7 lipca szwedzka spółka Saab Defence and Security poinformowała o uruchomieniu brazylijskich zakładów montażowych Saab Aeronáutica Montagens (SAM) w São Bernardo do Campo w stanie stan São Paulo, gdzie będą powstawaćelementy konstrukcyjne samolotów wielozadaniowych JAS 39E/F Gripen. Jest to pierwsza poza Szwecją montownia Gripenów.
Brazylijskie Gripeny trafią do Eskadry Jaguar 1. Grupy Obrony Powietrznej (1.° Grupo de Defesa Aérea), która stacjonuje w bazie lotniczej Anápolis im. Otávio Lage de Siqueira, leżącej w pobliżu Brasilii. Obecnie służą tam 43 zmodernizowane samoloty myśliwskie F-5EM Tiger II
O rozpoczęciu budowy brazylijskich zakładów SAM informowano 9 maja 2018. Ich budowa jest elementem programu wdrożenia 36 zamówionych dla wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB) samolotów Saaba w ramach projektu F-X2, których lokalne oznaczenie to F-39E/F. Dzięki transferowi technologii, know-how i szkoleniom kadr specjalistów, zakłady będą odpowiadać za produkcję stożków ogonowych, hamulców aerodynamicznych, struktur skrzydeł, przedniej części kadłubów wariantu jedno- i dwumiejscowego oraz tylnej części kadłubów wariantu jednomiejscowego (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).
Zakłady Saab Aeronáutica Montagens zajmą się produkcją sześciu złożonych komponentów przyszłych samolotów, które wraz z innymi elementami ze Szwecji trafią na linię montażową w zakładach Embraera. W Brazylii powstanie 15 z 36 zamówionych samolotów z umowy bazowej. Dodatkowo opcja zawiera zapis umożliwiający zakup i produkcję kolejnych 72 samolotów dla wojsk lotniczych Brazylii / Zdjęcia: Saab Defence and Security
W Saab Aeronáutica Montagens zatrudnionych jest ponad siedemdziesięciu wysoko wykwalifikowanych specjalistów, którzy zostali przeszkoleni w Szwecji (łączny czas szkoleń wyniósł 84 tys. h). Za cztery lata liczba specjalistów ma przekroczyć dwustu. Strategicznym partnerem Saaba w programie jest spółka Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica), w której zakładach w Gavião Peixoto, również w stanie São Paulo, zostanie uruchomiona linia montażowa dla 15 z 36 zamówionych samolotów. Pozostałe z nich powstają w szwedzkich zakładach Saaba w Linköping. Pierwszy brazylijski F-39E pochodzący ze szwedzkiej linii został oblatany 26 sierpnia 2019 (Brazylijski Gripen E oblatany, 2019-08-27).
Co ciekawa, umowa międzyrządowa z 27 października 2014 na 28 jedno- i 8 dwumiejscowych samolotów za równowartość 5,4 mld USD (21,37 mld zł) z dostawami do 2024, zawiera opcję na 72 kolejne samoloty (w tym pokładowe Sea Gripen dla marynarki wojennej). Jeżeli zostanie podpisany odpowiedni aneks, brazylijskie zakłady Saab Aeronáutica Montagens i Embraer będą mogły liczyć na zapewniony długookresowy ciąg dostaw oraz podtrzymanie linii produkcyjnych i miejsc pracy przez wiele lat (Gripen E z EAJP, 2019-11-07).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.