26 sierpnia szwedzki koncern Saab Defence and Security poinformował o oblocie pierwszego egzemplarza samolotu wielozadaniowego JAS 39E Gripen, przeznaczonego dla wojsk lotniczych Brazylii (Força Aérea Brasileira, FAB), który otrzyma lokalne oznaczenie F-39. 27 października 2014 Brazylia zamówiła 28 jedno- i 8 dwumiejscowych samolotów Gripen nowej generacji za 5,4 mld USD (19,5 mld zł) z dostawami w latach 2019-2024. Szwedzka konstrukcja zwyciężyła w Project F-X2, rozpoczętym w 2008.

Pierwsza fotografia Saab JAS 39E Gripen (39-6001) trafiła do sieci 18 sierpnia. W brazylijskich wojskach lotniczych samolot otrzyma oznaczenie F-39 i nr boczny 4100. F-39 będą stopniowo zastępować samoloty myśliwskie F-5EM Tiger II. W ramach opcji Brazylia ma prawo do zamówienia łącznie jeszcze 108 samolotów, w tym w wariancie pokładowym Sea Gripen/Gripen M, przeznaczonym dla marynarki wojennej (Marinha do Brasil) / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Pierwsza fotografia Saab JAS 39E Gripen (39-6001) trafiła do sieci 18 sierpnia. W brazylijskich wojskach lotniczych samolot otrzyma oznaczenie F-39 i nr boczny 4100. F-39 będą stopniowo zastępować samoloty myśliwskie F-5EM Tiger II. W ramach opcji Brazylia ma prawo do zamówienia łącznie jeszcze 108 samolotów, w tym w wariancie pokładowym Sea Gripen/Gripen M, przeznaczonym dla marynarki wojennej (Marinha do Brasil) / Zdjęcie: Saab Defence and Security

Samolot o nr seryjnym 39-6001 wystartował z przyzakładowego lotniska Saaba w Linköping-Vårdsberg o godz. 14.41 czasu lokalnego do 65-minutowego lotu. Za sterami zasiadł pilot testowy koncernu, Richard Ljungberg. Procedury objęły lot na różnym pułapie i z różnymi prędkościami w celu weryfikacji podstawowych właściwości pilotażowych oraz sprawdzenia, czy zachowanie samolotu było zgodne z oczekiwaniami. Samolot będzie wykorzystywany we wspólnym programie jako egzemplarz testowy (Oblot drugiego Gripena E, 2018-11-30).

Podstawowe różnice w porównaniu z poprzednimi samolotami testowymi polegają na tym, że oblatanym egzemplarzu jest nowy układ przyrządów w kabinie, z dużym wyświetlaczem WAD (Wide Area Display), dwoma małymi wyświetlaczami sHDD (small Head Down Display) i nowym wyświetlaczem HUD (Head Up Display). Kolejną istotną różnicą jest zaktualizowany system sterowania lotem dla Gripen E. Obejmuje on również modyfikacje zarówno sprzętu, jak i oprogramowania (Testy uzbrojenia Gripen E, 2018-10-29;  Gripen E/F w programie HX, 2019-02-01).

Zgodnie z umową, w ramach dziesięcioletniej współpracy i transferu technologii, 15 z 36 samolotów seryjnych dla FAB zostanie zmontowanych w brazylijskich zakładach Saab Aeronáutica Montagens (SAM) w São Bernardo do Campo. Strategicznym partnerem Saaba jest Embraer (Empresa Brasileira de Aeronáutica). Oprócz montażu końcowego, SAM będą realizować produkcję sześciu złożonych elementów konstrukcyjnych samolotów: stożka ogonowego, hamulca aerodynamicznego, struktury skrzydeł, przedniej części kadłuba wariantu jedno- i dwumiejscowego oraz tylnej części kadłuba wariantu jednomiejscowego. O budowie zakładów poinformowano 9 maja 2018. Produkcja i montaż rozpoczną się w 2020 (Brazylijska montownia Gripenów , 2018-05-11).

Umowa zakładała oblot pierwszego jednomiejscowego egzemplarza do lipca 2019, a dwumiejscowego do października 2021. Samoloty trafią do Eskadry Jaguar 1. Grupy Obrony Powietrznej (1.° Grupo de Defesa Aérea), która stacjonuje w bazie lotniczej Anápolis im. Otávio Lage de Siqueira, leżącej w pobliżu Brasilii. Obecnie służą tam 43 zmodernizowane samoloty myśliwskie F-5EM Tiger II. Co ciekawe, w tej samej bazie będą stacjonować nowe samoloty transportowe Embraer KC-390 (Węgry zainteresowane KC-390, 2019-08-19).