Przejdź do serwisu tematycznego

Lockheed Martin oferuje USAF tankowce LMXT

Spółka Lockheed Martin ujawniła swoją ofertę w programie amerykańskich wojsk lotniczych na pomostowe samoloty tankujące.

17 września amerykańska spółka Lockheed Martin ujawniła swoją ofertę w programie amerykańskich wojsk lotniczych (US Air Force, USAF) na pomostowe samoloty tankujące (Bridge Tanker Program), wcześniej określanym jako KC-Y. Oferowany samolot otrzymał nazwę LMXT i bazuje na konstrukcji europejskiego Airbusa A330-200 MRTT (Multinational Multi-Role Tanker Transport) (Pegasusa lot z przeszkodami).

Spółka Lockheed Martin ujawniła swoją ofertę w programie amerykańskich wojsk lotniczych na pomostowe samoloty tankujące / Zdjęcie: Brandon Stoker, Lockheed Martin

Oferta sama w sobie nie jest zaskoczeniem, gdyż Lockheed Martin nawiązał współpracę w tym zakresie z Airbus Defence and Space 4 grudnia 2018. W przeszłości EADS (obecnie Airbus) promował już A330-200 MRTT wraz ze spółką Northrop Grumman, który na potrzeby programu KC-X otrzymał oznaczenie KC-30. Oferta przegrała w 2011 z Boeingiem i modelem KC-767 Advanced Tanker, który potem wszedł na wyposażenie jako KC-46A Pegasus. Jednak jeśli chodzi o rynki zagraniczne, europejski samolot niewątpliwie jest popularniejszy od amerykańskiego rywala (Porozumienie Airbusa i Lockheeda ws. MRTT).

Teraz, LMXT ma być dostosowanym do potrzeb USAF wariantem A330-200 MRTT, który ma być częścią testowanej przez wojsko koncepcji połączonego systemu dowodzenia CJADC2 (Joint All-Domain Command and Control), dlatego otrzyma ulepszony pakiet systemów łączności, a także będzie charakteryzować się zwiększonym zasięgiem i udźwigiem paliwa (JASSM nad Bałtykiem).

Wiadomo też, że będą wyposażone w system automatycznego tankowania A3R (Automatic Air-to-Air Refuelling), który po raz pierwszy przetestowano w 2017 (jako częściowo funkcjonalny), a w kwietniu ubiegłego roku zademonstrowano jego pełne możliwości, a także wysięgnik sztywnego przewodu do tankowania sterowany fly-by-wire (W pełni automatyczne tankowanie A3R).

Oczekuje się, że Lockheed Martin poinformuje o dalszych szczegóły dotyczących LMXT w poniedziałek, 20 września, podczas konferencji stowarzyszenia Air Force Association Air, Space and Cyber. Spółka oferuje produkcję samolotów na terytorium USA, choć nie podano jeszcze gdzie konkretnie. Warto zauważyć, że pod koniec 2000, gdy rozpoczynał się program KC-X, EADS planował uruchomienie produkcji A330-200 MRTT w Mobile, w stanie Alabama (Włochy: Zielone światło dla Tempest i KC-46, Używane A330 MRTT dla Turcji).

Co ciekawe, Airbus obecnie oferuje A330-200 MRTT dla królewskich wojsk lotniczych Kanady (Royal Canadian Air Force, RCAF) w ramach programu STTC (Strategic Tanker Transport Capability). Biorąc pod uwagę fakt, iż rząd w Ottawie odrzucił kontrofertę KC-46A, europejski samolot ma duże szanse na zwycięstwo (A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).

16 czerwca Air Force Life Cycle Management Center Dowództwa Logistycznego Sił Powietrznych Stanów Zjednoczonych (Air Force Materiel Command, AFMC) opublikowało ogłoszenie o badaniu rynku (Sources Sought) w zakresie pomostowych tankowców. Poszukiwany jest dostawca 15 samolotów rocznie, które mogłyby wejść do służby od 2029. Oczekuje się, że KC-46A będzie konkurował z LMXT o kontrakt na produkcję do 160 samolotów, które zastąpią tankowce KC-135R Stratotanker (przebudowane KC-135A i E), których średni wiek w tym czasie wyniesie około 70 lat (Amerykanie szukają pomostowych tankowców, Kolejny program tankowców USAF na start, Sto lat służby KC-135?).

Sprawdź podobne tematy, które mogą Cię zainteresować

Komentarze

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Dodaj komentarz

Powiązane wiadomości

X