7 września ministerstwo obrony Indii poinformowało, że rządowa Agencja Badań i Rozwoju Technologii Wojskowych DRDO (Defence Research and Development Organisation) przeprowadziła pierwszy udany test w locie demonstratora pocisku hipersonicznego HSTDV (Hypersonic Technology Demonstrator Vehicle) o napędzie strumieniowym (scramjet).

Demonstrator pocisku hipersonicznego HSTDV o napędzie strumieniowym został umieszczony jako ładunek rakietowego pocisku balistycznego Agni-I

Demonstrator pocisku hipersonicznego HSTDV o napędzie strumieniowym został umieszczony jako ładunek rakietowego pocisku balistycznego Agni-I

Pocisk HSTDV został umieszczony jako ładunek rakietowego pocisku balistycznego Agni-I, który wystartował o godz. 11.03 czasu lokalnego ze stanowiska startowego nr 4 na poligonie rakietowym Chandipur na wyspie Abdul Kalam, leżącej u wybrzeży wschodniego stanu Orisa, w Zatoce Bengalskiej.

Pocisk Agni-I wyniósł HSTDV na pułap około 30 kilometrów, po czym osłony aerodynamiczne zostały odrzucone, a pocisk hipersoniczny oddzielony od nosiciela przy prędkości około Ma5. Wlot powietrza HSTDV został odsłonięty prawidłowo, po czym nastąpił zapłon silnika strumieniowego. HSTDV został rozpędzony do prędkości Ma6 (prawie 2 km/s) podczas lotu napędowego trwającego ponad 20 sekund.

Wstępny projekt pocisku HSTDV ukończono w 2004 z pomocą Izraela, Wielkiej Brytanii i Rosji. Ma masę około 1 tony oraz długość 5,6 m, z czego 3,7 m to wlot powietrza wraz z silnikiem strumieniowym umieszczonym w środkowej części kadłuba. Do prób w tunelu aerodynamicznym używano modelu w skali 1:16 / Zdjęcie i grafika: ministerstwo obrony Indii

Wstępny projekt pocisku HSTDV ukończono w 2004 z pomocą Izraela, Wielkiej Brytanii i Rosji. Ma masę około 1 tony oraz długość 5,6 m, z czego 3,7 m to wlot powietrza wraz z silnikiem strumieniowym umieszczonym w środkowej części kadłuba. Do prób w tunelu aerodynamicznym używano modelu w skali 1:16 / Zdjęcie i grafika: ministerstwo obrony Indii

Parametry pocisku balistycznego Agni-I i hipersonicznego HSTDV, w tym pracy silnika strumieniowego tego drugiego, były monitorowane przez liczne stacje radiolokacyjne, systemy elektrooptyczne i naziemne stacje telemetryczne oraz okręt specjalnego przeznaczenia na wodach Zatoki Bengalskiej. Podczas lotu napędowego, silnik HSTDV pracował w wysokim ciśnieniu dynamicznym i w bardzo wysokiej temperaturze.  Według oświadczenia DRDO, kluczowe momenty, takie jak wtrysk paliwa i samozapłon silnika strumieniowego zadziałały prawidłowo i zgodnie z oczekiwaniami.

Próba udowodniła prawidłowe założenia kluczowych technologii, takich jak konfiguracja aerodynamiczna do przeprowadzania manewrów z prędkościami naddźwiękowych, wykorzystanie napędu strumieniowego do zapłonu i ciągłego spalania przy hipersonicznym przepływie powietrza, struktura termiczna i charakterystyka materiałów z których wykonano pocisk poddanych wysokiej temperaturze, a także mechanizm separacji z pociskiem-nosicielem przy prędkościach hipersonicznych.

Był to faktycznie drugi lot tego pocisku. Pierwszy został przeprowadzony 12 czerwca 2019 o godz. 11.27 z tego samego ośrodka testowego, ale według niektórych źródeł był on jedynie połowiczny i nie nastąpił wówczas zapłon silnika strumieniowego. Poniedziałkowa próba była zatem pierwszą udaną (pierwotnie rozpoczęcie prób w locie zaplanowano na listopad 2016, ale zostały przesunięte z powodu problemów technicznych) (Indyjska broń antysatelitarna, 2019-03-28).

Co ciekawe, tydzień wcześniej 1 września br. amerykańska Agencja Zaawansowanych Projektów Badawczych w Obszarze Obronności DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) przeprowadziła pierwsze próby na uwięzi dwóch prototypów hipersonicznych pocisków manewrujących o napędzie strumieniowym, zbudowanych przez spółki Lockheed Martin i Raytheon Technologies w ramach projektu HAWC (Hypersonic Air-breathing Weapon Concept) (DARPA testuje hipersoniczne pociski manewrujące HAWC, 2020-09-02;USA zainteresowane odpowiednikiem hipersonicznego Awangarda, 2020-08-20; Próby AGM-183A ARRW wchodzą w decydującą fazę, 2020-08-10).