Próby naziemne zmiennowirnikowca CMV-22B Osprey rozpoczęto 10 grudnia ub.r., a oblot nastąpił 9 dni później. CMV-22B przeznaczone są dla US Navy. Funkcjonująca w jej ramach 30. Wielozadaniowa Eskadra Wsparcia Logistycznego Titans (Fleet Logistics Multi-Mission Squadron 30, VRM-30) będzie ich pierwszym użytkownikiem.

Pierwszy lot CMV-22B miał miejsce z przyzakładowego lotniska w Amarillo Assemby Center spółki Bell w Teksasie / Zdjęcie: Bell

Pierwszy lot CMV-22B miał miejsce z przyzakładowego lotniska w Amarillo Assemby Center spółki Bell w Teksasie / Zdjęcie: Bell

CMV-22B będą przeznaczone do prowadzenia operacji COD (Carrier Onboard Delivery), polegających na transporcie personelu i zaopatrzenia oraz ładunków o wysokim priorytecie na lotniskowce lub do baz ekspedycyjnych. Zastąpią w tej roli obecnie eksploatowane samoloty Grumman C-2A Greyhound, które w przyszłości mają zostać wycofane ze służby.

W połowie 2020 CMV-22B ma trafić do 21. Eskadry Doświadczalnej Blackjack (Air Test and Evaluation Squadron TWO ONE, HX-21) w bazie Patuxent River w stanie Maryland. Po zakończeniu prób zdawczo-odbiorczych, w 2021 powinien zostać przekazany do pierwszej eskadry liniowej – VRM-30, którą powołano w miejsce VRC-30 Providers. Zmiennowirnikowce będą stacjonować w bazie North Island w Kalifornii.

Kolejnymi użytkownikami CMV-22B mają być eskadry: stacjonująca w Norfolk VRC-40 Rawhides, która zostanie przemianowana na VRM-40 oraz nowo tworzona szkolna VRM-50. Druga ma uzyskać wstępną gotowość operacyjną w 2021 (Pierwsza eskadra CMV-22B Osprey, 2018-12-17).

Zamówienie na pierwszą partie 39 zmiennowirnikowców CMV-22B złożono 2 lipca 2018. Wartość zamówienia wyniosła 2,8 mld USD (10,72 mld zł). Ogólne zapotrzebowanie US Navy określa się na co najmniej 44 samoloty (zamiast pierwotnie planowanych 48).

Plany zakupu CMV-22B ujawniono w połowie stycznia 2015. Samolot w wariancie dla US Navy wyposażono m.in. w bardziej pojemne zbiorniki paliwa dodatkowe zbiorniki paliwa i zestawy łączności HF (CMV-22B dla US Navy, 2018-07-04).

CMV-22B będzie używany przez US Navy m.in. do transportu w ładowni kompletnego silnika turbowentylatorowego Pratt & Whitney F135, który służy jako napęd wielozadaniowych samolotów bojowych F-35 Lightning II operujących z lotniskowców (CVN Kennedy tylko z F-35C, 2019-06-04). Tego typu misje wykonują już przemiennopłaty MV-22B Korpusu Piechoty Morskiej USA (USMC), dostarczając zespoły napędowe samolotów F-35B (w wersji skróconego startu i pionowego lądowania) na pokłady okrętów desantowych.

Użytkownikami zmiennowirnikowców rodziny V-22 Osprey są siły zbrojne USA, a także japońskie lądowe sił samoobrony (Rikujō Jieitai). W lipcu 2019 pojawiła się informacja o planach zamówienia kilku egzemplarzy przez Arabię Saudyjską (do wsparcia operacji specjalnych), a miesiąc później chęć zamówienia 12-14 egzemplarzy ogłosił Izrael. W przeszłości zainteresowanie amerykańskimi samolotami wyrażały Indie, Republika Korei i Zjednoczone Emiraty Arabskie (W poszukiwaniu następcy CV-22B , 2019-11-23, Izrael zainteresowany V-22, 2019-08-13).