9 lipca amerykańska Agencja Współpracy Obronnej (DSCA, Defense Security Cooperation Agency) opublikowała zgodę Departamentu Stanu USA na ewentualna sprzedaż Japonii 105 samolotów wielozadaniowych F-35 w dwóch wariantach: konwencjonalnym oraz krótkiego startu i pionowego lądowania wraz z pakietem wyposażenia. Maksymalna, szacowana wartość zamówienia to 23,11 mld USD (91,25 mld zł) (Japońskie F-35 z JSM, 2019-03-12).

Po sfinalizowaniu umowy, łączna liczba konwencjonalnych F-35A dla Powietrznych Sił Samoobrony wyniesie 104 (jeden F-35A został utracony 9 kwietnia 2019) / Zdjęcie: Lockheed Martin

Po sfinalizowaniu umowy, łączna liczba konwencjonalnych F-35A dla Powietrznych Sił Samoobrony wyniesie 104 (jeden F-35A został utracony 9 kwietnia 2019) / Zdjęcie: Lockheed Martin

 

Rząd w Tokio wnioskował o zakup 63 F-35A (Conventional Take-Off and Landing, CTOL) i 42 F-35B (Short Take-Off and Vertical Landing, STOVL), a także 110 silników silników turbowentylatorowych Pratt & Whitney F135-PW-100/600. Pakiet uwzględnia również systemy walki elektronicznej, dowodzenia, kontroli i komunikacji, komputery pokładowe, systemy nawigacji i identyfikacji (C4I/CNI), globalny system wsparcia autonomicznej logistyki (ALGS), system informatyczny autonomicznej logistyki (ALIS), pełny system treningowy, systemy uzbrojenia, system flar antyrakietowych i inne podsystemy, funkcje i możliwości (Katastrofa japońskiego F-35A, 2019-04-09).

Oprócz tego wnioskowano o dostęp do centrum przeprogramowania, pakiet logistyczny, system tworzenia i integracji oprogramowania, usługę przetransportowania samolotów z linii produkcyjnej (co ciekawe z Final Assembly and Check-Out, FACO) w Forth Worth (Teksas), a nie w Nagoi), usługę tankowania w powietrzu, części zamienne i naprawcze, wyposażenie wsparcia, narzędzia i wyposażenie testowe, publikacje i dokumentacje techniczne, szkolenie personelu i wyposażenie szkoleniowe oraz wsparcie techniczne, logistyczne i inżynieryjne (Modernizacja japońskich F-15J, 2019-10-30).

Analiza
Na początku grudnia 2018 Ministerstwo Obrony Japonii zadeklarowało zakup 147 samolotów F-35,  w tym na 105 F-35A oraz 42 F-35B (wcześniej była mowa o tylko 42 F-35A). Deklarowano wówczas, że montażem końcowym zajmą się spółka Mitsubishi Heavy Industries (MHI) w FACO Nogoja. Tak się jednak nie stało (F-35B dla Japonii?, 2018-11-27).

F-35B, które miałyby osiągnąć wstępną gotowość operacyjną w 2026, będą użytkowane z pokładów zmodernizowanych 248-metrowych niszczycieli wielozadaniowych (przeklasyfikowanych z niszczycieli śmigłowcowych) typu Izumo. Prace nad dostosowaniem JS Izumo (DDH-183) rozpoczęły się na początku lipca br. (Niszczyciele śmigłowcowe Izumo lotniskowcami?, 2018-12-11).

Pierwotnie zamówiono 42 F-35A dla Powietrznych Sił Samoobrony (Kōkū Jieitai), z których dostarczono dotąd 14 (z czego 38 ma zostać zmontowanych w Japonii). Decyzja została ogłoszona 20 grudnia 2011. Amerykańskie samoloty zastępują przestarzałe myśliwskie F-4EJ i rozpoznawcze RF-4EJ Kai. Od stycznia 2018 stacjonują w bazie lotniczej Misawa w prefekturze Aomori na wyspie Honsiu, gdzie są przypisane do 302. Eskadry (Hikotai) Myśliwskiej. Wstępna gotowość operacyjną ogłoszono pod koniec marca 2019 (Japonia wycofa RF-4E Phantom II, 2019-01-08).

Równocześnie kontynuowany jest program wielozadaniowego samolotu bojowego nowej generacji F-X, do którego poszukiwany jest partner zagraniczny (po wielu zwrotach akcji w tej sprawie). Przewidywany jest zakup około setki samolotów, które zastąpią myśliwce Mitsubishi F-2 oraz część niemodernizowanych F-15CJ/DJ (Zwrot akcji w japońskim programie F-X, 2020-03-29).