11 lutego rząd Australii i francuski koncern Naval Group zawarły porozumienie o partnerstwie strategicznym (Strategic Partnering Agreement) na następne 50 lat. Cementuje to porozumienie dotyczące budowy 12 konwencjonalnych okrętów podwodnych typu Attack (Shortfin Barracuda 1A) dla Royal Australian Navy (RAN) w ramach programu SEA 1000 Future Submarine. Wartość negocjowanego od ponad dwóch lat kontraktu wraz z transferem technologii określa się na około 50 mld AUD (134,6 mld zł).

Porozumienie o partnerstwie strategicznym  ma zagwarantować ścisłą współpracę w zakresie budowy i eksploatacji okrętów podwodnych przez na następne 50 lat

Porozumienie o partnerstwie strategicznym ma zagwarantować ścisłą współpracę w zakresie budowy i eksploatacji okrętów podwodnych przez na następne 50 lat

Porozumienie zostało zawarte w Canberze z udziałem premiera Australii Scotta Morrisona, sekretarza Departamentu Obrony Christophera Pyne, a także dyrektora wykonawczego Naval Group Herve’a Guillou i Minister Sił Zbrojnych Francji Florence Parly. Okręty będą budowane w stoczni ASC (dawna Australian Submarine Corporation) w Adelajdzie, która zostanie rozbudowana w tym celu.
 Przewiduje się, że okręty podwodne typu Attack będą służyć w Królewskiej Australijskiej Marynarce Wojennej (RAN) do lat 2070 / Zdjęcia i grafika: Naval Group

Przewiduje się, że okręty podwodne typu Attack będą służyć w Królewskiej Australijskiej Marynarce Wojennej (RAN) do lat 2070 / Zdjęcia i grafika: Naval Group

Budowa pierwszego okrętu, HMAS Attack rozpocznie się w 2023, tak aby został dostarczony RAN na początku lat 2030. Następnie okręty będą przekazywane w odstępach 2 lat. Podwykonawcami zamówienia będzie Naval Group Australia, a także Lockheed Martin Australia, który zajmie się projektem, budową i integracją systemu walki. Umowa w tej materii została zawarta 25 stycznia 2018 i ma wartość 700 mln USD (2,4 mld zł). Prace potrwają do 2022. Myśliwskie okręty podwodne typu Attack będą konwencjonalnym wariantem przyszłych francuskich jednostek o napędzie nuklearnym typu Barracuda/Suffren.

Jak dotąd przedstawiciele Naval Group przeprowadzili rozmowy z 1100 potencjalnych poddostawców, z których 169 spółek zostało wstępnie zakwalifikowanych do dalszych negocjacji. Dostawcy pięciu głównych systemów pokładowych zostaną ujawnieni jeszcze w 2019. Dotyczy to głównej jednostki napędowej niezależnej od powietrza (AIP), złożonej z silnika elektrycznego o mocy 7 MW z ogniwami wodorowymi, czterech generatorów diesla, paneli sterowania, a także systemów zarządzania energią elektryczną i uzbrojeniem. 

W ciągu kilku najbliższych tygodni ma zostać podpisana umowa na ostateczny projekt okrętów klasy Attacko wartości 1,5 mld EUR (6,47 mld zł), natomiast w 2023 zostanie zawarta kolejna na budowę samych okrętów. Fazę projektową rozpoczęto 30 września 2017, na co przeznaczono 300 mln EUR (1,295 mld zł).

Opis
Naval Group (wówczas jeszcze jako DCNS) został wybrany do dalszego etapu negocjacji z rządem australijskim 26 kwietnia 2016. Odrzucono jednocześnie ofertę Mitsubishi Heavy Industries z Kawasaki Heavy Industries z rozwinięciem okrętu typu Soryu oraz koncernu Thyssenkrupp AG z okrętem pochodzącym od typów 212A i 214.

Okręty podwodne typu Attack o długości 97 metrów i wyporności ponad 4500 t zastąpią sześć jednostek typu Collins, wprowadzonych do linii w latach 1996-2003. Ich wycofywanie rozpocznie się w drugiej połowie lat 2020. Nowe jednostki będą służyć do lat 2070. Mają mieć zasięg do 18 tys. mil morskich i załogę złożoną z 60 oficerów i marynarzy. Uzbrojenie ma stanowić osiem 533-mm wyrzutni torped, pocisków przeciwokrętowych i min. Niezależny od powietrza napęd zapewni autonomiczność do 90 dni pod wodą (Systemy dowodzenia Saab dla Collinsów, 2018-03-12).

Narodowy program budowy nowych jednostek RAN obejmuje także dostawę 12 fregat rakietowych typu Hunter (brytyjski typ 26 Global Combat Ship) w ramach programu SEA 5000 Future Frigates o wartości 35 mld AUD (97,04 mld zł), 12 pełnomorskich okrętów patrolowych (Offshore Patrol Vessel, OPV) i nawet 21 mniejszych jednostek patrolowych (Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02; Drugi Hobart w linii, 2018-10-29).