15 czerwca amerykańska spółka Raytheon Missiles & Defense (część Raytheon Technologies) poinformowała o zakończeniu, realizowanych wspólnie z marynarką wojenną (US Navy) prac integracyjnych kierowanej bomby GBU-53/B StormBreaker (wcześniej znanej jako Small Diameter Bomb II, SDB II) z samolotami wielozadaniowymi F/A-18E/F Super Hornet (Próby AARGM-ER, 2020-06-04).

StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych / Zdjęcie: Raytheon Technologies

StormBreaker ma masę całkowitą 93 kg (z czego 48 kg to masa głowicy bojowej) i niewielkie rozmiary (176 cm długości i 15-18 cm średnicy). Zasięg rażenia wynosi od 72 km (cele ruchome) do 110 km (cele stacjonarne). Dzięki zastosowaniu wielozamkowych węzłów uzbrojenia BRU-61/A, pojedynczy samolot jest w stanie przenieść jednocześnie znaczną liczbę bomb. W przypadku F-15E jest to 28 bomb, a F-35 – 24 bomby, w tym 8 w wewnętrznych komorach uzbrojenia i 16 na węzłach podskrzydłowych / Zdjęcie: Raytheon Technologies

Zwieńczeniem prac był zrzut ćwiczebnej bomby z samolotu testowego. Podczas próby bomba bezpiecznie oddzieliła się od nosiciela, a przed uderzeniem w cel pomyślnie zebrano dane telemetryczne (Pierwszy Super Hornet Block III, 2020-05-11).

Jeszcze w bieżącym roku F/A-18E/F osiągną wstępną gotowość operacyjną do przenoszenia nowego uzbrojenia stając się drugim, po F-15E Strike Eagle, typem samolotu bojowego zdolnym do przenoszenia GBU-53/B StormBreaker. W dalszej kolejności US Navy planuje integrację z samolotami wielozadaniowych F-35C Lighnting II, a także F-35B należącymi do Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC), gdy te otrzymają oprogramowanie Block 4 (USAF uzbraja roje, 2019-06-27).

GBU-53/B StormBreaker została wyposażona w trójzakresowy układ naprowadzania, który wykorzystuje obrazowanie w podczerwieni i radar milimetrowy. Broń może również wykorzystywać pół-aktywną głowicę laserową lub wskazania nawigacji satelitarnej GPS i inercyjnej poprzez łącze danych Link 16, aby precyzyjnej razić cele. Bomba jest w stanie precyzyjnie trafić ruchomy cel w trudnych warunkach pogodowych, przy słabej widoczności i zakłóceniach (GatewayONE połączy F-22 i F-35, 2020-05-04).

12 czerwca portal Defense News poinformował, że Raytheon od prawie roku nie dostarcza zamówionych przez Departament Obrony bomb StormBreaker. W lipcu 2019 produkcja seryjna została wstrzymana z powodu wystąpienia problemu z zatrzaskami blokujących złożone w czasie lotu stateczniki. Okazało się, że ulegają one uszkodzeniom zmęczeniowych podczas długotrwałych lotów. Spółka miała opracować już rozwiązanie problemu, które przetestowano i czeka na wdrożenie do produkcji. Ponadto 598 już dostarczonych bomb zostanie również zmodyfikowanych. Co ciekawe, wcześniej wykryto również 11 nieprawidłowości w konstrukcji i działaniu oprogramowania sterującego.