21 marca Korpus Piechoty Morskiej USA (USMC, US Marine Corps) rozpoczął postępowanie dotyczące zakupu bezzałogowych statków latających jednorazowego użytku. Mają być one zrzucane z ładowni samolotu lub śmigłowca z misją dostaw niewielkich ładunków do pododdziałów USMC.

Spółka Logistics Gliders opracowała bezzałogowy szybowiec LG-1K jednorazowego użytku do transportu niewielkich ładunków dla pododdziałów USMC / Film: Logistics Gliders

Najważniejszym wymogiem jest cena bezzałogowca, która w zależności od wyposażenia ma wynosić od 4500 do 11 000 USD (17-41 tys. zł). Poszukiwany model ma być dostosowany do zrzutu z samolotów transportowych C-130 Hercules, zmiennowirnikowców MV-22B Osprey i śmigłowców transportowych CH-53E/K Super Stallion/King Stallion.

Kupowane przez USMC bezzałogowce mają dostarczać ładunki dla sił naziemnych, dlatego najważniejszym czynnikiem jest niska cena i prosta konstrukcja / Zdjęcie: Logistics Gliders

Kupowane przez USMC bezzałogowce mają dostarczać ładunki dla sił naziemnych, dlatego najważniejszym czynnikiem jest niska cena i prosta konstrukcja / Zdjęcie: Logistics Gliders

Jednym z oferentów jest spółka Logistics Gliders, która na zlecenie agencji zaawansowanych projektów obronnych DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) i laboratorium Marine Corps Warfighting Laboratory (MCWL) opracowała model LG-1K. Zbudowany ze sklejki i stopów aluminium szybowiec zaprojektowano w 2011, pierwsze prototypy powstały w marcu 2012.

LG-K1 o długości 3,2 m ma składane skrzydła podparte zastrzałami o rozpiętości 7,1 m. Masa to jedynie 181 kg. Szybowiec może przenieść ładunek o masie do 320 kg i objętości 1,2 m3. W przypadku zastosowania spadochronu hamującego przestrzeń ładunkowa zmniejsza się do 1 m3. Naprowadzanie na miejsce zrzutu ładunku odbywa się dzięki systemowi nawigacji satelitarnej.

Zbudowano 12 prototypów, z których połowę zrzucono ze śmigłowca, a druga połowę z samolotu SC-7. Siedem było sterowanych drogą radiową, pozostałe pięć wykonywało loty autonomiczne. Zrzut wykonywano z maksymalnej wysokości 5200 m, a LG-1K szybował z prędkością 280 km/h. Łączny czas wszystkich wykonanych lotów to 54 minuty i 21 sekund. Podczas prób wykazano, że MV-22B może przenosić do trzech jednorazowych szybowców, a C-130 osiemnaście.

Analiza
LG-K1 można także desantować z ładowni samolotów SC-7 Skyvan, KC-130 Hercules i C-17A Globemaster III oraz śmigłowców MH-60 Seahawk, UH-60 Black Hawk i CH-47 Chinook. Bezzałogowy szybowiec jest oferowany także innym rodzajów amerykańskim sił zbrojnych.

DARPA finansuje również prace nad większym wariantem oznaczonym LG-K2 o rozpiętości 8,3 m i długości 3,9 m, co zwiększy przenoszony ładunek do 725 kg (MQ-9 dla USMC, 2019-03-14).

Logistics Gliders oferuje swoje szybowce dowództwu wojsk specjalnych USSOCOM (US Special Operations Command). W 2005 amerykańscy komandosi zamówili 75 szybujących MMIST CQ-10 SnowGoose (500 tys. USD/1,88 mln zł za sztukę), a także droższe CQ-10B ze śmigłem pchającym (650 tys. USD/2,44 mln zł za sztukę). Godzina lotu modelu B to 300 USD (1127 zł).