30 lipca rząd Hiszpanii porozumiał się z europejską spółką Airbus Group w sprawie wsparcia sektora lotniczego poprzez zakup dla sił zbrojnych i służb publicznych dużej partii samolotów i śmigłowców. Krok ten jest odpowiedzią na zapowiedź spółki o zwolnieniach w hiszpańskich zakładach około 900 pracowników (z 15 000 we wszystkich oddziałach Airbusa na świecie), co wywołało protesty lokalnych związków zawodowych (Hiszpania negocjuje zakup kolejnych Typhoonów, 2020-07-10).

Oprócz wsparcia finansowego, przewiduje się zakup 3 samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT i 4 patrolowych C295MPA, 59 lekkich śmigłowców H135 oraz 4 wielozadaniowych H160 oraz wsparcia obecnie realizowanych programów / Zdjęcie: ministerstwo obrony Hiszpanii

Oprócz wsparcia finansowego, przewiduje się zakup 3 samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT i 4 patrolowych C295MPA, 59 lekkich śmigłowców H135 oraz 4 wielozadaniowych H160 oraz wsparcia obecnie realizowanych programów / Zdjęcie: ministerstwo obrony Hiszpanii

Porozumienie podpisali premier Hiszpanii Pedro Sanchez i dyrektora generalnego Airbusa Guillaume Faury w pałacu prezydenckim Moncloa w Madrycie. W spotkaniu roboczym brali udział także minister obrony Margarita Robles, minister przemysłu, handlu i turystyki Reyes Maroto oraz minister nauki i innowacji Pedro Duque.

Grupa Airbusa jest w 4% własnością hiszpańskiego rządu, a planowane zwolnienia są bezpośrednim i pośrednim skutkiem ekonomicznych następstw pandemii choroby COVID-19. Oprócz zakupów, przewiduje się zatwierdzenie planu inwestycyjnego dla zakładów Airbusa o wartości 185 mln EUR (815 mln zł), który ma zostać sfinansowany z funduszu naprawczego Unii Europejskiej. Przewidziano rozłożenie środków na cztery lata: 25 mln EUR (110 mln zł) w 2020, 40 mln EUR (176 mln zł) w 2021, 80 mln EUR (352 mln zł) w 2022 i 40 mln EUR (176 mln zł) w 2023.

Ponadto, Airbus będzie mógł wnioskować o wsparcie, które będzie musiało być częściowo zwrócone, w wysokości nawet 50 mln EUR (220 mln zł) rocznie – maksymalnie 150 mln EUR (660 mln zł) oraz przewiduje się ustanowienie funduszu wsparcia łańcucha dostaw o wartości co najmniej 100 mln EUR (440 mln zł).

Hiszpański rząd będzie również wspierać Airbusa w negocjacjach, aby przekonać Stany Zjednoczone do zniesienia taryf celnych o wartości 7,5 mld USD (27,9 mld zł) nałożonych na grupę w połowie października ub. r. Taryfy w wysokości 10% dotyczą eksportu do USA dużych samolotów cywilnych z Francji, Niemiec, Hiszpanii i Wielkiej Brytanii.

Oprócz tego, hiszpański oddział Airbusa zwiększy swój udział w rządowych programach kosmicznych Europejskiej Agencji Kosmicznej ESA (European Space Agency) do ponad 25%. Spółka wesprze także hiszpańskich linii lotniczych, użytkowników samolotów pasażerskich Airbus.

Jeśli chodzi o programy zakupów, rozwoju i wsparcia rozwoju statków powietrznych, zatwierdzony plan obejmuje:
– dostosowanie trzech samolotów pasażerskich A330 do konfiguracji samolotów transportowo-tankujących A330-200 MRTT (Multi Role Tanker Transport),
– zakup czterech lekkich samolotów C295 w konfiguracji patrolowej MPA (Maritime Patrol Aircraft),
– uruchomienie programu pomiędzy ministerstwami obrony i spraw wewnętrznych dotyczącego wspólnego zakupu 36 lekkich śmigłowców wielozadaniowych H135 w ciągu sześciu lat, w ramach pierwszego etapu, oraz kolejnych 23 wiropłatów tego typu (łącznie 59 H135) w ramach drugiego etapu,
– zakup w ciągu sześciu lat czterech śmigłowców H160 dla Guardia Civil i Policji Narodowej,
– rozpoczęcie wspólnie z Airbusem drugiego etapu programu samolotu bojowego nowej generacji FCAS (Future Combat Air System) i kontynuacja go w nadchodzących latach (Postępy w programie FCAS, 2020-02-14),
– uproszczenie finansowania obecnie realizowanych programów dostaw śmigłowców NH90 i samolotów transportowych A400M Atlas (Pierwszy NH90 SAR dla Hiszpanii, 2020-03-12i),
– przeanalizowanie możliwości uruchomienia prac koncepcyjnych i studium wykonalności budowy samolotu szkolenia zaawansowanego, który byłby otwarty na inne państwa (Francję i Niemcy) oraz wsparłby szkolenia pilotów na samoloty bojowe FCAS,
– wsparcie kontynuacji europejskich programów, w których uczestniczy Airbus, takich jak modernizacji mid-life upgrade (MLU) śmigłowca szturmowego i eskortowego EC665 Tigre/Tiger HAD do standardu Mk III czy budowy europejskiego bezzałogowego statku latającego (bsl) EuroMALE (wcześniej znanego pod kryptonimem RPAS), klasy MALE (Medium Altitude Long Endurance, średniego pułapu o dużej długotrwałości lotu) (Airbus w programie Tiger Mk III, 2018-10-01; ILA2018: Prezentacja EuroMALE, 2018-04-27).