Przejdź do serwisu tematycznego

USA oferują Argentynie używane F-16 i P-3 Orion

Zgodnie z doniesieniami mediów argentyńskich, administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować rządowi w Buenos Aires sprzedaż zakup samolotów wielozadaniowych F-16 oraz patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3 Orion.

W poniedziałek, 31 lipca br., argentyński dziennik La Nacion, poinformował, powołując się na źródła rządowe w Buenos Aires, że administracja prezydenta USA Joe Bidena miała zaoferować Argentynie sprzedaż 38 używanych samolotów wielozadaniowych F-16C/D MLU Block 10/15 z Danii oraz 4 patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych P-3C Orion z Norwegii (Dwanaście Airbus H215 dla Argentyny).

Duńskie F-16 / Zdjęcie: Flyvevåbnet

Zgodnie z doniesieniami, sprzedaż 6 używanych F-16C/D w wersji Block 10 i 32 F-16C/D w wersji Block 15 wyceniono na maksymalnie 338 695 634 USD (1,35 mld zł), natomiast 4 P-3C Orion na maksymalnie 108 448 910 USD (431,39 mln zł) (Bell 407GXi dla sił zbrojnych Argentyny).

Oba wnioski miały zostać skierowane do Kongresu, a ewentualna sprzedaż spełnia warunki polityczne, wojskowe, gospodarcze, dotyczące praw człowieka i kontroli zbrojeń oraz jest zgodna z polityką pomocy wojskowej Stanów Zjednoczonych (Argentyna negocjuje zakup nowych okrętów podwodnych).

Wnioski zostały wysłane przez Departament Stanu do Komisji Spraw Zagranicznych Senatu oraz Komisji Spraw Zagranicznych Izby Reprezentantów oraz do przewodniczącego Izby Reprezentantów Kevina McCarthy’ego. Oba wnioski opatrzone zostały podpisem Naz Durakoğlu, zastępczyni sekretarza stanu ds. legislacyjnych, i zostały wysłane w odstępie zaledwie tygodnia, 7 lipca br. w przypadku F-16 oraz 13 lipca br. w przypadku P-3C.

Jak wskazują media argentyńskie, powodem działań amerykańskich są istniejące kontroferty złożone Argentynie: chińsko-pakistańska z 12 lekkimi myśliwcami wielozadaniowymi CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder Block III oraz indyjska z 15 lekkimi samolotami bojowymi HAL Tejas Mk1 (wraz z lekkimi śmigłowcami szturmowymi HAL Prachand, opracowanymi w programie LCH – Light Combat Helicopter).

Co ważne, samoloty produkcji amerykańskiej nie zawierają żadnych brytyjskich komponentów, więc Londyn z przyczyn politycznych, nie zablokuje ewentualnej transakcji. Inaczej było w przypadku wcześniej już oferowanych FC-1/JF-17 Thunder Block III, które są wyposażone w brytyjskie fotele katapultowe Martin Baker PK16LE czy południowokoreańskich FA-50 Fighting Eagle.

Norweski P-3C Orion / Zdjęcie: Forsvaret

Osobną kwestią są jednak państwa, skąd mają pochodzić, oferowane Argentynie samoloty. O ile nie ma kontrowersji wokół P-3C Orion, które w Norwegii są wycofywane na rzecz pięciu fabrycznie samolotów patrolowych i zwalczania okrętów podwodnych Boeing P-8A Poseidon, to w przypadku F-16 sprawa jest interesująca.

Królewskie duńskie wojska lotnicze (Flyvevåbnet) dysponują bowiem 29 F-16AM/BM, natomiast 16 kolejnych pozostaje w rezerwie – łącznie 45 egzemplarzy. Zatem większość z nich mogłoby ewentualnie trafić do Argentyny. Duńskie samoloty zostaną zastąpione przez 27 F-35A Lightning II, z których 6 egzemplarzy zostało już wyprodukowanych i dostawy mają rozpocząć się jesienią br.

Jednak 26 czerwca br., minister obrony Danii Troels Lund Poulsen informował, że flota F-16 zostanie wycofana z eksploatacji 2 lata wcześniej, niż zakładano (w 2025, a nie w 2027), a najwcześniej na początku 2024 pierwsze egzemplarze zostaną przekazane… walczącej Ukrainie. Ponadto, pozyskaniem wycofywanych duńskich samolotów ma być zainteresowana także jest Kolumbia.

Wojska lotnicze Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA) borykają się z brakami sprzętowymi po wycofaniu z końcem 2015 wszystkich samolotów myśliwskich Dassault Mirage III i Mirage 5. Nowe samoloty bojowe także uzupełnić 24 Douglas/Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk (w tym 3 szkolne OA-4AR), które są w służbie od grudnia 1997 (pierwotnie zamówiono 36 A-4AR i 4 OA-4AR). Służą w 5. Brygadzie Lotnictwa (V Brigada Aérea), stacjonującej w bazie Villa Reynolds w prowincji San Luis, ale ich utrzymanie staje się coraz droższe.

W poprzednich latach brano pod uwagę też ewentualne pozyskanie używanych IAI Kfir, Dassault Mirage F1,  Saab JAS 39C/D Gripen, Suchoj Su-24M czy Eurofighter Typhoon Tranche 1, bądź ewentualnie nowych Leonardo M-346FT, RSK MiG-35 czy Aero L-159 ALCA. W międzyczasie zakupiono, choć z problemami, dla dowództwa lotnictwa morskiego (Comando de Aviación Naval Argentina, COAN) we Francji 5 używanych, pokładowych samolotów myśliwsko-szturmowych Dassault Super Étendard Modernisé.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X