20 stycznia agencja prasowa Reuters, powołując się na źródła zaznajomione w temacie, poinformowała, że Stany Zjednoczone podpisały umowę międzyrządową ze Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi (ZEA) na dostawę 50 samolotów wielozadaniowych F-35A Lightning II i 18 bojowych bezzałogowych statków latających (bbsl) MQ-9B SkyGuardian.
 Władze w Abu Zabi zabiegały o zakup F-35 od 2011, jednak ówczesna administracja prezydenta Baracka Obamy była temu nieprzychylna. Na początku listopada 2017 pojawiła się informacja, że administracja Donalda Trumpa jest gotowa rozważyć sprzedaż tych samolotów ZEA. Mogło to mieć związek z rozszerzeniem bilateralnej współpracy wojskowej na podstawie 15-letniego porozumienia obronnego z maja tego samego roku / Zdjęcie: USAF

Władze w Abu Zabi zabiegały o zakup F-35 od 2011, jednak ówczesna administracja prezydenta Baracka Obamy była temu nieprzychylna. Na początku listopada 2017 pojawiła się informacja, że administracja Donalda Trumpa jest gotowa rozważyć sprzedaż tych samolotów ZEA. Mogło to mieć związek z rozszerzeniem bilateralnej współpracy wojskowej na podstawie 15-letniego porozumienia obronnego z maja tego samego roku / Zdjęcie: USAF

Do sygnowania dokumentów miało dojść około godzinę przed zaprzysiężeniem Joe Bidena na 46. prezydenta USA. dokumenty miały być gotowe około 10 stycznia, ale dopinanie szczegółów miało trwać ponad tydzień, co pozwoliło na zaakceptowanie wynegocjowanego harmonogramu dostaw wraz z konfiguracją samolotów (Grecja bliżej zgody na F-35A, 2020-11-19).

Administracja Donalda Trumpa zapowiadała, że będzie dążyć do zawarcia wielomiliardowej umowy z ZEA, gdyż to jeden z najbliższych sojuszników Waszyngtonu na Bliskim Wschodzie. Umowa miała zostać zawarta w grudniu 2020, ale szeroki zakres negocjacji uniemożliwił ich szybkie zakończenie. Nieoficjalnie, dostawy samolotów F-35 mają rozpocząć się w 2027 (123 samoloty F-35 dostarczone w 2020 roku, 2021-01-01).

Za czasów Baracka Obamy, ZEA wnioskowały o zakup starszych bbsl MQ-1 Predator, lecz USA odmówiły, w związku z czym zakupiły one chińskie bojowe bsl Chengdu Pterodactyl I (Wing Loong) / Zdjęcie: General Atomics Aeronautical Systems

Za czasów Baracka Obamy, ZEA wnioskowały o zakup starszych bbsl MQ-1 Predator, lecz USA odmówiły, w związku z czym zakupiły one chińskie bojowe bsl Chengdu Pterodactyl I (Wing Loong) / Zdjęcie: General Atomics Aeronautical Systems

ZEA otrzymała zgody na zakup samolotów bojowych i bezzałogowców 10 listopada 2020. Samoloty F-35A w liczbie 50 egzemplarzy zostały wycenione wówczas na maksymalnie 10,4 mld USD (38,92 mld zł), natomiast bbsl MQ-9B SkyGuardian na 2,97 mld USD (11,12 mld zł). W skład obu pakietów wchodzi wyposażenie dodatkowe, uzbrojenie, szkolenie i wsparcie, co wyszczególniono w opublikowanej dokumentacji. Co ciekawe, w informacji agencji Reuters brakuje wzmianki, czy władze w Abu Zabi zamówiły także pakiet uzbrojenia lotniczego do samolotów wielozadaniowych F-16E Block 60 Desert Eagle o maksymalnej wartości 10 mld USD (37,43 mld zł), który był trzecim elementem listopadowego pakietu uzbrojenia dla ZEA (Ogromny pakiet amerykańskiego uzbrojenia dla ZEA, 2020-11-11).

Co ciekawe, Joe Biden, jeszcze jako prezydent-elekt, zapowiadał, że przyjrzy się aktualnym umowom negocjowanym przez administrację Trumpa. Zwłaszcza, że 18 listopada 2020 senatorowie Bob Menendez (Partia Demokratyczna), Rand Paul (Partia Republikańska) i Chris Murphy (Partia Demokratyczna) zapowiedzieli złożenie czterech oddzielnych rezolucji wzywających administrację Trumpa do anulowania procedury sprzedaży (ZEA zainteresowane KC-46A, 2019-06-01).

Władze w Abu Zabi zabiegały o zakup F-35 od 2011, jednak ówczesna administracja prezydenta Baracka Obamy była temu nieprzychylna. Temat ewentualnej sprzedaży F-35A do ZEA powrócił w listopadzie 2017 i następnie w sierpniu 2020. Należy to wiązać z normalizacją stosunków na linii ZEA-Izrael 13 sierpnia ub. r., dzięki czemu Tel Awiw przestał być przeciwny tej transakcji (Wraca temat F-35 dla ZEA, 2020-08-20).