Przejdź do serwisu tematycznego

JB Investments będzie serwisować policyjne Bell 407GXi

Komenda Główna Policji podpisała umowę ze spółką JB Investments na usługi serwisowe czterech jednosilnikowych śmigłowców patrolowo-obserwacyjnych Bell 407GXi.

We wtorek, 14 maja 2024, Komenda Główna Policji (KGP) opublikowała informację z podpisania umowy o wartości 3 008 130,08 zł netto (3 700 000 mln zł brutto) ze spółką JB Investments na usługi serwisowe czterech jednosilnikowych śmigłowców patrolowo-obserwacyjnych Bell 407GXi.

Zdjęcie: Jakub Link-Lenczowski, MILMAG

Umowa została podpisana 24 kwietnia 2024, a czas jej obowiązywania to 24 miesiące. KGP prowadziła negocjacje z wybranym podmiotem bez uprzedniej publikacji, a jedynym kryterium wyboru oferty była cena (100%).

Obejmuje usługi serwisowe śmigłowców Bell 407GXi, należących do Lotnictwa Policji, o numerach:

  • nr rej. SN-83XP, s/n 56322, nr takt. A-109 (na zdjęciu);
  • nr rej. SN-84XP, s/n 56341, nr takt. A-110;
  • nr rej. SN-85XP, s/n 56346; nr takt. A-111;
  • nr rej. SN-86XP, s/n 56347, nr takt. A-112.

Są to zatem egzemplarze zamówione 17 lutego 2023 w spółce JB Investments i odebrane przez zamawiającego w grudniu 2023.

Jak czytamy w uzasadnieniu, umowa z początku 2023 na dostawę śmigłowców obejmowała m.in. gwarancję w okresie 24 m lub 600 godzin lotu (w zależności co upłynie wcześniej). Dlatego utrzymanie zobowiązań gwarancyjnych w przewidzianym umową okresie wymaga wykonywania obsług prze tę firmę.

Lotnictwo Policji dysponuje łącznie siedmioma śmigłowcami tego typu. Poza wymienionymi, są to także: SN-80XP (54845, A-104), SN-81XP (54859, A-105) i SN-82XP (54860, A-106). Zostały one zamówione 1 lutego 2019dostarczone w latach 2019-2020.

Ich uzupełnieniem są cztery wielozdaniowe Lockheed Martin/Sikorsky S-70i Black Hawk International oraz dwa Bell 206B-III Jet Ranger. Na początku 2024 wycofano z eksploatacji dwa ostatnie Mi-8T i jeden Bell 412HP. Z kolei w 2023 wycofano dwa W-3 Sokół.

Opis

Siedmioosobowy śmigłowiec Bell 407 GXi to zmodyfikowany model 407 GXP. Zadebiutował 27 lutego 2018 podczas wystawy Heli-Expo w Las Vegas. Śmigłowiec uzyskał certyfikat kanadyjskiej agencji lotniczej jeszcze przed premierą. Certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) otrzymał 29 października 2018, dzięki czemu można go było dostarczyć do Chile (Pierwszy argentyński Bell 407GXi).

Modyfikacje obejmują wprowadzenie nowej awioniki Garman G1000H NXi Integrated Flight Deck, zastosowanie ulepszonego silnika turbowałowego Rolls-Royce M250-C47E/4 w miejsce M250-C47B/8 wraz z dwukanałowym elektronicznym systemem sterowania FADEC.

W Bell 407 GXi zastosowano także systemy monitorowania stanu śmigłowca i jego diagnostykę HUMS (Health Usage Monitoring). Dzięki oprogramowaniu Garmin FlightStream 510 ma być ułatwiona procedura sporządzania planów lotu. Bell 407GXi został wyposażony w oprogramowanie Garmin SurfaceWatch, pozwalające na identyfikację pasa startowego i ostrzegające przed kolizją z ziemią.

Bell 407GXi dzięki modernizacji zapewnia lepszą świadomość sytuacyjną pilota, wyższą precyzję nawigacji i lepszą łączność pokładową. Nowy silnik oferuje również czteroprocentową poprawę zasięgu do 728 km i redukcję zużycia paliwa, jednocześnie zapewniając prędkość przelotową do 246 km/h (133 w.). Ładowność śmigłowca to 1047 kg, a jego masa użyteczna 1221 kg.

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X