Przejdź do serwisu tematycznego

Pierwszy argentyński Bell 407GXi

Pojawiła się fotografia pierwszego, przeznaczonego dla wojsk lotniczych Argentyny, śmigłowca wielozadaniowego Bell Textron model 407GXi.

W poniedziałek, 2 października, portal branżowy Pucará Defensa zaprezentował fotografię pierwszego, przeznaczonego dla wojsk lotniczych Argentyny (Fuerza Aérea Argentina, FAA), śmigłowca wielozadaniowego Bell Textron model 407GXi, który w ciągu najbliższych dni ma zostać przekazany zamawiającemu.

Zdjęcie: Pucará Defensa

Wiropłat w szaro-pomarańczowym malowaniu, o nr rejestracyjnym H-111 i nr konstrukcyjnym 56366 pochodzi z puli sześciu zamówionych 26 grudnia 2022 dla lotnictwa wojsk lądowych (Ejército Argentino, EA) oraz wojsk lotniczych Argentyny. Umowa o wartości 38 mln USD została sfinalizowana 31 maja 2023 pomiędzy Ministerstwem Obrony Argentyny a kanadyjską rządową agencją Canadian Commercial Corporation (CCC) (Bell 407GXi dla sił zbrojnych Argentyny).

Rzeczony egzemplarz trafi do 4. Brygady Lotnictwa (IV Brigada Aérea) w bazie lotniczej El Plumerillo w prowincji Mendoza. Baza jest częścią międzynarodowego portu lotniczego Mendoza im. gubernatora Francisco Gabrielli. Pozostałe dwa 407GXi mają zostać dostarczone w 2024. Zastąpią tam cztery lekkie śmigłowce Aérospatiale SA 315B Lama w ramach 3. Eskadry Poszukiwań, Ratownictwa i Zadań Specjalnych (Escuadrón III de Búsqueda, Rescate y Tareas Especiales).

Jak wspomniano, pozostałe trzy trafią do wojsk lądowych. Argentyna już użytkuje śmigłowce produkcji Bella. W wojskach lądowych są to 4 zmilitaryzowane i 5 szkolnych Bell 206, a w wojskach lotniczych 13 Bell 212/412.

Na świecie jest użytkowanych ponad 1600 śmigłowców serii Bell 407, które wylatały ponad 6 milionów godzin nalotu w zakresie szkoleń w powietrzu, a także zadań wojskowych i parapublicznych.

Siedmioosobowy śmigłowiec Bell 407GXi to zmodyfikowany model 407GXP. Zadebiutował 27 lutego 2018 podczas wystawy Heli-Expo w Las Vegas. Śmigłowiec uzyskał certyfikat kanadyjskiej agencji lotniczej jeszcze przed premierą. Certyfikację amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa FAA (Federal Aviation Administration) otrzymał 29 października 2018, dzięki czemu można go było dostarczyć do Chile.

Modyfikacje obejmują wprowadzenie nowej awioniki Garman G1000H NXi Integrated Flight Deck, zastosowanie ulepszonego silnika turbowałowego Rolls-Royce M250-C47E/4 w miejsce M250-C47B/8 wraz z dwukanałowym elektronicznym systemem sterowania FADEC.

W Bell 407 GXi zastosowano także systemy monitorowania stanu śmigłowca i jego diagnostykę HUMS (Health Usage Monitoring). Dzięki oprogramowaniu Garmin FlightStream 510 ma być ułatwiona procedura sporządzania planów lotu. Bell 407GXi został wyposażony w oprogramowanie Garmin SurfaceWatch, pozwalające na identyfikację pasa startowego i ostrzegające przed kolizją z ziemią.

Wariant ten trafił m.in. do Polskiej Policji: 3 egzemplarze zakupiono w 2019, a kolejne 4 śmigłowce na początku 2023. Pod koniec kwietnia br. zadebiutował zmilitaryzowany wariant modelu 407 GXi, oznaczony jako 407M (Bell 407 GXi dla Policji, Umowa na cztery nowe Bell 407GXi dla polskiej Policji podpisana, Bell Textron zaprezentował zmilitaryzowany model 407M).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X