26 lipca portal Naval News poinformował, że Grecja i Francja ściśle współpracują w sprawie porozumienia międzyrządowego dotyczącego sprzedaży greckiej marynarce wojennej (Polemiko Naftiko) dwóch fregat rakietowych nowej generacji typu Belharra z opcją na kolejne. Informację o głębokim zainteresowaniu strony greckiej potwierdził wiceprezes ds. sprzedaży w Europie i Ameryce Północnej koncernu Naval Group, Laurent Mourre.
 Projekt przyszłych fregat rakietowych typu Belharra został ujawniony podczas międzynarodowego salonu uzbrojenia Euronaval 17-21 października 2016. Budowa prototypu rozpocznie się w połowie października 2019 w stoczni Naval Group w Lorient / Grafika: Naval Group

Projekt przyszłych fregat rakietowych typu Belharra został ujawniony podczas międzynarodowego salonu uzbrojenia Euronaval 17-21 października 2016. Budowa prototypu rozpocznie się w połowie października 2019 w stoczni Naval Group w Lorient / Grafika: Naval Group

Według Naval Group, strona francuska dąży nie tylko do sprzedaży dwóch okrętów, ale także włączenie Polemiko Naftiko do francuskiego programu FDI (Frégates de Défense et d’Intervention), który zakłada dostawę pięciu fregat dla marynarki wojennej (Marine Nationale) po 2023. Grecja otrzymałaby okręty w konfiguracji francuskiej, zaraz po pierwszej seryjnej fregacie, przeznaczone dla Marine Nationale. Ateny nie poniosły by kosztów dalszego rozwoju projektu, a dostawy byłyby przyspieszone. Naval Group zaoferował Grecji także ciężkie torpedy F21 dla czterech okrętów podwodnych typu 214 i jednego typu 209. Dostawa pierwszej partii dla Marine Nationale planowana jest na listopad 2019 i trafią na wyposażenie sześciu atomowych okrętów podwodnych typu Suffren/Barracuda (Chrzest Suffren, 2019-07-12).

Grecja dąży do wzmocnienia swoich zdolności obronnych, zwłaszcza sił morskich w rejonie Morza Egejskiego i we wschodniej części Morza Śródziemnego. Kwestia zakupu nowych okrętów eskortowych pojawiła się w związku z nasileniem się w ostatnich kilkudziesięciu miesiącach incydentów granicznych sił zbrojnych Grecji i Turcji (MH-60R dla Grecji, 2019-07-14). Podczas niedawnej wizyty prezydenta Francji Emmanuela Macrona w Grecji, padła deklaracja o wzmocnieniu współpracy z Atenami w tym regionie, w związku z tureckimi odwiertami złóż gazu ziemnego w wyłącznej strefie ekonomicznej Cypru. Macron wyraził wówczas gotowość wysłania tam fregaty, która miałaby wykonywać patrole.

Pierwsze rozmowy z Francją nt. zakupu fregat wielozadaniowych, wówczas aż sześciu, rozpoczęto w styczniu 2009, ale pod koniec roku Grecja popadła w kryzys zadłużenia, który doprowadził do zamrożenia tych planów.Z kolei pierwsze informacje nt. ewentualnego zakupu dwóch lub czterech okrętów typu Belharra pojawiły się w kwietniu 2018, gdy wiceminister obrony Grecji Fotis Kuwelis wyraził zainteresowanie swojego rządu dzierżawą dwóch francuskich fregat rakietowych FS Aquitaine (D650) i FS Languedoc (D653), typu FREMM. Alternatywą dla nich miał być zakup fregat nowej generacji typu Belharra (Grecja rozważa dzierżawę fregat FREMM, 2018-04-21).

Warto też zauważyć, że jeszcze w grudniu 2018 Ateny były zainteresowane zakupem dwóch używanych ex-australijskich fregat rakietowych HMAS Melbourne (FFG 05) i HMAS Newcastle (FFG 06), typu Adelaide, lecz te trafią prawdopodobnie do Chile. Wcześniej zabiegano także o zakup dwóch korwet rakietowych typu Gowind (Chile bliżej australijskich fregat, 2019-05-23; Grecja zainteresowana fregatami Adelaide?, 2018-12-12).

Opis
Wstępny projekt fregaty rakietowej typu Belharra (promowanej pod marketingową nazwą Belh@rra) został ujawniony w październiku 2016 na potrzeby francuskiego programu FTI (Frégates de Taille Intermédiaire), od stycznia 2019 znanego jako FDI. Kontrakt na budowę pięciu fregat Naval Grioup otrzymał w kwietniu 2017 od Generalnej Dyrekcji ds. Uzbrojenia (Direction générale de l’Armement, DGA).

Modułowa konstrukcja pozwoli na zaoferowanie okrętów w kilku konfiguracjach. Oferta dla Marine Nationale i potencjalnie dla Polemiko Naftiko, zakłada dostawę okrętów o długości 122 m, szerokości 17,7 m i wyporności 4250 t. Według producenta, fregata osiągnie prędkość maksymalną w granicach 27-29 węzłów, a przy 15 węzłach prędkości marszowej zasięg jednostki wyniesie ponad 9200 km. Załoga okrętu ma liczyć 110 oficerów i marynarzy, a także 15 członków personelu lotniczego. Na rufie będzie bowiem miejsce dla jednego średniego śmigłowca i bezzałogowego statku latającego (bsl) wraz z hangarem. Wyposażeniem dodatkowym będą dwie 9,5-metrowe łodzie hybrydowe klasy RHIB.

Okręty zostaną wyposażone w 16 pionowych wyrzutni SYLVER A50 dla pocisków przeciwlotniczych i przeciwrakietowych typu Aster 15/30, a klientowi zostanie zaoferowana możliwość instalacji zdalnie sterowanego 20-mm modułu uzbrojenia Narwhal. Greckie jednostki otrzymałyby dodatkowo 8 wyrzutni SYLVER A70 dla eksportowej wersji pocisków manewrujących MdCN (Missile de Croisière Naval), oznaczanych jako NCM (Naval Cruise Missile). Pozostałe uzbrojenie będzie takie same dla obu użytkowników. Będą to zatem 76-mm armata automatyczna OTO Melara Super Rapid, dwie poczwórne wyrzutnie pocisków przeciwokrętowych MBDA MM40 Exocet Block III/C, podwójne wyrzutnie lekkich torped EuroTorp MU90, wielkokalibrowe karabiny maszynowe i wyrzutnie celów pozorowanych SYLENA DLS.

Na wyposażenie elektroniczne będą składać się radar powierzchniowy pracujący w paśmie X, wielofunkcyjny radar AESA typu Thales SEA FIRE pracujący w paśmie S, elektrooptyczny system kierowania ogniem Thales STIR 1.2 EO Mk2, sonar kadłubowy Thales Kingklip Mk II, kompaktowy sonar holowany CAPTAS-4CI, system łączności i wsparcia walki elektronicznej Thales Alenia Altesse-H, system swój-obcy Thales BlueGate, zintegrowany system komunikacji cyfrowej Aquilon, czujniki elektrooptyczne Safran PASEO XLR oraz łączność satelitarna.