1 marca spółka Northrop Grumman poinformowała o pracach nad budową prototypu przekaźnika wymiany danych pomiędzy samolotami F-22A Raptor a F-35A Lightning II o kryptonimie gatewayONE. Ma on na celu skomunikowanie ze sobą łączy danych Intra-Flight Data Link (IFDL) i Multifunction Advanced Data Link (MADL).
Przekaźnik gatewayONE ma pozwolić na bezpieczną komunikację i wymianę danych pomiędzy samolotami 5. generacji amerykańskich Sił Powietrznych. Obecnie, choć wyposażone w zaawansowane i szyfrowane łącza, nie mogą ze sobą komunikować / Zdjęcie: USAF
Rozwiązanie ma pozwolić na włączenie obu typów samolotów do rozproszonego systemu dowodzenia polem walki ABMS (Advanced Battle Management System), który ma być następcą Joint STARS, opartego o samoloty E-8C (B707-300).
Palącym problemem po wdrożeniu samolotów F-35 Lightning II do Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (US Air Force, USAF) była niekompatybilność z szyfrowanymi łączami wymiany danych, używanymi na starszych F-22A Raptor. O ile zapewniają one bezpieczną komunikację, małe prawdopodobieństwo zakłócenia czy wykrycia źródła transmisji, to nie mogą bezpośrednio łączyć się ze sobą, co utrudnia ewentualną współpracę obu typów samolotów.
Prace nad zbudowaniem, integracją i wdrożeniem prototypu gatewayONE zlecił dyrektoriat Life Cycle Management Center, odpowiedzialny za dowodzenie, kontrolę, łączność, rozpoznanie i sieciocentryczność (C3I & Networks Directorate). Są realizowane w ramach inicjatywy niskokosztowego wdrażania technologii lotniczych LCAAT (Low-Cost Attritable Aircraft Technology).
Demonstrator technologii gatewayONE został przetestowany w grudniu 2019 w bazie lotniczej Eglin na Florydzie. Próba był częścią testów 28 technologii, które będą współtworzyć system dowodzenia ABMS. Wzięły w nich udział F-22A, F-35A i F-35C, bezzałogowe QF-16, niszczyciel rakietowy USS Thomas Hudner (DDG-116), typu Arleigh Burke Flight IIA i jednostki US Army wyposażone w wyrzutnie M142 HIMARS. Testy nadzorowały Dowództwo Obrony Północnoamerykańskiej Przestrzeni Powietrznej i Kosmicznej (NORAD) i Dowództwo Północne Stanów Zjednoczonych (USNORTHCOM) (F-35B wskazuje cele dla HIMARS, 2018-10-10).
Demonstrator został umieszczony na maszcie nadawczo-odbiorczym, ale docelowo będzie go przenosić uderzeniowo-rozpoznawczy bezzałogowy statek latający (bsl) Kratos XQ-58A Valkyrie, który ma być tzw. lojalnym skrzydłowym dla samolotów 5. generacji. To właśnie na potrzeby integracji ze statkiem powietrznym Northrop Grumman realizuje obecne prace. Co ciekawe, w 2018 Northrop Grumman proponował dostosowanie do tej roli autonomicznych bls dużej długotrwałości lotu (HALE) RQ-4 Global Hawk, ale Valkyrie jest rozwiązaniem po prostu tańszym (Oblot XQ-58A Valkyrie, 2019-03-07).
Co warte odnotowania, to IFDL i MADL są systemami wymiany danych działającymi w linii wzroku (Line of Sight, LoS), a wykorzystanie bezzałogowca pozwoli zwiększyć ich zasięg. Byłby to odpowiednik powietrznego terminalu komunikacyjnego pola walki (BACN), przenoszonego przez załogowe Bombardier Global Express E-11A i bezzałogowe EQ-4B Global Hawk (Kolejny Global Hawk dostarczony USAF, 2018-07-23).
Przy opracowywaniu technologii gatewayONE, Northrop Grumman wykorzystuje rozwiązania zastosowane w radiostacjach serii Freedom, opracowanych przez spółkę-córkę Astronics. W obecnej formie pozwalają one na łączność pomiędzy samolotami 5. generacji tego samego typu, a także samolotami 5. i 4. generacji, wykorzystując do tego inne przekaźniki tworzonego systemu dowodzenia ABMS.
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.