11 sierpnia Ministerstwo Obrony Izraela poinformowało o przesłaniu do Departamentu Stanu USA zapytania o informację w sprawie eksportu zmiennowirnikowców Bell/Boeing V-22 Osprey. Izraelczycy są zainteresowani zakupem od 12 do 14 statków powietrznych, dlatego oczekują odpowiedzi Amerykanów w sprawie ceny i dostępności ich w odpowiednim czasie (Price and Availability, P&A).

Jeśli Izrael zgodzi się na zakup zmiennowirnikowców V-22 Osprey, stanie się trzecim ich użytkownikiem, po USA (MV-22B w USMC, CV-22B dla USAF i USSOCOM oraz CMV-22B dla US Navy), a także Japonii (Rikujō Jieitai – lotnictwo wojsk lądowych). W przeszłości wstępne zainteresowanie V-22 wyrażały także Indie, Korea Południowa i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W połowie lipca 2019 pojawiła się informacja, że Arabia Saudyjska byłaby skłonna kupić kilka V-22 do wsparcia operacji specjalnych. / Zdjęcie: Kuba Link-Lenczowski

Jeśli Izrael zgodzi się na zakup zmiennowirnikowców V-22 Osprey, stanie się trzecim ich użytkownikiem, po USA (MV-22B w USMC, CV-22B dla USAF i USSOCOM oraz CMV-22B dla US Navy), a także Japonii (Rikujō Jieitai – lotnictwo wojsk lądowych). W przeszłości wstępne zainteresowanie V-22 wyrażały także Indie, Korea Południowa i Zjednoczone Emiraty Arabskie. W połowie lipca 2019 pojawiła się informacja, że Arabia Saudyjska byłaby skłonna kupić kilka V-22 do wsparcia operacji specjalnych. / Zdjęcie: Kuba Link-Lenczowski

Zapytanie jest związane z planami wycofania 23 ciężkich śmigłowców transportowych CH-53 Sea Stallion (w tym 5 zmodernizowanych na początku lat 2000. do wersji S-65C-3 Yas’ur-2000/2025), gdyż nalot niektórych egzemplarzy wynosi ponad 10 tys. godzin. Korpus Powietrzny (Chejl ha-Awir) planuje największą od lat modernizację i od lipca 2018 prowadzi z Boeingiem negocjacje w tej sprawie. Opcjonalnie brane pod uwagę są klasyczne śmigłowce: Boeing CH-47F Chinook i konkurencyjny Sikorsky CH-53K King Stallion (Modernizacja izraelskiego lotnictwa, 2018-07-30).

We wrześniu, na zaproszenie Sił Powietrznych (US Air Force, USAF) i Korpusu Piechoty Morskiej (US Marine Corps, USMC) do USA uda się delegacja, złożona z przedstawicieli Sił Obronnych i Ministerstwa Obrony Izraela. Załogi Korpusu Powietrznego, wstępnie zaznajomione już CH-47F i CH-53K, przeprowadzą szkolenia symulatorowe, próbne loty oraz zostaną wprowadzeni w szczegóły ich działania i procedur obsługowych.

Plany modernizacji lotnictwa wyraźnie ruszyły, po tym jak 10 lipca 2019 Ministerstwo Obrony przesłało do Departamentu Stanu USA zapytanie w sprawie zakupu 8 powietrznych tankowców Boeing KC-46A Pegasus, a także kolejnej eskadry samolotów wielozadaniowych F-35I Adir i nowo opracowywanych F-15X. Jednak w przypadku tych drugich, rząd w Tel Awiwie jest zmuszony do wyboru jednej konstrukcji z powodu ograniczeń budżetowych. Tymczasem 14 lipca 2019 do bazy lotniczej Newatim przyleciały kolejne dwa F-35I z 50 zamówionych (łącznie planuje się zakup 75). Do końca 2019 w Izraelu znajdzie się łącznie 20 samolotów, a do końca 2024 – 50 (KC-46A dla Izraela, 2019-07-15, F-15EX z bliska, 2019-04-17).

Jednak nie przewiduje się zatwierdzenia zakupu jakiejkolwiek z powyższych konstrukcji lotniczych przed 17 września 2019, gdy w Izraelu odbędą się kolejne w tym roku wybory parlamentarne, po tym jak po wyborach z 9 kwietnia dotychczasowemu premierowi Benjaminowi Natenjahu nie udało się sformować nowego gabinetu. Jednak tak czy inaczej, zakup byłby współfinansowany w ramach amerykańskiego funduszu pomocowego o wartości 38 mld USD (142,5 mld zł) na lata 2018-2028.

Analiza
Pierwotnie zainteresowanie zakupem V-22, Izrael wyraził jeszcze w 2009, lecz generalicja miała podobno optować za nowo opracowywanym CH-53K. W 2011 pojawiła się informacja, że Izrael był zainteresowany wykorzystaniem V-22 do wsparcia operacji specjalnych oraz misji poszukiwawczo-ratowniczych (SAR). Na początku 2013 wystosowano zapytanie o dzierżawę od 6 do 8 V-22, a 23 kwietnia tego samego roku umowa o wartości ok. 400 mln USD (1,55 mld zł) miała być gotowa do podpisania. Jednak po ponadrocznej ciszy w tej sprawie, w październiku 2014 sprawa powróciła. Według lokalnych mediów Ministerstwo Obrony odroczyło lub anulowało dzierżawę z powodu ograniczeń budżetowych i zmieniających się założeń polityki obronnej kraju. Termin podpisania dokumentu wygasł ostatecznie w grudniu 2014.

Po wyborach parlamentarnych w marcu 2015 oczekiwano ponownego podejścia do zakupu V-22, ale do końca 2016 nie podjęto żadnych kroków. W międzyczasie wyrażono zainteresowanie zakupem śmigłowców CH-47F lub CH-53K. W 2017 wstrzymano analizę zakupu V-22 z powodu niemożności wykonywania przez zmiennowirnikowce niektórych zadańśmigłowców CH-53K (Rozpoznawczy bsl dla MV-22B, 2019-05-16; Pierwsza eskadra CMV-22B Osprey, 2018-12-17).