25 września podczas wystawy Modern Day Marine Expo 2018 w Quantico, koncern Bell zaprezentował pełnowymiarową makietę bezzałogowego zmiennowirnikowca bazowania pokładowego V-247 Vigilant w konfiguracji uderzeniowej.

Zaprezentowana makieta zmiennowirnikowca V-247 Vigilant została wyposażona w cztery pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i osiem przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire. /Zdjęcia: Bell

Zaprezentowana makieta zmiennowirnikowca V-247 Vigilant została wyposażona w cztery pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze AIM-9X Sidewinder i osiem przeciwpancernych pocisków kierowanych AGM-114 Hellfire. /Zdjęcia: Bell

Zmiennowirnikowiec nowej generacji będzie pełnił zadania eskortowe podczas operacji wielodomenowych, zapewniając zdolności obrony przed środkami napadu powietrznego, realizując walkę radioelektroniczną (WRE), zwiad, nadzór i rozpoznanie (ISR), a także oferując możliwości wczesnego ostrzegania i kontroli (AEW&C) oraz precyzyjnych ataków z powietrza.

Szeroki wachlarz zadań będzie możliwy dzięki modułowej konstrukcji dla różnych pakietów misji, a także otwartej architekturze. V-247 ma działać z pokładów okrętów wojennych (co najmniej pokładu rufowego niszczyciela rakietowego typu Arleigh Burke), oferować zmniejszoną emisję gazów wylotowych, chowane podwozie i zdolność do wykonywania lotów 24-godzinnych zarówno w dzień, jak i w nocy (Pierwsze testy bsl MQ-8C zakończone, 2018-07-13).

V-247 ma być zdolny do wykonywania autonomicznych lotów, pełniąc rolę eskorty dla załogowych statków powietrznych, np. innych zmiennowirnikowców typu V-22 Osprey czy V-280 Valor. Vigilant ma też mieć możliwość pobierania paliwa z powietrznych tankowców (CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04; Poziomy lot V-280 Valor, 2018-05-23).

Statek charakteryzuje się wymiarami w postaci 19,8 m rozpiętości skrzydeł i 9,14 m długości łopat wirników napędowych. Masa własna wyniesie 7260 kg, a masa ładunku na pylonach podskrzydłowych 907 kg, udźwig maksymalny to 4082 kg, natomiast maksymalna masa startowa 13 400 kg. Promień działania wyniesie 830 km, prędkość przelotowa 460 km/h, a maksymalna 555 km/h. Maksymalny pułap jaki ma osiągać bezzałogowiec to 7620 m.

Vigilant zostanie wyposażony w elektrooptyczny system wskazywania celu (EOTS), a w wersji uderzeniowej także pociski rakietowe klasy powietrze-powietrze i powietrze-ziemia. Zaprezentowana makieta otrzymała pociski AIM-9X Sidewinder i AGM-114 Hellfire.

Projekt V-247 Vigilant został ujawniony 22 września 2016 podczas panelu ekspertów lotniczych i wojskowych National Press Club w Waszyngtonie. Ma on spełniać wymogi planu rozwoju lotnictwa Korpusu Piechoty Morskiej (2016 Marine Corps Aviation Plan) i być gotowy do produkcji już w 2023.