29 czerwca ministerstwo obrony Singapuru ujawniło, że w marcu br.  podpisano umowę międzyrządową (LOA, Letter Of Acceptance) ze Stanami Zjednoczonymi na zakup samolotów wielozadaniowych krótkiego startu i pionowego lądowania (Short Take-off and Vertical Landing, STOVL) Lockheed Martin F-35B Lightning II.
 W obliczu pandemii COVID-19, kilka programów modernizacyjnych zostało opóźnionych. Podtrzymano jednak kalendarz zakupu samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35B Lightning II / Zdjęcie: USMC

W obliczu pandemii COVID-19, kilka programów modernizacyjnych zostało opóźnionych. Podtrzymano jednak kalendarz zakupu samolotów wielozadaniowych Lockheed Martin F-35B Lightning II / Zdjęcie: USMC

Zgodnie z informacją Agencji Współpracy Obronnej DSCA (Defense Security Cooperation Agency) z 9 stycznia 2020, Singapur wnioskował o zakup czterech samolotów wraz z pakietem wyposażenia i wsparcia z opcją na osiem kolejnych, co wyceniono na maksymalnie 2,75 mld USD (10,89 mld zł) (F-35B dla Singapuru, 2020-01-10).

Minister obrony Ng Eng Hen poinformował, że dostawa czterech samolotów nastąpi do 2026, z tym że będą one stacjonować na stałe w amerykańskiej bazie lotniczej Luke, w stanie Arizona, gdzie znajduje się międzynarodowy ośrodek szkolenia personelu tych samolotów. Będą służyć do szkolenia pilotów i techników naziemnych singapurskich wojsk lotniczych (Angkatan Udara Republik Singapura, AURS). Co ciekawe, z uwagi, tak jak Singapur, użytkownikiem samolotów szkolenia zaawansowanego Leonardo M-346 Master są Włochy (także użytkownik F-35B), rozważane jest podjęcie rozmów na temat wspólnego programu szkoleniowego LIFT (Lead-In Fighter Training).

Decyzja o wyborze F-35B została upubliczniona przez Ministerstwo Obrony Singapuru 18 stycznia 2019. Został rekomendowany jako na następca samolotów wielozadaniowych F-16C/D Block 52+, które zostaną wycofane po 2030. Zdecydowano o zakupie niewielkiej partii do testów. Później nastąpi ewentualna decyzja o zakupie kolejnych (zapotrzebowanie szacowane jest na 100 samolotów). Singapur zamierza wykorzystywać F-35B do operowania z drogowych odcinków lotniskowych o długości do 2400 m.

Równolegle do informacji o zakupie F-35B, upubliczniono dane na temat innych fundamentalnych programów modernizacyjnych, realizowanych i planowanych w dobie pandemii choroby zakaźnej COVID-19. Poinformowano również, że wkrótce zostanie wznowiony udział żołnierzy sił zbrojnych w ćwiczeniach poza granicami kraju (Singapur odebrał bwp Hunter, 2019-06-13).

Dostawa pierwszego okrętu podwodnego typu Invincible/218SG, który został zwodowany 18 lutego 2019 w niemieckiej stoczni spółki ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS), zostanie opóźniona do 2022 (zamiast wcześniej planowanego 2021). Może to oznaczać również przesunięcia w dostawach kolejnych trzech jednostek (Pierwszy Invincible dla Singapuru , 2019-02-19).

Opóźnione o rok, do 2021, zostaną również dostawy szesnastu średnich śmigłowców transportowych Airbus Helicopters H225M Caracal (następcy dwunastu AS332M/M-1 Super Puma) oraz dziesięciu ciężkich Boeing CH-47F Chinook (następcy sześciu CH-47SD), zamówionych we Francji i w USA 7 listopada 2016.

Podtrzymano wolę realizacji programu budowy wielozadaniowych okrętów bojowych o kryptonimie MRCV (Multi-Role Combat Vessel), które do 2030 zastąpią sześć korwet typu Victory, wprowadzonych do służby w latach 1990-1991. Podczas targów obronnych IMDEX Asia 2019 w Singapurze, spekulowano, że MRCV mogą być jednostkami klasy wypornościowej fregata i w grę wchodzi 4500-tonowy francuski nowy typ Belharra. Wymogiem resortu obrony jest budowa okrętów w lokalnej stoczni Benoi, należącej do spółki ST Marine (Pierwsza Belharra, 2019-10-25).