7 grudnia br. indyjski dziennik The Hindustan poinformował, że rząd w New Delhi rozważa francuską propozycję sprzedaży w ramach umowy międzyrządowej sześciu używanych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport). Co ciekawe, dowództwo wojsk lotniczych Indii (Bhartiya Vāyu Senā) optowałoby z kolei za wynajęciem takich usług od prywatnej spółki w Wielkiej Brytanii (Pierwszy indyjski MH-60R, 2020-12-07).

Indie bezskutecznie poszukują dostawcy sześciu samolotów tankujących od czternastu lat / Zdjęcie: Armée de l'Air

Indie bezskutecznie poszukują dostawcy sześciu samolotów tankujących od czternastu lat / Zdjęcie: Armée de l’Air

Francuska propozycja ma obejmować przebudowę używanych, maksymalnie 5-7 letnich pasażerskich Airbus A330, odkupionych od prywatnych linii lotniczych przeżywających kryzys związany z pandemią COVID-19. Ma to być rozwiązanie tańsze od fabrycznie nowych A330-200 MRTT, a jednocześnie europejska spółka Airbus Defence and Space zagwarantuje indyjskiemu lotnictwu 30-letnie wsparcie techniczne samolotów (Kolejne A-50EI dla Indii, 2020-08-31).

Analiza
Propozycja francuska jest kolejną próbą sprzedaży samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT do Indii. Konstrukcja ta zwyciężyła w postępowaniu przetargowym na zakup sześciu samolotów tankowania powietrznego o wartości do 2 mld USD, rozpoczętym w 2006. W maju 2009 uznano, że europejski samolot będzie ofertą korzystniejszą niż rosyjski Ił-78 (które w liczbie sześciu egzemplarzy jako Ił-78MKI z zasobnikami Cobham 754 do tankowania jako system MARS/Mid Air Refuelling System weszły na wyposażenie Bhartiya Vāyu Senā w latach 2003-2006). Jednak w styczniu 2010 postępowanie unieważniono z powodu zbyt wysokich kosztów, wbrew naciskom dowództwa Bhartiya Vāyu Senā, aby je kontynuować.

Szybko rozpisano kolejne postępowanie w tej sprawie, a Airbus został wybrany jako preferowany dostawca w listopadzie 2012, a oferta na nowe A330 MRTT jako preferowana oferta w styczniu 2013. Jednak trzy lata później Airbus informował, że rząd indyjski ponownie unieważnił przetarg.

Trzecie postępowanie rozpisano w styczniu 2018 i zapytania ofertowe rozesłano do Airbusa, Boeinga i Iljuszyna – z tym, że ten ostatni został zdyskwalifikowany za oferowanie czterosilnikowego samolotu (wymogiem była konstrukcja dwusilnikowa). Wydaje się, że rozważanie kupna używanych samolotów od Francji jest niejako kontynuację ostatniego przetargu.