3 grudnia br., pierwszego dnia dwudniowej wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w Zjednoczonych Emiratach Arabskich (i Arabii Saudyjskiej), zawarto rekordową umowę na dostawę 80 samolotów wielozadaniowych Dassualt Rafale F4 o wartości 15 mld EUR (69 mld zł) oraz 12 śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal dla sił zbrojnych ZEA (Dwa dodatkowe A330 MRTT dla ZEA).
Podczas dwudniowej wizyty prezydenta Emmanuela Macrona w Zjednoczonych Emiratach Arabskich zawarto rekordową umowę na dostawę 80 samolotów Rafale F4 oraz 12 śmigłowców H225M Caracal
Pierwsza umowa została podpisana przez dyrektora generalnego spółki Dassault Aviation, Érica Trappiera z prezesem emirackiej Rady Gospodarczej Tawazun Tareqiem Abdulraheemem Al Hosanim, w obecności prezydenta Macrona i księcia Muhammada bin Zajida Al Nahajjana, premiera i następcy tronu oraz zastępcy dowódcy sił zbrojnych. Dostawy samolotów mają rozpocząć się w 2027 (IDEX 2021: Współpraca MBDA i Tawazun).
Rafale F4 to najnowsza, dopiero powstająca wersja francuskiego samolotu wielozadaniowego dla rodzimych sił zbrojnych, zamówiona 14 stycznia 2019 – oblot prototypu zaplanowano na 2024. Nieoficjalnie, zainteresowanie najnowszym wariantem wyraziły ostatnio Grecja oraz Egipt, które wcześniej zamówiły obecnie produkowane warianty (Więcej Rafale dla Grecji, Egipt zainteresowany Rafale F4).
Rafale F4 ma otrzymać nowe silniki, zmodyfikowane wyposażenie kabiny, oprogramowanie i płatowiec. Piloci zostaną wyposażeni w wyświetlacz nahełmowy i będą mieć do dyspozycji zasobnik celowniczy Thales TALIOS (TArgeting Long-range Identification Optronic System), znany wcześniej jako PDL-NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération. Samoloty otrzymają nowe systemy sterowania napędem i zaawansowany system diagnostyczny (Système de Pronostic et d’Aide au Diagnostic), wykorzystujący uczenie maszynowe (sztuczną inteligencję) i analizy zbioru danych Big Data (Francja zamawia Rafale F4).
Rafale F4 zostaną zintegrowane z pociskami powietrze-powietrze MICA NG, pociskami manewrującymi powietrze-ziemia Storm Shadow/SCALP z głowicą konwencjonalną i ASMP-A/ASN4G z głowicą nuklearną i naprowadzanymi laserowo bombami SBU-64 AASM w wersji o wagomiarze 1000 kg (rzecz jasna, że ewentualne eksportowe samoloty eksportowe nie będą przenosić broni jądrowej – przyp. red.) (Francja zamawia kolejne pociski MICA NG, Rafale z 1-tonową bombą AASM Hammer).
Umowę na dostawę 80 samolotów wielozadaniowych Rafale F4 podpisali dyrektor generalny spółki Dassault Aviation, Éric Trappier i prezesem emirackiej Rady Gospodarczej Tawazun Tareq Abdulraheem Al Hosani / Zdjęcia: Dassault Aviation
ZEA były zainteresowane Rafale od 2009, a w październiku 2011 negocjowano kontrakt warty 10 mld USD na 60 samolotów, jednak już miesiąc później ogłoszono zerwanie rozmów, a rząd w Abu Zabi zainteresował się samolotami Eurofighter Typhoon i F/A-18E/F Super Hornet. W 2012 temat Rafale dla ZEA powrócił, rozważano ponownie zakup 60 egz., a potem 40. W 2019 Rafale F3-R przechodził próby w bazie lotniczej Al Dhafra, a rząd ZEA był zainteresowany zakupem 30-60 egz. W międzyczasie, rozpatrywano możliwość zakupu F-35A Lightning II, ale administracja Joe Bidena ostatecznie zablokowała te próby, a Rosja próbowała sprzedać Su-35S, Su-57E, a ostatnio LTS Checkmate (Biden wstrzymuje dostawy broni).
W regionie Bliskiego Wschodu, zamówienia na Rafale złożyły Katar (36 egz.) i wspomniany Egipt (24 egz. w 2015 i 30 egz. W 2021). Pozostali obecni i przyszli użytkownicy eksportowi to także wspomniana Grecja, Indie oraz Chorwacja. Zainteresowanie ich zakupem wyraża też Indonezja (Media: Rafale dla Szwajcarii i Indonezji?, Używane Rafale F3-R dla Chorwacji).
Wojska lotnicze ZEA dysponują flotą samolotów myśliwskich i wielozadaniowych, w tym 49 Mirage 2000-9/EAD/RAD, 18 Mirage 2000-9D/DAD i 78 F-16E/F Block 60 Desert Falcon, które przechodzą, wartą 6 mld AED (6,26 mld zł), modernizację. Przypuszczalnie zatem Rafale zastąpią starzejące się Mirage.
Brakuje natomiast szczegółów zamówienia na 12 średnich śmigłowców wielozadaniowych Airbus Helicopters H225M Caracal. Niemniej, ZEA staną się drugim, po Kuwejcie, użytkownikiem tych wiropłatów w regionie. Wojska lotnicze ZEA dysponują niewielką flotą śmigłowców, złożonych z jednego lekkiego Bell 407, czterech Bell 412 do zadań SAR, dwa szkolno-wielozadaniowymi Eurocopter AS350 i ośmioma Leonardo AgustaWestland AW139 do transportu, m.in. VIP.
Na koniec warto wspomnieć, że według niedawnego raportu dla francuskiego parlamentu, w latach 2011-2020 do ZEA wyeksportowano uzbrojenie i wyposażenie wojskowe za 4,7 mld EUR, dzięki czemu państwo to plasowało się na piątym miejscu wśród największych klientów francuskich.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.