14 marca Ministerstwo Obrony Kataru ogłosiło podpisanie kontraktu z włoskim Leonardo Helicopters na dostawy 28 średnich śmigłowców wielozadaniowych NHI NH90.

NH90 jest przeznaczony do transportu 20 żołnierzy lub 2,5 t ładunku. Może być dostosowany do zadań SAR i MEDAVEC/CASEVAC. / Zdjęcie: Airbus Helicopters

NH90 jest przeznaczony do transportu 20 żołnierzy lub 2,5 t ładunku. Może być dostosowany do zadań SAR i MEDAVEC/CASEVAC. / Zdjęcie: Airbus Helicopters

Uroczystość z udziałem włoskiej minister obrony Roberty Pinotti i dyrektora wykonawczego Leonardo Alessandra Profumo miała miejsce podczas międzynarodowych targów obronnych Doha International Maritime Defence Exhibition and Conference (DIMDEX 2018) w Katarze. Wartość kontraktu jest oceniana na ponad 3 mld EUR (12,68 mld zł). Porozumienie przewiduje dostawy 16 NH90 TTH przeznaczonych do operacji lądowych oraz 12 morskich NH90 NFH. Oprócz tego Leonardo zapewni odbiorcy kompleksowy pakiet usług wsparcia technicznego i powiązanej infrastruktury.

NH90 NFH może zostać przystosowany do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych i ochrony okrętów przed zagrożeniem z powietrza  / Zdjęcie: David Flewellyn (US Navy)

NH90 NFH może zostać przystosowany do zwalczania okrętów nawodnych i podwodnych i ochrony okrętów przed zagrożeniem z powietrza / Zdjęcie: David Flewellyn (US Navy)

Podpisany kontrakt zawiera opcję zamówienia kolejnych 12 śmigłowców, po 6 w wariancie TTH i NFH. Leonardo będzie głównym wykonawcą, odpowiedzialnym za zarządzanie programem, końcowy montaż i dostawę 12 śmigłowców NH90 NFH. Dodatkowo zapewni ośmioletni pakiet usług wsparcia i szkoleń dla załóg i obsługi technicznej. Tymczasem Airbus Helicopters, będący jednym z trzech podmiotów tworzących konsorcjum NHIndustries, będzie odpowiedzialny za końcowy montaż 16 śmigłowców NH90 TTH.

Według ustalonego harmonogramu, dostawy gotowych śmigłowców dla sił zbrojnych Kataru ruszą przed czerwcem 2022 i zakończą się w 2025. Leonardo zajmie się również dostawą i integracją wyposażenia, awioniki i czujników. Ponadto, Katar planuje podpisać oddzielny kontrakt z Francuzami na dostawy 16 lekkich śmigłowców transportowych H125 (wcześniejsza nazwa: Eurocopter AS350 B3e). Śmigłowce trafią do Akademii Emirskich Sił Powietrznych Kataru w konfiguracji szkoleniowej.

Analiza

Katar zdecydował się na zakup dwóch podstawowych wariantów produkcyjnych NH90. TTH (Tactical Transport Helicopter) jest śmigłowcem transportowym, zaprojektowanym z myślą o wojskach lądowych i przeznaczonym do transportu 20 żołnierzy lub 2,5 t ładunku. Może wykonywać zadania poszukiwawczo-ratownicze (SAR) oraz operacje ewakuacji medycznej rannych (MEDAVEC/CASEVAC). Wariant NFH (NATO Frigate Helicopter) może zostać przystosowany do zwalczania okrętów nawodnych (ASuW) i podwodnych (ASW) i ochrony okrętów przed zagrożeniem z powietrza. Istnieje również możliwość konwersji do dostarczania zaopatrzenia (VERTREP), zadań SAR i transportowych. Śmigłowce są obecnie użytkowane przez 13 państw w liczbie prawie 350 wyprodukowanych i 543 zamówionych egzemplarzy (stan na grudzień 2016). NH90 wykonały dotąd nalot w liczbie 170 000 godzin w różnych warunkach pogodowych.

Siły zbrojne Kataru przechodzą obecnie głęboki proces modernizacji technicznej. Ostatnio władze w Doha podpisały wielomiliardowe kontrakty na 490 francuskich kołowych transporterów opancerzonych VBCI-2 (Prezentacja KTO Al Zubarah, 2018-03-12), 24 europejskie myśliwce wielozadaniowe Eurofighter Typhoon czy 72 amerykańskie wielozadaniowe, trudno wykrywalne myśliwce F-15SE Silent Eagle. Katar inwestuje również w systemy obrony wybrzeża (przeciw-okrętowe pociski rakietowe MBDA Marte ER oraz Exocet MM40 Block 3) i marynarkę wojenną (7 włoskich okrętów wojennych różnej klasy). Ma również możliwość przeprowadzenia ataku rakietowego za pomocą chińskich balistycznych pocisków rakietowych krótkiego zasięgu SCAIC SY-400 (Shen Ying)