31 lipca br., argentyński dziennik La Nacion, informował, powołując się na źródła rządowe w Buenos Aires, że administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować Argentynie sprzedaż 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16AM/BM MLU Block 10/15 z Danii oraz 4 patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion z Norwegii (USA oferują Argentynie używane F-16 i P-3 Orion).
Zatem, zgodnie z najnowszymi informacjami, liczba samolotów bojowych jest o 14 mniejsza, a póki co formalnej zgody na samoloty patrolowe nie ma. Ale nie można wykluczyć, że dodatkowe F-16 będą pochodzić z zasobów amerykańskich. Zwłaszcza, że na składowisku 309. Grupy Utrzymywania i Konserwacji (309th Aerospace Maintenance and Regeneration Group, 309th AMARG) przy bazie lotniczej Davis-Monthan w Arizonie, zwanego popularnie The Boneyard, znajduje się około 180 zakonserwowanych F-16A/B różnych wersji.
Tego samego dnia, ponownie dziennik La Nacion, poinformował o szczegółach porozumienia na linii Waszyngton-Buenos Aires. Zgodnie z nim, wraz z samolotami, pakiet będzie zawierał m.in. pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze AIM-120 AMRAAM oraz AIM-9 Sidewinder, a USA pokryją część z wartości umowy bezzwrotnym grantem w wysokości 40 mln USD (172,11 mln zł). Rozmowy w spawie uzgodnienia szczegółów tego mechanizmu trwają (wszystkie 38 egzemplarzy F-16, o które miała wnioskować Argentyna, zostało wycenionych na maksymalnie 338,7 mln USD/1,35 mld zł).
Zgoda ma być odpowiedzią Waszyngtonu na kontrofertę z 12 chińsko-pakistańskimi lekkimi myśliwcami wielozadaniowymi CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder Block III, które były oferowane już wcześniej. Ponadto, zgodnie z doniesieniami medialnymi, trwają rozmowy w sprawie samolotów P-3C Orion z Norwegii.
Zastępca sekretarza stanu USA ds. polityczno-wojskowych Mira K. Resnick, powiedziała w rozmowie z dziennikarzami, że Departament Stanu zatwierdził sprzedaż samolotów do Argentyny po poinformowaniu Kongresu, gdzie nie zgłoszono sprzeciwu wobec operacji. Resnick zauważyła, że zgoda leży w interesie narodowym Stanów Zjednoczonych i chociaż potwierdziła, że ostateczna decyzja należy do władz Argentyny, to jest zdania, że oferta amerykańska jest lepsza od chińskiej i przyczyni się do pogłębienia długoterminowych relacji między oboma krajami.
F-16 to niezawodna i sprawdzona platforma, która pozwoli na regularne szkolenia i ćwiczenia w celu zwiększenia interoperacyjności Argentyny z sąsiadami i Stanami Zjednoczonymi – powiedziała urzędniczka. To buduje relacje. Jest to okazja dla obu krajów, aby wspólnie stawić czoła wzajemnym zagrożeniom, i jest to samolot, który użytkuje wiele państw na całym świecie, i wykazał się odpowiednią zdolnością w modernizacji wojsk lotniczych – dodała.
Today @StateDeptPM’s Mira Resnick 🇺🇸 delivered a letter to @JorArguello approving the transfer of F-16 aircraft from Denmark 🇩🇰 to 🇦🇷Argentina. The transfer reaffirms our close defense ties and steadfast support for Argentina’s air force modernization efforts. pic.twitter.com/ia4D92An40
— Political-Military Affairs, US Dept of State (@StateDeptPM) October 11, 2023
Królewskie duńskie wojska lotnicze (Flyvevåbnet) dysponują 29 F-16AM/BM, natomiast 16 kolejnych pozostaje w rezerwie – łącznie 45 egzemplarzy. Będą zastępowane przez 27 F-35A Lightning II, z których 6 egzemplarzy zostało już wyprodukowanych, a 4 z nich zostały przebazowane do Danii 14 września br. (Pierwsze cztery duńskie F-35A już w kraju).
26 czerwca br., minister obrony Danii Troels Lund Poulsen informował, że flota F-16 zostanie wycofana z eksploatacji 2 lata wcześniej, niż zakładano (w 2025, a nie w 2027), a najwcześniej na początku 2024 pierwsze egzemplarze zostaną przekazane walczącej Ukrainie. Ponadto, pozyskaniem wycofywanych duńskich samolotów miała być zainteresowana także Kolumbia (Duńskie F-16 dla Ukrainy najwcześniej na początku 2024, Lockheed Martin złożył Kolumbii dwie oferty na F-16).
W przypadku Ukrainy, władze w Kopenhadze zgodziły się 20 sierpnia br. na przekazanie Kijowowi 19 egzemplarzy. Licząc wraz z egzemplarzami dla Argentyny – będzie to obejmować łącznie 43 samoloty na eksport (Ukraina otrzyma nawet 61 samolotów F-16 z dwóch państw).