13 stycznia blog Augen Geradeaus! poinformował, że Federalne Ministerstwo Obrony Niemiec przedstawiło komisji budżetowej Bundestagu informację o zwycięstwie oferty niderlandzkiej spółki Damen Schelde Naval Shipbuilding wraz z niemiecką Blohm+Voss na budowę czterech wielozadaniowych okrętów bojowych MKS 180 (Mehrzweckkampfschiff 180).

Nowe jednostki o wyporności rzędu 9 tys. t  będą w istocie niszczycielami rakietowymi, choć ze względów politycznych będą klasyfikowane jako fregaty / Grafika: Bundeswehra

Nowe jednostki o wyporności rzędu 9 tys. t będą w istocie niszczycielami rakietowymi, choć ze względów politycznych będą klasyfikowane jako fregaty / Grafika: Bundeswehra

Sekretarz stanu w resorcie obrony Peter Tauber poinformował parlamentarzystów listownie 12 stycznia. Tym samym odrzucono kontrofertę spółki GNYK (German Naval Yards Kiel). Ostateczne propozycje zostały przedłożone zamawiającemu, czyli Urzędowi do spraw zakupów obronnych Bundeswehry BAAINBw (Bundesamt für Ausrüstung, Informationstechnik und Nutzung der Bundeswehr) w lipcu 2019. Koszt budowy czterech okrętów szacuje się na niecałe 5,3 mld EUR (22,47 mld zł). Wcześniej planowano przeznaczyć na nie 3,9 mld EUR (16,53 mld zł). Opcjonalnie zostaną zamówione dwie kolejne jednostki.

W programie uczestniczyły niemieckie TKMS (ThyssenKrupp Marine Systems) z Lürssen, niemiecki GNYK, niderlandzka Damen Schelde Naval Shipbuilding z niemiecką Blohm+Voss, oraz konsorcjum francuskiej Naval Group z włoską Fincantieri. Ostatnie szybko zrezygnowały z dalszego udziału, a w marcu 2018 zdyskwalifikowano ofertę wstępną TKMS z Lürssen z powodu zbyt wysokich kosztów i zbyt niskiego bezpieczeństwa informatycznego, gdyż okręty muszą być odporne na cyberataki.

Media niemieckie komentując decyzję resortu obrony spekulują, że 70% prac może być realizowanych w Niemczech w stoczni Blohm+Voss w Hamburgu, należącej do grupy stoczniowej Lürssen. Nie jest to jednak informacja potwierdzona przez resort obrony i może wynikać z politycznych następstw wynikających z udzielenia tak dużego zamówienia zagranicznej spółce.

Opis
Pierwsze prace koncepcyjne nad wielozadaniowymi okrętami rozpoczęto w 2009 i otrzymały wówczas oznaczenie K131 lub MÜKE (Mittlere Überwasserkampfeinheit), później przemianowany na typ F126 lub MKS 180. W międzyczasie zmieniała się ogólna koncepcja, jak i wymiary jednostek, które według obecnych planów będą największymi okrętami bojowymi w Deutsche Marine (F-125 w niemieckiej służbie, 2019-06-19).

Zgodnie z wymogami dowództwa Bundeswehry, nowe okręty będą mierzyć około 155 m długości na linii wody i wypierać maksymalnie 9 tys. t. Mają osiągać prędkość 26 w. i mieć zasięg 4000 mil morskich przy prędkości 18 w. Autonomiczność wyniesie 21 dni. Załoga będzie liczyć do 110 oficerów i marynarzy, a na pokładzie będzie możliwe zaokrętowanie 70 osób załogi dodatkowej w przypadku wybranej misji (stąd liczba „180” w nazwie projektu). Cechą charakterystyczną ma być modułowość, dzięki której będzie możliwa realizacja szerokiego spektrum działań oraz wysoka automatyzacja (Laser Rheinmetalla i MBDA dla K130, 2019-08-09).

MKS 180 mają być zdolne, w zależności od modułu misji, do realizowania zadań przeciwlotniczych i przeciwrakietowych, zwalczania okrętów nawodnych i lądowych. Z powyższego planowanego uzbrojenia jak dotąd wybrano rakietowe pociski przeciwlotnicze RIM-162 ESSM i RIM-116 RAM Block 2. Będą przenosić dwa bezzałogowe statki latające i bezzałogowe pojazdy podwodne, 15-tonowe śmigłowce wielozadaniowe (w hangarze), dwie sztywne łodzie hybrydowe oraz 20-stopowe kontenery. Okręty będą zdolne do wykonywania misji związanych z wywiadem sygnałów elektromagnetycznych.