29 listopada br. izraelski dziennik Globes poinformował, że ministerstwo obrony Izraela negocjuje sprzedaż 29 wycofanych z eksploatacji samolotów bojowych F-16A/B Netz kanadyjskiej spółce Top Aces z siedzibą w Montrealu, zajmującej się szkoleniem pilotów wojskowych z wojsk lotniczych i lotnictwa marynarki wojennej z USA, Kanady, Niemiec, Australii i Wielkiej Brytanii.
Izrael negocjuje sprzedaż 29 wycofanych z eksploatacji samolotów bojowych F-16A/B Netz kanadyjskiej spółce Top Aces, zajmującej się szkoleniem pilotów wojskowych / Zdjęcie: ministerstwo obrony Izraela
Negocjacje, w imieniu resortu, prowadzi Departament Wsparcia Obronności (SIBAT), a cena jednostkowa za samolot ma wynieść od 3 do 4 mln USD (od 11,1 do 14,8 mln zł), czyli co najmniej od 87 do 116 mln USD (od 321,7 do 429 mln zł) za całą transakcję.
Spółka Top Aces ma na wyposażeniu samoloty bojowe starszych generacji, które wykorzystuje do szkoleń pilotów wojskowych w roli przeciwników. Są to m.in. również używane F-16, ale także Douglas A-4 Skyhawk czy Alpha Jet. Dotąd, na jej usługach, piloci ze wspomnianych państw wylatali ponad 80 tys. Godzin.
Z kolei przedmiotowe samoloty zostały wycofane z eksploatacji z Korpusu Powietrznego Izraela (Chej-ha Awir) 29 grudnia 2016. Wystawiono wówczas wszystkie 40 egzemplarzy na sprzedaż. Pierwsze informacje o zainteresowaniu spółki Top Aces zakupem 29 używanych F-16 wczesnych wersji produkcyjnych pojawiły się w połowie br. Samoloty miałyby trafić do Mesa w Arizonie do końca roku.
Pierwsze 75 F-16A/B zostało zamówionych przez Izrael w 1978 w ramach programu modernizacyjnego kr. Peace Marble I. Były to samoloty w wersji Block 5 i Block 10, później wszystkie zostały zmodernizowane i ujednolicone do wersji Block 10. Dostawy rozpoczęły się w lipcu 1980 do bazy lotniczej Ramat Dawid. Co ciekawe, nabyte egzemplarze miały trafić pierwotnie do Iranu, ale po rewolucji islamskiej w 1979, transakcję wstrzymano.
7 czerwca 1981 osiem samolotów tego typu wzięło udział w Operacji Opera, która miała na celu zniszczenie irackiego reaktora jądrowego Osirak (17 km na południowy-wschód od Bagdadu) i zniweczenie planów Saddama Husajna budowy broni nuklearnej.
Dostawy w ramach programu Peace Marble I zakończono w 1994. Kolejna partia 50 używanych ex-amerykańskich F-16A/B Block 10 została zamówiona w tym samym roku w ramach programu kr. Peace Marble IV. Ostateczniesamoloty zostały wycofane z eksploatacji z Korpusu Powietrznego Izraela (Chej-ha Awir) 29 grudnia 2016, po 36 latach służby, wykonując łącznie 474 tys. Lotów szkoleniowych i bojowych przez 335 tysięcy godzin. Wystawiono wówczas wszystkie 40 egzemplarzy na sprzedaż. W 2017 nawet rozważano ich modernizację w celu zwiększenia atrakcyjności oferty.
Ich zadania przejmowały stopniowe nowsze F-16C/D Barak i F-16I Sufa. Te pierwsze, w liczbie 12 egzemplarzy, zostały na początku ubiegłego roku zaoferowane Chorwacji, a następnie wybrane przez rząd w Zagrzebiu, ale transakcję zablokowali wówczas Amerykanie. Samoloty są ponownie oferowane w trwającym, powtórzonym postępowaniu (Izraelskie F-16 nie dla Chorwacji, 2019-01-08).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.