25 września europejska spółka Airbus Space and Defence poinformowała, że do ośrodka szkoleniowego (CFB) Comox królewskich kanadyjskich wojsk lotniczych (RCAF, Royal Canadian Air Force) w Kolumbii Brytyjskiej, przyleciał pierwszy samolot poszukiwawczo-ratowniczy CC-295 Kingfisher. Szesnaście nowych samolotów zostało zamówionych 1 grudnia 2016 w ramach programu FWSAR (Fixed Wing Search and Rescue) za równowartość około 3 mld EUR (13,62 mld zł).

Oferta Airbusa z C295 SAR pokonała ostatecznie Leonardo z C-27J Spartan i Embraer z KC-390 / Zdjęcie: Airbus Space and Defence

Oferta Airbusa z C295 SAR pokonała ostatecznie Leonardo z C-27J Spartan i Embraer z KC-390 / Zdjęcie: Airbus Space and Defence

Samolot o nr taktycznym 501 i seryjnym. 295501 wystartował z lotniska przyzakładowego Airbusa w Sewilli/San Pablo w Hiszpanii i wylądował w Kanadzie dzień później. Oczekuje się, że po wykonaniu lotów zapoznawczych i próbnych, samolot zostanie natychmiast włączony do 442. Eskadry Transportowo-Ratowniczej (442 Transport and Rescue Squadron), która jest częścią 19. Skrzydła RCAF. Eskadra ma do dyspozycji sześć samolotów poszukiwawczo-ratowniczych De Havilland Canada CC-115 Buffalo, które będą stopniowo zastępowane przez nowe CC-295 Kingfisher (do wycofania jest także 12 samolotów Lockheed CC-130H Hercules).

Samolot został przypisany do 418. Eskadry Szkolnej RCAF. Docelowo, CC-295 Kingfisher trafią do ośrodka szkoleniowego CFB Comox (19. Skrzydło RCAF) i CFB Winnipeg (17. Skrzydło w prowincji Manitoba), bazy lotniczej Trenton (8. Skrzydło w Ontario) i CFB Greenwood (14. Skrzydło w Nowej Szkocji). Będą odpowiadać za realizację misji poszukiwawczo-ratowniczych w całym kraju (Trzech w walce o kanadyjski kontrakt, 2020-08-01).

Pierwszy kanadyjski CC-295 został oblatany 5 lipca 2019. Jak dotąd zbudowano i oblatano łącznie trzy egzemplarze. Wcześniej, 7 lutego br. do Kanady przyleciał CC-295 o nr taktycznym 517 i seryjnym 295517, ale służący do celów szkoleniowych (przylot planowano na koniec 2019, ale opóźnił się z przyczyn technicznych). Trzeci ma przylecieć do odbiorcy w ciągu najbliższych tygodni. Łącznie w tym roku ma nastąpić przebazowanie sześciu. Dostawy wszystkich szesnastu samolotów mają zakończyć się w 2022 (Modernizacja kanadyjskich CF-188, 2020-06-17).

Kanada wybrała model Airbus C295 SAR, który jest wyposażony w dwa silniki turbośmigłowe Pratt & Whitney Canada PW127G, systemy optoelektroniczne L3 Wescam oraz wielofunkcyjny radar poszukiwawczy o zasięgu ponad 200 mil morskich, który umożliwia wykrywanie, lokalizację, klasyfikację i śledzenie ponad 100 celów nad wodą i lądem w każdych warunkach pogodowych, w dzień i w nocy. Samolot charakteryzuje się wingletami, co zwiększa ładowność i zasięg operacyjny (Oblot CC-295, 2019-07-08).

W kanadyjskiej wersji SAR wprowadzono także szereg udoskonaleń. Kadłub został wzmocniony w razie konieczności wodowania, zabudowano pakiet awioniki zgodny z kanadyjskimi przepisami nawigacyjnymi. Zredukowano również opór aerodynamiczny zwiększając prędkość przelotową. Kabina samolotu została dostosowana do wymogów odbiorcy. Zabudowano nowy bezprzewodowy interkom do komunikacji z załogą, zwiększona została przestrzeń do przechowywania wyposażenia specjalistycznego i zabudowano dodatkowe oświetlenie, w tym kompatybilne z zestawami noktowizyjnymi.