10 grudnia Ministerstwo Obrony Wielkiej Brytanii przyznało kontrakty w ramach fazy projektowej wznowionego w sierpniu programu lekkich fregat rakietowych typu 31e. Preferowany dostawca i wybór wstępnego projektu mają zostać ogłoszone do końca 2019.
Koncepcja Leander to okręt o długości 117 m, szerokości 14,6 m, zanurzeniu 4,5 m i wyporności 3677 t. Załogę ma stanowić mniej niż 120 oficerów i marynarzy. Dwa silniki wysokoprężne o mocy 9,1 MW zapewnią zasięg około 7600 mil morskich przy prędkości 16 w. Okręt będzie zdolny przyjąć 16-tonowy śmigłowiec, 8 kontenerów misji standardu ISO lub 4 łodzie hybrydowe RHIB. Uzbrojenie przeciwlotnicze będzie stanowić 12 pocisków Sea Ceptor w ośmiu wyrzutniach. /Grafika: BAE Systems
Kontrakty, każdy o wartości około 5 mln GBP (23,7 mln zł) zostały przyznane trzem konsorcjom. Pierwsze, złożone z koncernu BAE Systems i spółki Cammell Laird zaoferowało fregaty typu Leander, oparte na omańskich jednostkach typu Charif. Drugie konsorcjum, nazwane Team 31, składa się ze spółek Babcock, BMT Defence Services, Ferguson Marine, Harland and Wolff, Odense Maritime Technology i Thales, a w ofercie mają fregaty typu Arrowhead 140, oparte o duńskie jednostki typu Iver Huitfeldt (SM-2 Block IIIA dla duńskich fregat, 2018-08-01).
Trzecim i ostatnim konsorcjum, które wcześniej nie uczestniczyło w programie, jest spółka Atlas Elektronik UK z niemieckim Thyssenkrupp Marine Systems (TKMS), które prawdopodobnie zaoferują istniejące rozwiązania bądź rozwinięcie w oparciu o fregaty typu MEKO A-200 (Akademia okrętów podwodnych BAE Systems, 2018-12-07).
Koncepcja Arrowhead 140 ma zakładać okręt o długości 138,7 m, szerokości 19,8 m, zanurzenia 4,8 m i wyporności 5 700 t. Załogę ma stanowić do 100 oficerów i marynarzy, a na pokładzie znajdzie się miejsce dla 60 marines. Cztery silniki wysokoprężne o mocy 32,8 MW zapewnią zasięg do 9300 mil morskich przy prędkości 18 w. Okręt przyjmie 15-tonowy śmigłowiec, a także cztery łodzie RHIB/kontenery ISO. Uzbrojenie p-lot. to 24 pociski Sea Ceptor z możliwością zwiększenia do 32. /Grafika: Team 31
Finansowany etap programu, Competitive Design Phase (CDP), ma wykazać czy oferenci mają zdolności opracowania i dostarczenia okrętów w oparciu o wymagania techniczne i finansowe Royal Navy. Brytyjskie siły morskie chcą bowiem pozyskać pięć nowych, lekkich fregat rakietowych o wartości jednostkowej 250 mln GBP (1,19 mld zł) z dostawami począwszy od 2023 i ich zakończeniem w 2028. Okręty, razem z już zamówionymi fregatami typu 26 GCS/City zastąpią w linii 13 okrętów typu 26 Duke. Warto nadmienić, że typ 31e będą fregatami ogólnego przeznaczenia, natomiast typ 26 do zwalczania okrętów podwodnych (Fregaty GCS dla Australii, 2018-07-02; Fregaty GCS dla Kanady, 2018-10-20).
Opis
Plan pozyskania fregat typu 31e, zwanych też General Purpose Frigate (GPFF), został rozdzielony od pozyskania typu 26 GCS/City w ramach strategicznego przeglądu obrony i bezpieczeństwa na 2015 (Strategic Defence and Security Review). W 2017 zaczęły pojawiać się propozycje przemysłowe w programie. BAE Systems zaprezentowało dwie koncepcje: Avenger (zmodyfikowany typ River) i Cutlass (rozwinięcie korwety Charif). Z kolei Babcock i BMT Defence Services zaprezentowały koncepcje Venator 110 i Arrowhead 120 (w maju 2018 zaprezentowano Arrowhead 140) (F-35B na HMS Queen Elizabeth, 2018-10-01).
25 lipca 2018 program został zawieszony z powodu zbyt małej liczby oferentów, z których wybór byłby nierzetelny. Jednocześnie poinformowano o planie jego szybkiego wznowienia, co nastąpiło już miesiąc później (Pojazdy podwodne dla Royal Navy, 2018-09-24)