10 marca w zakładach Airbus Helicopters w Marsylii sfotografowano pierwszy z dwunastu zamówionych egzemplarzy śmigłowca wielozadaniowego NHIndustries NH90 TTH (Tactical Transport Helicopter) w wersji poszukiwawczo-ratowniczej (SAR). Wiropłat trafi do hiszpańskich wojsk lotniczych (Ejército del Aire), które opublikowały fotografię w mediach społecznościowych. Lokalne oznaczenie to HD.21 (H145 LUH SAR dla Niemiec, 2018-12-14).

Pierwszy NHI NH90 TTH/HD.21 otrzymał nr seryjny 1423, nr taktyczny 803-16 i tymczasową francuską rejestrację F-ZWCK. Sześć zamówionych na początku wiropłatów oraz sześć kolejnych zastąpi użytkowane AS332 Super Puma / Zdjęcie: Ejército del Aire

Pierwszy NHI NH90 TTH/HD.21 otrzymał nr seryjny 1423, nr taktyczny 803-16 i tymczasową francuską rejestrację F-ZWCK. Sześć zamówionych na początku wiropłatów oraz sześć kolejnych zastąpi użytkowane AS332 Super Puma / Zdjęcie: Ejército del Aire

W 2005 Ministerstwo Obrony Hiszpanii planowało zakup nawet 45 śmigłowców NHI NH90, napędzanych silnikami turbowałowymi GE Aviation CT7. Według szacunków z 2010 miały one kosztować nawet 1,26 mld EUR (5,47 mld zł), jednak dwa lata później kosztorys wzrósł dwukrotnie aż do 2,46 mld EUR (10,68 mld zł).

W związku z tym zamówienie zostało zredukowano najpierw do 37, a potem do 22 wiropłatów. Z tej liczby 16 zamówiono dla wojsk lądowych w wersji GSPA pod nazwą HT-29 Caimán, gdzie trafiają do sił aeromobilnych FAMET (Fuerzas Aeromóviles del Ejército de Tierra) i 6 pozostałych do wojsk lotniczych jako HD.21. Do końca 2019 odebrano łącznie 13 wiropłatów. Wersja dla FAMET jest przystosowana do transportu żołnierzy i ładunków oraz wykonywania misji poszukiwawczo-ratowniczych, ratownictwa bojowego i ewakuacji medycznej, w dzień i w nocy oraz w każdych warunkach atmosferycznych.

W styczniu 2018 prezes generalny NHIndustries Vincent Dubrule informował, że Hiszpania jest skłonna zamówić kolejne 23 wiropłaty. Tak też stało się 16 listopada tego samego roku, gdy Ministerstwo Obrony Hiszpanii zdecydowało się na uzupełnienie liczby zamówionych wiropłatów  i powrotu do pierwotnej liczby 45. Z tej liczby 17 trafi do wojsk lądowych i 6 do wojsk lotniczych. Wartość podpisanej umowy to 1,38 mld EUR (5,99 mld zł). Z kolei 25 października 2019 hiszpańska spółka Indra poinformowała o zakończeniu dostawy symulatora misji poziomu D dla pilotów śmigłowców NH90 (Symulator NH90 w Hiszpanii, 2019-10-26).

Sześć poszukiwawczo-ratowniczych HD.21 trafi do 803. Eskadry 48. Skrzydła (803 Escuadron 48 Ala) z bazy lotniczej Cuatro Vientos w Madrycie. Według mediów hiszpańskich, rozważane jest utworzenie drugiej eskadry tych wiropłatów, która otrzymałaby numer 804 z sześcioma kolejnymi śmigłowcami tego typu, zamówionymi w ostatnim czasie.