11 czerwca turecki portal branżowy Defence Turkey poinformował, że rząd w Ankarze zdecydował się na zakup siedmiu wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) w oparciu o używane płatowce cywilne (A330-200 MRTT oferowany Kanadzie).
Według mediów tureckich, rząd w Ankarze zdecydował się na zakup siedmiu wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT w oparciu o używane płatowce cywilne / Zdjęcie: USAF
Według informacji do których dotarł autor rzeczonego artykułu, İbrahim Sünnetci, samolot Airbus Defence and Space był jednym z kandydatów na następcę siedmiu samolotów tankowania powietrznego Boeing KC-135R-CRAG Stratotanker. Negocjacje z europejskim producentem prowadzono od 2020, a ostateczna decyzja na jego korzyść ma zapaść latem br. (lipiec-sierpień) (Transport lotniczy dla żołnierzy i ładunków).
Projekt zakupu nowych samolotów tankowania powietrznego prowadzi państwowa spółka ASFAT (Askeri Fabrika ve Tersane İşletme Anonim Şirketi), powołana w 2018 przy ministerstwie obrony Turcji. Planowana jest dostawa w formule 2+5. ASFAT wybierze siedem samolotów pasażerskich A330-200 narodowych linii lotniczych Türk Hava Yolları (THY, Turkish Airlines) o najniższym resursie technicznym (z floty czternastu egzemplarzy). Pierwsze dwa samoloty zostaną przebudowane w zakładach Airbusa w hiszpańskim Getafe k. Madrytu, a pozostałe w tureckim 2. Zakładzie Konserwacji Lotniczej (2’nci Hava Bakım Fabrika), leżącym w dzielnicy Erenköy w miejscowości Kayseri w centralnej Turcji (Dodatkowy A330 MRTT dla NATO MMF).
Właściwe prace poprzedzą sześciomiesięczne prace przygotowawcze, obejmujące położenie nowych powłok malarskich i usunięcie kabiny pasażerskiej. Potem, w ciągu dwunastu miesięcy zostanie zabudowane wyposażenie specjalistyczne dostarczone przez Airbusa. W czasie prac przy dwóch pierwszych egzemplarzach, turecki personel techniczny przejdzie przeszkolenie w Hiszpanii. W pracach może wziąć udział działająca przy liniach lotniczych THY spółka Turkish Technic, gdyż zajmuje się utrzymaniem i konserwacją samolotów pasażerskich A330-200 (Samoloty i śmigłowce Airbusa dla Hiszpanii).
Tureckie samoloty tankowania powietrznego KC-135R-CRAG często biorą udział w międzynarodowych ćwiczeniach w ramach NATO dostarczając paliwo do samolotów sojuszniczych / Zdjęcie: US Navy
Tureckie A330-200 MRTT dołączą do dziesięciu zamówionych samolotów transportowych A400M-180 Atlas (dziewięć dostarczonych, dostawa ostatniego nastąpi w styczniu 2022). AFSAT uczestniczy w modernizacji wyposażenia tychże samolotów na podstawie umowy z 3 października 2019 (w ramach programu A400M Uçakları Bakım Onarım-İyileştirme). Prace rozpoczęto w grudniu 2020 (są realizowane w tej samej lokalizacji, gdzie będą przebudowywane A330-200 – w nowym hangarze o powierzchni użytkowej 10 tys. m kw.). Dzięki temu pełna gotowość operacyjna zostanie ogłoszona na przełomie 2023 i 2024. Co ciekawe, według ostatnich raportów, poziom gotowości tureckich A400M wynosi 85% (Setny egzemplarz A400M Atlas przekazany).
Warto zauważyć, że Turcja będzie kolejnych w ostatnim czasie państwem, które zdecydowało się na przebudowę komercyjnych A330-200 do konfiguracji transportowo-tankującej. 11 kwietnia w Indiach wydano zielone światło na zakup sześciu samolotów tego typu, które będą stanowić rozwiązanie pomostowe, przed planowanym zakupem sześciu fabrycznie nowych egzemplarzy. Natomiast 13 maja br. pojawiła się informacja, że dwa egzemplarze chce pozyskać Brazylia do wsparcia walki z pandemią COVID-19 (Mniej C-390 Millenium dla Brazylii, Indie wydzierżawią powietrzne tankowce).
W 1994 Turcja wydzierżawiła dwa i zakupiła siedem KC-135R. Po dostawie wszystkich siedmiu zakupionych samolotów, dwa wydzierżawione KC-135R powróciły do USA. Samoloty otrzymały w ramach modernizacji Pacer CRAG (Compass, Radar And GPS) nowe wyposażenie nawigacyjne. Wszystkie egzemplarze są przypisane do 101. Eskadry i stacjonują w bazie lotniczej İncirlik w prowincji Adana (Sto lat służby KC-135?).
Komentarze
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.