17 grudnia kanadyjski urząd Public Services and Procurement Canada (PSGC) rozpoczął procedurę zakupową w ramach programu pozyskania samolotów transportowo-tankujących o kryptonimie STTC (Strategic Tanker Transport Capability), które zastąpią pięć  Airbus CC-150 Polaris (wojskowy wariant A310-300), będących na wyposażeniu 437. Eskadry Transportowej 8. Skrzydła królewskich wojsk lotniczych (Royal Canadian Air Force, RCAF) w bazie lotniczej CFB Trenton w Ontario (Izrael negocjuje sprzedaż F-16 do Kanady, 2020-12-02).

Nowy samolot transportowo-tankujący będzie m.in. Zaopatrywał w paliwo w locie myśliwce wielozadaniowe CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet oraz ich następców – potencjalnie JAS 39E/F Gripen, F/A-18E/F Super Hornet Block III lubF-35A Lightning II / Zdjęcie: RCAF

Nowy samolot transportowo-tankujący będzie m.in. Zaopatrywał w paliwo w locie myśliwce wielozadaniowe CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet oraz ich następców – potencjalnie JAS 39E/F Gripen, F/A-18E/F Super Hornet Block III lubF-35A Lightning II / Zdjęcie: RCAF

 

Faza analityczna programu została uruchomiona 21 marca 2018. Zgodnie z najnowszymi dokumentami, termin nadsyłania zgłoszeń do udziału w postępowaniu przetargowym minie 15 stycznia 2021. Ministerstwo obrony Kanady poszukuje dostawcy sześciu wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących, zdolnych do realizacji także misji transportu najważniejszych osób w państwie (VIP) i ewakuacji medycznej (MEDEVAC). W przypadku konfiguracji do tankowania w locie, wymagana jest możliwość realizacji tego zadania zarówno za pomocą przewodu sztywnego, jak i giętkiego. Samoloty mają wykonywać zadania na rzecz RCAF, jak i NATO. Wartość programu jest szacowana od 1 do 4,99 mld CAD (2,85-14,24 mld zł), co jest dość dużym rozrzutem szacunkowym kosztów (Pierwszy operacyjny CC-295 Kingfisher w Kanadzie, 2020-09-28).

Faktycznie rzecz biorąc, do przetargu w programie samolotów transportowo-tankujących STTC (fabrycznie nowych), mogą stanąć tylko dwa podmioty: Boeing z KC-46A Pegasus oraz Airbus Defence and Space z A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Będzie to zatem kolejna rywalizacja tych dwóch modeli w ostatnich latach na rynkach światowych – w których ostatnio wygrywa europejski samolot (Używane A330 MRTT oferowane Indiom, 2020-12-10; Kolejny program tankowców USAF na start, 2020-11-05; Pierwszy japoński KC-46, 2020-09-18; KC-46A dla Izraela zaakceptowane, 2020-03-04).

Nowe tankowce będą służyć do zaopatrywania w paliwo myśliwców wielozadaniowych CF-188A/B+ i F/A-18 Hornet (które zostaną wycofane w najbliższych latach) oraz samolotów następnej generacji, które zostaną wybrane w ramach Future Fighter Capability Project (FFCP). Według informacji z 31 lipca, gdy zakończono przyjmowanie wstępnych ofert, w walce o przetarg na 88 nowych samolotów bojowych dla RCAF stanęły: Saab Defence and Security z JAS 39E/F Gripen, Boeing z F/A-18E/F Super Hornet Block III i Lockheed Martin z F-35A Lightning II (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, 2020-08-01).

Z eksploatowanych od 1994 roku CC-150, trzy w wersji bazowej służą do transportu VIP (1 egzemplarz) i ładunków (2 egzemplarze), a dwa, w wersji CC-150T, do realizacji misji tankowania w powietrzu innych samolotów za pomocą giętkich przewodów tankujących z dwóch zasobników podskrzydłowych.

Kanada jest ostatnim, obok Niemiec, użytkownikiem w NATO samolotów A310-300 w wersji do tankowania w locie (oznaczonych przez producenta jako A310 MRTT). Rząd w Berlinie już podjął decyzję o ich wycofaniu i stopniowym wdrażaniu wielozadaniowych A330-200 MRTT w ramach wielonarodowego konsorcjum NATO MMF (Multinational Multi-Role Tanker Transport Fleet) (Dodatkowy A330 MRTT dla NATO MMF, 2020-09-29).